مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

مسعود عتیقی*: هرساله در فصل بهار منجمان آماتور دنیا تلسکوپ‌های خود را به میان مردم آورده و برای عمومی سازی دانش کهن و جذاب اخترشناسی فعالیت‌های خاصی را به انجام می رسانند.

تاریخچه آغاز چنین فعالیتی به حدود 35 سال قبل (1973) برمی گردد و اکنون پس از بیش از 3 دهه، این روز خاص با پیوستن کشورهای مختلف به این تلاش فراگیر به یک روز جهانی تبدیل شده است و تمانی ملت ها در روزی ویژه پیام واحد نگاه آسمانی را به دیگران اعلام می نمایند.

روش تعیین این روز به سبک خاصی است که از میانه ماه آوریل تا میانه ماه می میلادی روز شنبه ای که به تربیع اول ماه نزدیک باشد را به این روز جهانی اختصاص می دهند و طی 10 سال گذشته هفته جهانی نجوم از دوشنبه ماقبل روز جهانی نجوم تا یکشنبه بعداز آن بنیان گذاشته شده تا با مدت زمان طولانی‌تر فعالیت های مختلف ملت ها امکان‌پذیر شود.

امسال روز شنبه 10 می 2008 مطابق با 21 اردیبهشت 1387 روز جهانی نجوم و از دوشنبه 16 اردیبهشت هفته جهانی نجوم آغاز و تا 22 اردیبهشت ادامه می یابد. سایت لیگ جهانی برگزارکننده این روز اطلاعات جامعی از تاریخچه فعالیت‌ها و روزهای نجوم در سال‌های آتی را در اختیار علاقه‌مندان می گذارد.

انجمن نجوم آماتوری ایران برای اولین بار در کشور در سال 1380 برنامه‌ای را ویژه بزرگداشت این روز جهانی را در فرهنگسرای بهمن به اجرا درآورد. اعضای این انجمن همه ساله با ایده‌ای نو نجوم را به میان مردم در پارک‌ها، فرهنگسراها و حتی مراکز نابینایان، سالمندان و معلولین می‌برند.

امسال نیز برنامه های روز و هفته جهانی نجوم شامل کارگاه نقاشی برای کودکان، کارگاه ساخت انواع ساعت‌های آفتابی ویژه نوجوانان، رصد لکه‌های خورشیدی در روز و ماه و سیارت در شامگاه هر روز، پاسخگویی به پرسش های نجومی، عکاسی نجومی، پخش اسلایدها و فیلم‌های جذاب در زمینه ستاره شناسی و... که با حضور اساتید هر رشته و علاقه‌مندان آماتور به اجرا در می آید.

ضمناً با عنایت به دعوت مسئولین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از انجمن و تقارن روز و هفته جهانی نجوم با زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، نشست‌های تخصصی استادان و کارشناسان با علاقه‌مندان در غرفه انجمن نجوم آماتوری ایران واقع در سالن فعالیت‌های جنبی بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از جمله رویدادهای بزرگ و شاخص علمی فرهنگی کشورمان است، برگزار می‌شود و هر روز با نام خاصی نامگذاری شده است.

امیدواریم در این روز خاص و روزهای این هفته جهانی بتوانیم با شعار اخترشناسی دانش همگانی گامی بلند برای مردم فرهیخته کشورمان برداریم و انشاءالله با همراهی مناسب رسانه های کشورمان در این حرکت بزرگ آماتوری که توسط این مرکز ویژه فعالیتهای آماتوری اجرا می گردد، بتوانیم پیام آسمانی دانش اخترشناسی را به گوش همگان برسانیم.

جهت کسب اخبار بیشتر در زمینه برنامه های متنوع این روزها می‌توانید با دفتر انجمن به شماره 66922627 یا پایگاه www.iaas.ir تماس بگیرید.

*مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران

کد خبر 50596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز