دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

پس آنچه تصمیم گرفتی با توکل بر خدا انجام بده که خداوند توکل‌کنندگان را دوست دارد. (سوره مبارکه آل‌عمران‌ـ آیه 160)

زکیه سعیدی

همشهری آنلاین -زکیه سعیدی:شاید در نخستین روزهایی که همشهری محله پا گرفت و حتی سال‌هایی که این نهال نوپا در حال جان گرفتن بود کسی تصور نمی‌کرد این نشریه بتواند نزدیک به 2دهه دوام بیاورد. رسانه محلی که افت‌وخیزهای بسیاری را در این سال‌ها تاب آورد تا آنجا که بحران کاغذ سال گذشته گلویش را فشرد و چند ماهی انتشار کاغذی آن متوقف شد اما دوباره قد علم کرد و به میان شما مردم در محله‌ها آمد تا از دغدغه‌ها و مشکلات شما بنویسد که شاید در رسانه‌های سراسر به دلایل مختلف_که بحث آن در این مقال نمی‌گنجد_ مطرح نمی‌شود.
نقد همشهری محله با اهل‌فن؛ شکی نیست هر رسانه‌ای کمبود و کاستی‌هایی دارد که باید با بررسی‌های دقیق و موشکافانه استادان ارتباطات برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد و هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله‌داریم اما با همه توان و بضاعتمان آمده‌ایم تا درکنارتان بایستیم. آمده‌ایم تا علاوه برنوشتن از کمبودها و مشکلات محلی از مهربانی‌هایتان، قهرمانانتان و همدلی‌هایتان بنویسیم. مهم‌تر از همه در کنارتان روزنامه‌نگاری راه‌حل‌گرا را بیشتر تجربه کنیم. استاد «هادی خانیکی» روزنامه‌نگاری راه‌حل‌گرا را این‌گونه تعریف می‌کند: «روزنامه‌نگاری راه‌حل‌گرا فقط به برجسته‌سازی و بزرگ کردن موارد خاصی اکتفا نمی‌کند که فقر یا فساد را نشان می‌دهد بلکه سعی دارد در کنار آن به راه‌حل‌ها هم بپردازد.» حرف از نوعی روزنامه‌نگاری است که علاوه بر ارزش‌هایی مثل حقیقت‌گرایی و مردم‌گرایی، راه‌حل‌گراست و تلاش می‌کند با جمع‌آوری و ارائه مستندات، به حل‌ و ‌فصل مشکلات عمومی کمک کند.
 به گفته استاد «محمدمهدی فرقانی» روزنامه‌نگاری راه‌حل‌گرا، نگاهی جامع و چندبعدی به زیست جهان موضوع دارد. یعنی هم مشکل و مسئله را می‌بیند و آن را نقد و هم در کنار آن، دیدگاه‌های تخصصی و عمیق را برای برون‌رفت از مشکل ارائه می‌کند و هم درعین‌حال از محدودیت‌ها غافل نیست. به بیان بهتر، روزنامه‌نگاری راه‌حل‌گرا، در شکل درست و علمی، بر واقع‌گرایی، نقد و نظارت، انصاف و توازن، بی‌طرفی، دغدغه‌مندی برای توسعه، انسان‌گرایی و کمک به بهبود شرایط و کیفیت زیست انسانی، تمرکز و تأکید دارد. روزنامه‌نگار در این عرصه نه بولتن تبلیغاتی برای دولت و نه یک اپوزیسیون است. بلکه روزنامه‌نگار با هنر خود میان این دو تعادل برقرار می‌کند.
مطمئنیم در راهی قدم گذاشته‌ایم که بدون همراهی و حمایت شهروندان موفقیت چندانی نخواهیم داشت. منتظر پیشنهادها و حرف‌های تازه‌تان هستیم. به قول شاعر «هین سخن تازه بگو تا دوجهان تازه شود.»

کد خبر 503124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha