همه‌چیز از همان چهارشنبه‌های قرآنی شروع شد . کلاس‌های قرآن شهید «عباسعلی ناطق نوری» و کودکان و نوجوانانی که دست در دست پدرانشان راهی این محفل قرآنی می‌شدند. حسن و حسین همراه محسن دست در دست پدر محال بود در کلاس‌های قرآنی شهید ناطق نوری شرکت نکنند .

براداران ابراهیم/باغ فیض/قرآن

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: بیش از ۴۰ سال از آن محفل قرآنی می گذرد و نه تنها چراغ آن بعد ازشهادت عباسعلی ناطق نوری خاموش نشد بلکه شاگردانش راه او را ادامه داده و این روزها دارالقرآنی به نام شهدای باغ فیض راه اندازی کرده اند. آغاز بهار قرآن فرصتی خوبی بود تا سراغ برادران ابراهیم، شاگردان شهید ناطق نوری برویم که نوای دلنشین قرآنی شان برای اهالی باغ فیض آشناست. شاگردانی خلفی که با راه اندازی دارالقران  شهدای باغ فیض جوانان و نوجوانان محله را دور هم جمع کرده اند.

  • صدای خوش قرائت پدر

خانواده ابراهیم از خانواده های قدیمی و با اصالت باغ فیض را همه به صدای خوش و قرائت های قرآنی شان می شناسند. محفل قرآنی نیست که با صوت و لحن برادران ابراهیم مزین نشود. محسن ابراهیم  که پسر سوم خانواده که از۴، ۵ سالگی در کلاس های قرآنی شهید عباسعلی ناطق نوری شرکت می کرد سال هاست که دغدغه مهم زندگی اش فعالیت های قرآنی و تربیتی نوجوانان و جوانان محله است. تلاشی که این روزها با راه اندازی دارالقرآن شهدای باغ فیض که همه گروه های سنی را شامل می شود به بار نشسته است. می گوید:«یادم می آید پدر دست من و برادران بزرگم، حسن و حسین را می گرفت و هر چهارشنبه به کلاس قرآنی شهید عباسعلی ناطق نوری می برد. شهید ناطق نوری به قرائت صحیح قرآن و درک مفاهیم و معانی قرآنی تأکید داشت. این محفل قرآنی برای اهالی باغ فیض برکت های زیادی داشت. بسیاری از شاگردان این کلاس قرآنی شهید شدند. حسن و حسین برادران من هم از جمله این شاگردان بودند. یادم می آید صدای خوشی در قرائت قرآن داشتند. در حقیقت صدای خوش و صوت ولحن دلنشین قرآنی در خانواده ما هدیه ای از جانب خداوند است. »
صدای دلنشین قرآن خواندن پدر هنوز هم خاطرات زیادی را برای برادران ابراهیم زنده می کندو آقا محسن که متولد سال ۱۳۵۱ است ودر رشته قرآنی تحصیل کرده می گوید:« پدر با قرآن خواندن همیشگی و زیبایش ما را شیفته این کتاب الهی کرد. نه فقط من بلکه همه اعضای خانواده قرآن خواندن را سرلوحه زندگی قرار داده اند. یادم می آید با برادرانم دور هم جمع می شدیم و با گوش دادن به صدای قرآن خواندن قاریان مشهور تمرین می کردیم. »

  • استمرار در قرائت قرآن

حسن ابراهیم متولد سال ۱۳۶۶ است که این روزها مسئولیت دارالقرآن شهدای باغ فیض را برعهده دارد در میان جوانان باغ فیض معروف است. بیشتر محافل مذهبی محله با صدای قرائت قرآنی او آغاز می شود. او معتقد است: «یک قاری قرآن علاوه بر صدای خوش که مسلماً باید استعدادی در وجودش باشد باید تمرین و استمرار در قرائت داشته باشد. همیشه باید تمرین کند تا صدایش تقویت شود. این نکته ای است که ما همیشه به شاگردانمان گوشزد می کنیم. از لابه لای تمرین و تقلید صدای قاریان ممتاز می توانند سبک و قالب اصلی صوت خود را پیدا کنند. »

  • رمضان ومحفل قرآنی مجازی

حسن ابراهیم که مانند برادرش، محسن ابراهیم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم  قرآن و حدیث تحصیل کرده از راه اندازی دارالقرآنی می گوید که ۳ ماهی است راه اندازی شده. او دراین باره بیشترتوضیح می دهد:« سال هاست همراه برادرانم و دوستان و فعالان قرآنی در محله باغ فیض سعی کرده ایم کلاس های قرآنی را که ۴۰ سال پیش شهید عباسعلی ناطق نوری بنا گذاشت باقی بماند. چون برکت فعالیت کلاس ها را برای محله حس کرده ایم ولی برای اینکه این کلاس ها سر و شکلی منسجم تر داشته باشند و در قالب تربیتی و آموزشی و برای همه گروه های سنی تشکیل شوند دارالقرآن شهدای باغ فیض راه اندازی شد. هرچند هنوز یک ماه از فعالیتمان نگذشته بود که به بحران شیوع کرونا برخوردیم. البته این موضع باعث شد تا فضای دیگری را برای جذب علاقه مندان به قرآن تجربه کنیم. این روزها فعالیت اعضای دارالقرآن در فضای مجازی روز به روز بیشتر می شود. برگزاری مسابقات صوت و حفظ و قرائت قرآن و محفل های روزانه قرآنی در ماه مبارک رمضان را هر روز در فضای مجازی دنبال می کنیم. »

  • کمبود مراکز قرآنی در محله ها

دارالقرآن ها با مدیریت برنامه ریزی و آموزشی خود می توانند نقش مهمی در جذب مخاطبان کودک ونوجوان به قرآن و مفاهیم قرآنی داشته باشند. محسن ابراهیم که سال هاست در این حوزه فعالیت می کند از موازی کاری بخش های مختلف مذهبی ودینی در زمینه آموزش قرآن گله می کند و می گوید:« سازمان تبلیغات اسلامی یک بخش را برعهده دارد؛ ‌مساجد و محافل مذهبی هم در محله ها هر کدام سعی می کنند پایگاه های قرآنی را پرشور نگه دارند. البته مراکز قرآنی به وسعت و جمعیت محله ها شهر پراکندگی ندارند. دارالقرآن ها می توانند مانند یک پایگاه آموزشی با یک دستورالعمل مشخص در جذب کودکان و نوجوانان کمک کنند. چون آموزش قرآن چه در زمینه صوت و لحن و قرائت و چه در زمینه مفاهیم و معانی و جنبه های تربیتی آن در این مراکز با حضور کارشناسان و مربیان می تواند آموزش قرآن را در جهت تعالی تربیت اخلاق انسانی پیش ببرد. نباید یک خانواده برای اینکه فرزندش قرآن بیاموزد دغدغه داشته باشد. همان طور که مؤسسات آموزش هنری، علمی  و حتی زبان انگلیسی در شهر به وفور وجود دارد باید دارالقرآن ها نیز در دسترس علاقه مندان باشند. »

کد خبر 506884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha