اصغر بادپر: می‌توانیم خانه را مثل باشگاه ورزشی کنیم، همه‌ی وسایل می‌توانند دستگاه ورزشی شوند؛ ما هرروز ورزش می‌کنیم و بعد به آشپزخانه‌ی باشگاه می‌رویم و غذای سالم و مقوی می‌خوریم. در این صورت بعد از تعطیلات اجباری به‌جای شکم بزرگ، سیکس‌پک داریم!

با سیكس پك از قرنطینه خارج شویم

این‌روزها مدرسه، باشگاه، بازی و شهربازی، دوچرخه‌سواری و حتی پیاده‌روی تعطیل است و جای آن را تلویزیون، موبایل و کامپیوتر گرفته است. قرار است از این قرنطینه با چه شکل و شمایلی خارج شویم؟

«مریم مراداُف»، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه درباره‌ی محدودیت‌های این‌روزها می‌گوید: «البته حتی راه‌حل‌هایی که برای رفع این مشکل در نظر می‌گیریم، در همین فضای محدود است. در مرحله‌ی اول نباید در حالت انفعال قرار بگیریم. در شرایطی که مدرسه نمی‌رویم، بیرون نمی‌رویم و فعالیت‌های روزمره هم تعطیل است، اگر بخواهیم خودمان را در این محدودیت‌ها رها کنیم و منفعل باشیم، نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیریم.

در این شرایط نوجوانان به لحاظ ساختار فیزیکی دچار پسرفت می‌شوند، بنابراین آن‌ها که حرفه‌ای ورزش می‌کردند؛ حتماً با مربی در ارتباط باشند که متناسب با شرایط، یک‌سری ورزش‌ها و نرمش‌ها را در خانه انجام بدهند. چون یک‌دفعه کنار گذاشتن ورزش حرفه‌ای، عوارض بیش‌تری دارد نسبت به کسی که اصلاً ورزش نمی‌کند. برای بقیه هم نرمش‌های زیادی وجود دارد که با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به آن رسید.»

نرمش با وسایل خانه

  • چه‌طور در خانه ورزش کنند؟

نوجوانان می‌توانند تمریناتی را با وسایل ابتدایی ورزشی انجام بدهند.

مثل این‌که من می‌خواهم دمبل بزنم؛ این دمبل می‌تواند دمبل حرفه‌ای با وزن دو کیلو یا یک بطری پر از آب باشد.

در اینترنت انواع و اقسام نرمش‌ها و ورزش‌هایی هست که با وسایل موجود در خانه انجام می‌شود. پس در داخل خانه می‌توان از وسایلی مثل مبل و صندلی به عنوان لوازم ورزشی استفاده کرد و تمریناتی را انجام داد.

در محیط خانه از مکان‌های باز که بتوان به‌عنوان فضای ایمن روی آن حساب باز کرد هم می‌توانیم استفاده کنیم؛ فضاهایی مثل حیاط، بالکن،حیاط خلوت و... هم می‌توان استفاده کرد. اگر به این فضاها دسترسی داریم می‌توانیم ورزش‌هایی با آزادی بیش‌تر انجام دهیم؛ مثل طناب‌زدن.

سالم و سرخوش!

  • نتیجه‌ی این ورزش‌ها فقط حفظ اندام است؟

نکته‌ی مهم این است که همین نرمش‌ها در دو وجه اثر دارد. در وجه اول روحیه را قوی می‌کند. وقتی خانه‌ماندن طولانی می‌شود، به طبع این محدودیت، افراد بی حوصله، پرخاشگر، حساس، زودرنج و... می‌شوند؛ اما وقتی شما زمان مشخصی را برای ورزش تعیین کنید، به خودتان روحیه می‌دهید.

در بدن هورمون‌های درون‌زای آرام بخشی هستند که با حرکات ورزشی ترشح می‌شوند. افرادی که طولانی ورزش می‌کنند و نمی‌توانند ورزش را کنار بگذارند در اثر عادت به این هورمون است. این هورمون‌ها مخدرهای خوبی هستند که آرامشی همراه با سرخوشی به ما می‌دهند و جلوی کلافگی و خمودگی ناشی از خانه‌ماندن را می‌گیرند.

وجه دوم هم تقویت سیستم ایمنی بدن است. هرطور که جست‌وجو کنید می‌بینید ورزش منظم، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و همین کمک می‌کند تا بتوانیم مقابل این بیماری بهتر مقاومت کنیم.

آشپز غذاهای سالم شویم!

  • در کنار ورزش تغذیه هم مهم است؟

 این روزها می‌بینیم که خانواده‌ها برای مفرح‌کردن فضای خانواده، به آشپزی‌های متنوع رو آورده‌اند. خوب است در این شرایط به غذاهای سالم روی بیاوریم؛ غذاهای جدیدی را کشف کنیم که بخارپز یا آب‌پز باشند. سهم کاملاً مشخصی را هم به سبزی‌ها بدهیم و با سبزی‌ها آشتی کنیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی که در سبزی‌ها هستند هم سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و فیبری که به وفور در سبزی‌ها وجود دارد احساس سیری می‌دهد و می‌توان حجم زیادی از آن را خورد و کالری پایینی دریافت کرد. بنابراین از چاقی جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی

  • روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

افزایش مصرف سبزی و میوه و نخوردن غذاهای چرب و پر کالری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

موادی داریم به نام آنتی اکسیدان که وظیفه‌شان تقویت سیستم ایمنی بدن است و در همه‌ی سبزی‌ها این را داریم. نمونه‌اش ویتامین‌ث است که هرچه‌قدر حرارت کم‌تری دیده باشد بهتر است. ویتامین‌ای در آجیل‌ها، مغزها و روغن‌های گیاهی است و ویتامین‌آ در منابع حیوانی و گیاهی وجود دارد؛ مثل سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز. پس علاوه بر ورزش و حفظ شادابی، مصرف خوب مایعات، افزایش مصرف میوه و سبزی و لیموترش تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی هستند.

از آن‌طرف کم تحرکی، حال روحی بد، استرس زیاد  و مصرف مواد غذایی سرخ شده، چرب و پرکالری سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

کد خبر 503884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha