مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تراز آب دریاچه ارومیه طی امسال نسبت به سال گذشته ۱۳ میلیمتر افزایش یافته است این درحالیست که بارش‌ها طی سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده است.

دریاچه ارومیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی امروز در هشتمین نشست خبری ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دفتر این ستاد برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه در شهریور ماه سال ۹۶ دریاچه ارومیه به تثبیت رسید و پس از آن اقدامات احیایی برای آن آغاز شد، اظهار کرد: در ۱۳ اردیبهشت ماه امسال نسبت به ۱۳ اردیبهشت سال گذشته تراز دریاچه ارومیه ۱۳ سانتیمتر افزایش پیدا کرد و ۱۰۰ کیلومتر مربع نیز وسعت آن بیشتر شد البته هرچه به سمت گرم شدن هوا پیش ‌برویم این اختلاف کمتر می‌شود. در حال حاضر ۶۰ درصد سطح دریاچه، عمقی کمتر از ۶۰ سانتیمتر دارد بنابر این اگر حدود یک متر برای تبخیر در نظر بگیریم پیش‌بینی می‌شود که این اختلاف‌های عددی در فصل گرم کمتر شود.

وی ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۳ بیش از ۲.۵ برابر شده و سطح آن نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. با این وجود باید ۹ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه افزوده شود تا به تراز اکولوژیک خود برسد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بارش‌ها طی سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده است، گفت: طی ۵۱ سال اخیر بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۱۳ درصد بیشتر شده است در حالی‌که این رقم در کل کشور ۳۵ درصد است.

تجریشی درباره تغییرات تراز دریاچه تصریح کرد: بارش‌ها طی سال آبی جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده اما تراز دریاچه ارومیه افزایش داشته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال ما سال گرمی را در تابستان خواهیم داشت بنابر این انتظار می‌رود تبخیر افزایش پیدا کند. در سال آبی ۸۸-۸۷، ۳۱۲ میلیمتر بارش در کشور داشتیم اما تراز دریاچه ارومیه ۵۹ سانتیمتر افت پیدا کرد. در سال آبی ۹۰-۸۹ نیز با همان بارندگی دریاچه ۳۶ سانتیمتر افت تراز داشت. در سال ۹۲-۹۱، ۳۴۳ میلیمتر بارندگی داشتیم. در آن زمان هم با افت ۲۷ میلیمتری تراز آب دریاچه مواجه بودیم این‌ درحالیست که در سال آبی جاری نیز با بارش ۳۲۰ ملیمتر، ۱۳ میلیمتر افزایش تراز آب دریاچه ارومیه را داشتیم.

کد خبر 507678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha