مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شدند به کمک سیاهچاله‌ مرکز یک کهکشان، هسته‌ آن را بررسی کنند.

 در این کهکشان، نورافشانی گازهای اطراف سیاهچاله موجب روشن شدن فضای اطراف می‌شود.

دانشمندانتوانستند انعکاس چنین رویداد نادری را با جزئیات بسیار خوبی رصد و ثبت کنند. این رویداد نه تنها می‌تواند فرآیند ازهم‌گسیختگی یک ستاره را  آشکار کند، بلکه قادر است روش‌های جدیدی را در نقشه‌برداری از هسته کهکشانی ارائه کند.

 وقتی ستاره‌ای در دام گرانش یک سیاهچاله‌ ابرپرجرم اسیر می‌شود، ناچار تکه تکه می‌شود و هسته‌ سیاهچاله خرده‌های آن را جذب می‌کند.

طی این فرآیند گازهای ستاره بسیار داغ شده و آهنگ برافزایش بیشتر می‌شود و در نتیجه تابش پرتو X به طور ناگهانی افزایش می‌یابد. این تابش در هسته کهکشان، ماده‌ اطراف را روشن می‌کند و امکان جستجو در مناطقی که تا پیش از این اتفاق غیرقابل رصد بوده‌اند را فراهم می‌کند.

به گزارش سایت نجوم، «استفانی کوموسا» (Stefanie Komossa)، رهبر این تحقیق از موسسه ماکس پلانک می‌گوید:" مطالعه هسته‌های کهکشانی بدون حضور چنین انعکاس‌های نوری درست مانند بررسی شهر نیویورک در شبی بدون برق است.

 در این حالت نمی‌توانید جزئیات هیچ ساختمان  یا خیابانی را ببینید. اما اگر در همان شب تاریک نیویورک آتش‌بازی برپا باشد وضعیت متفاوت خواهدبود. این انعکاس نوری مانند آتش¬بازی عمل می‌کند و هسته‌ کهکشان را روشن می‌سازد. البته اخترشناسان باید سریع عمل کنند زیرا این فوران‌های اشعه X مدت زمان کوتاهی دارند. 

 فیزیکدان‌ها از روی اندازه و درجه یونش خطوط طیفی می‌توانند تعیین کنند که این انعکاس‌ها از کدام ناحیه کهکشان است.  کوموسا و تیمش کهکشانی جالب را در دسامبر 2007 آشکار کردند. خطوط طیفی بسیار قوی آهن در آن، توجه تیم را به خود جلب کرد.

 همچنین نشانه‌هایی از حلقه‌های مولکولی مشاهده شد که قسمت بسیار مهمی از مدل متحد کهکشان‌های فعال است . مدل متحد کهکشان‌های فعال بیان می‌کند که همه کهکشان‌های فعال از اجزای یکسانی تشکیل شده‌ا‌ند و تفاوت‌های دیده‌شده ناشی از اختلاف در جهت دید ما از کهکشان‌ها است. 
 
نکته مهم در این نوع کهکشان‌ها جمع‌‌‌ شدن مولکول‌ها در اطراف سیاهچاله و قرص برافزایشی است که به آن حلقه مولکولی می‌گویند. این حلقه اطراف سیاهچاله را پوشانده و باعث اختلاف‌هایی وابسته به جهت دید رصدگرها می‌شود. در حال حاضر کوموسا و تیمش یک سیگنال بسیار قوی متغیر با زمان دارند که از طرف حلقه مولکولی کهکشان فرستاده شده است. آنها معتقدند که با استفاده از این انعکاس می توانند از حلقه مولکولی نقشه‌برداری کنند و هندسه آن را آشکار کنند. 

 در میان خطوط طیفی، برخی تابش‌های متغیر فرو سرخ هم دیده شده که دانشمندان آن را با عنوان «آخرین گریه برای کمک» از طرف حلقه‌ مولکولی قبل از نابودی کامل آن همه گاز داغ تعبیر کرده‌ا‌ند. همچنین خطوط بسیار عجیبی از تابش‌های هیدروژن شناسایی شده که اشاره به فعالیت‌های دیسک ماده اطراف سیاهچاله دارد .تیم تحقیقاتی در حال حاضر شرایط فیزیکی این پدیده را بررسی می‌کند و در جستجوی رابطه آن با کهکشان‌های فعال و غیرفعال است.

کد خبر 50426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز