سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

یوشیتا رقمی: با تابیدن نور خورشید برروی میوه‌های درشت بلندترین درخت حیاط خانه‌ای استوایی، بچه‌هایی که منتظر رسیدن روز هستند، به طرف درخت می‌دوند تا رسیده‌ترین میوه را بچینند.

در مناطق استوایی کره زمین، درخت عجیبی می‌روید که «پاپایا» نام دارد. درختی به شکل هویج وارونه اما سبز- خاکستری با ارتفاع حدود 10متر و بدون شاخه که  برگ‌های خیلی بزرگ آن فقط در انتهای بالایی درخت می‌رویند.

 درخت پاپایا قبل از کشف قاره آمریکا، فقط در نواحی مرکزی این قاره، خصوصاً در مکان‌هایی که امروزه مکزیک و هاوایی نام دارند، وجود داشته است. بعد از کشف قاره آمریکا، این درخت به تمام نواحی روی زمین، که آب و هوای استوایی دارند مانند فیلیپین، هند، سری‌لانکا، برزیل و حتی آفریقای جنوبی برده شد و امروزه  در حیاط بیشتر خانه‌های مردم این کشورها، می‌توان آن را دید.

 درخت پاپایا میوه‌های زیاد و بزرگی می‌دهد که خاصیت غذایی و دارویی دارند. میوه‌ها آنقدر بزرگند که در بعضی کشورها، به آن «درخت خربزه» می‌گویند. پوست میوه پاپایا قبل از رسیدن سبز است و بعد زرد و نارنجی می‌شود. میوه رسیده گوشتی است و گوشت آن شبیه طالبی و به رنگ‌های متنوع زرد، نارنجی کمرنگ و حتی صورتی دیده می‌شود و مزه‌ای شیرین دارد. وسط میوه حفره‌ای وجود دارد که پر از دانه‌هایی به رنگ بنفش پررنگ و چسبیده به گوشت میوه است. این دانه‌ها مانند فلفل سیاه مزه تندی  دارند. در بعضی کشورها این دانه‌ها را به همراه فلفل سیاه می‌کوبند و در غذا از آنها استفاده می‌کنند.


درخت عجیب پاپایا-عکس از یوشیتا رقمی

مهم‌ترین خاصیت این گیاه وجود ماده‌ای به نام «پاپائین» در شیره تنه درخت و همچنین میوه کال آن است. پاپائین ماده‌ای شبیه «پپسین» است؛ پپسین آنزیمی است که از معده انسان برای هضم پروتئین‌ها ترشح می‌شود. شیره پاپایا همچنین ، ضددرد، ضدعفونی کننده، پائین آورنده فشار خون و آرام‌بخش  است.  جالب است بدانید در هنگام فیلم‌برداری قسمتی از فیلم ایندیاناجونز، یکی از فیلم‌های معروف سینمای جهان، هریسون فورد، هنرپیشه معروف فیلم دچار مصدومیت در ستون مهره‌هایش شد و پزشکان با  پاپائین  او را معالجه کردند. میوه پاپایا خاصیت های غذایی زیادی هم دارد. 

 این میوه را که بعد از پوست کندن و جدا کردن دانه‌ها قابل استفاده می‌شود، به صورت تازه بعد از غذا و یا مخلوط با سالاد می‌خورند و حتی نوشابه‌های مختلفی از آن تهیه می‌کنند. این میوه به صورت کنسرو هم در بسیاری از نقاط جهان استفاده می‌شود. در بعضی کشورها مانند تایلند از میوه پاپایا، چه خام و چه پخته، غذاهای مختلفی تهیه می‌کنند چون حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و به دلیل داشتن پاپائین به هضم غذا کمک می‌کند.  پس حالا متوجه شدید که چرا با پیدایش اولین نشانه‌های رسیدن میوه درخت پاپایای حیاط خانه، بچه‌ها برای کندن رسیده‌ترین میوه‌ها در بالا رفتن از درخت با خواهرها و برادرهای خود مسابقه می‌دهند.

کد خبر 50321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز