استاندار آذربایجان غربی گفت: تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه دی امسال به بهره‌برداری رسیده و آب به بستر دریاچه می‌رسد.

انتقال آب به ارومیه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، «محمدمهدی شهریاری» در جریان بازدید بازدید از مراحل ساخت تونل انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه افزود: احیای دریاچه به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم ستودنی است. تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و تونل از پیشرفت ۸۹ درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: تا امروز برای پروژه بزرگ انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که اگر با هزینه‌های امروز محاسبه شود بیش از ۸ هزار میلیارد تومان دولت برای این پروژه اعتبار تخصیص داده است.

شهریاری با اشاره به پیگیری جدی رئیس جمهوری برای اتمام این پروژه اظهار کرد: با توجه به تخصیص منابع صورت گرفته، کل پروژه از پیشرفت ۸۷ درصدی برخوردار است و دی  امسال با اتمام تونل، نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه می‌رسد.

استاندار آذربایجان غربی، وسعت تونل انتقال از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه را ۳۵/۵ کیلومتر عنوان و اضافه کرد: در قالب این طرح، کانال روباز به طول ۱۱ کیلومتر در حال اجراست که رودخانه گدار را به دریاچه ارومیه متصل می‌کند. دبی آب سرازیر شده از این تونل به سمت دریاچه ارومیه ۵۵ مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.

شهریاری گفت: در صورت اتمام این طرح، سالانه ۶۳۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود و اگر میزان بارندگی‌ها بالا باشد حجم آب ورودی از این طرح به دریاچه نیز افزایش خواهد داشت.

کد خبر 504411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha