محله «فروزش» در منطقه 11، نخستین محله‌ای است که اهالی آن بی‌هیچ چشمداشتی، آستین‌ها را بالازده‌اند و در قالب گروه «همیاران محله» برای داشتن محله‌ای بهتر و محیط زندگی زیباتر، تلاش می‌کنند.

همیاران

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری‌نیا:   اهالی این محله هم مشکلات محلی را شناسایی می‌کنند و هم در راستای رفع آنها اقدام می‌کنند. 

اگر یکی،2 سال پیش به محله فروزش و کوچه‌پسکوچه‌های آن سر می‌زدید، نخستین مسئله‌ای که به چشم می‌دیدید و بی‌شک هر رهگذری را آزار می‌داد، بوی نامطبوع زباله‌های رها شده در کنار دیوارهای محله بود. موضوعی که همشهری محله هم در سال 1396 به آن پرداخت و شهردار ناحیه در پاسخ به این مشکل، خواستار مشارکت و همکاری شهروندان ساکن در محله شد. «بلقیس فراهانی»، یکی از شهروندان ساکن محله فروزش و از اعضای گروه همیاران این محله است. 
او که سابقه 10 ساله سکونت در محله فروزش را دارد، می‌گوید: «من ساکن کوچه «رضایی منش» هستم. کوچه‌ای که در هر ساعت از شبانه‌روز شاهد حجم انبوهی از زباله‌ها در آن بودیم. از شهرداری درخواست افزایش دفعات جمع‌آوری زباله‌ها را کردیم، اما با وجود جمع‌آوری زباله‌ها در 2 نوبت، باز هم‌محله از وجود زباله‌ها پاک نمی‌شد تا اینکه از همسایه‌ها خواستم خودمان برای حل این مشکل دست به کار شویم.»
پیشنهاد بلقیس خانم به سرای محله می‌رسد و مدیریت سرای محله هم برای آغاز این همکاری دست به کار می‌شود. «سارا سادات مشهدی» مدیر سرای محله فروزش، در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «گزارش از رعایت نشدن نظافت شهری در محله گلایه‌ای بود که همواره از سوی شهروندان مطرح می‌شد. درست است برای رفع این معضل از شهرداری ناحیه 2 خواستار افزایش دفعات جمع‌آوری زباله‌ها شدیم، اما همکاری نکردن برخی از شهروندان همچنان ادامه داشت تا اینکه خود اهالی از این وضعیت خسته شدند و خواستار چاره‌اندیشی برای رفع این مشکل شدیم.»

  • شناسایی همیاران

او ادامه می‌دهد: «نخستین قدم و سخت‌ترین قدم در این راه، جلب مشارکت مردم بود که خوشبختانه با همکاری داوطلبان محلی که بعدها با عنوان «همیاران محله» شناخته شدند، به سرانجام رسید. از همیاران محله که 12 نفر از اهالی ساکن در 12 کوچه محله هستند، درباره روش‌های بهبود وضعیت محله نظرسنجی کردیم و این نظرسنجی‌ها منجر به اجرای طرح‌هایی در جهت افزایش کیفیت زندگی شهری در محله شد.»مدیر سرای محله فروزش می‌گوید: «با مشارکت همیاران محله، محل رهاسازی زباله‌ها به گلدان‌های سیمانی بزرگ مزین شد تا از رهاسازی زباله‌ها در محله جلوگیری شود.»
زیباسازی دیوارهای قدیمی محله یکی دیگر از اقداماتی بود که به همت همیاران محله فروزش اجرا شد و حاصل این کار امروز، دیوارهای منقش و زیبایی است که چشم هر رهگذری را نوازش می‌دهد. «شبنم هاشمی»، مسئول دفتر توسعه محلی ناحیه 2 در منطقه 11، که با همیاران محلی فروزش در این طرح مشارکت داشته است، می‌گوید: «ما از ظرفیت‌های محلی و مشارکت همه اهالی محله از پیر و جوان گرفته تا کودکان و خردسالان، برای زیباسازی محله‌مان کمک گرفته‌ایم؛ چراکه بر این باوریم وقتی اهالی محله خود را در زیباسازی محله سهیم بدانند، برای حفظ و نگهداری آن نیز تلاش خواهند کرد.»


«حسن صالح پور» یکی از پدربزرگ‌های ساکن محله فروزش است. او هم از وقتی گروه همیاران محله در فروزش آغاز به کار کرده، پا به پای جوانان محله فعال بوده و هست. حسن آقا می‌گوید: «57 سال است در محله فروزش سکونت دارم اما با افزایش ساخت‌وسازها در محله و افزایش جمعیت، هر روز بر مشکلات این محله افزوده شد.»
او ادامه می‌دهد: «پس از پیگیری‌های مکرر مشکلات در شهرداری به این نتیجه رسیدیم که راه برون رفت محله از مشکلات، همکاری و مشارکت اهالی محله است. گروه همیاران محله در فروزش شکل گرفت تا هم‌محله حال و هوای دیگری پیدا کند هم ما انگیزه‌مان برای زندگی و ماندن در محله بیشتر شود.»
این شهروند می‌گوید: «محله فروزش یکی از محله‌های تاریخی و قدیمی شهر تهران است و وجود بزرگ‌ترین چهارسوق چوبی تهران در آن، هر روز گردشگران زیادی را مهمان محله می‌کرد، اما سیمای شهری زشت محله موجب شرمندگی ما می‌شد. این در حالی است که امروز در سایه مشارکت اهالی محله، شاهد محله‌ای زیبا و چشمنواز در تهران هستیم.»

  • توسعه محله، روی مدار مشارکت مردم

دبیر شورایاری محله فروزش از نقش این روزهای اهالی در توسعه شهری محله برایمان می‌گوید. او با اشاره به پیگیری مشکلات محلی از سوی اهالی می‌گوید: «محله فروزش یکی از محله‌های پرتراکم منطقه 11 و فاقد فضای سبز مناسب برای بهره‌مندی شهروندان بود. این در حالی است که امروز در سایه پیگیری همیاران محله، شاهد تبدیل 2 زمین بایر محله به 2 فضای سبز ارزشمند در خیابان «تشکری موحد» هستیم. موضوعی که به همت خود اهالی مطرح و به جد در شهرداری ناحیه و منطقه پیگیری شد و امروز با نظارت اهالی محله در حال اجراست. 

کد خبر 507166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha