نانوایان با استناد به افزایش هزینه تولید و تثبیت قیمت نان نسبت به افزایش غیر رسمی قیمت و کاهش کمی و کیفی این کالا اقدام کرد‌ه‌اند

این شرایط موجب شده تا مسئولان وزارت بازرگانی،  تشکل‌های صنفی و سایر دستگاه‌های نظارتی که تا چندی پیش سیاست سکوت را پیشه کرده بودند،  اخیرا با غیر‌قانونی قلمداد کردن افزایش غیر رسمی نرخ نان،   خبر از برخورد با متخلفان و تشدید نظارت بر قیمت و عرضه نان داده و اتحادیه نانوایان از هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری می‌کند.

در واقع سیاست مماشات و وعده‌های وزارت بازرگانی،  موجب شده تا برخی نانوایی‌ها با استناد به عرضه چند نرخی آرد،   گرانی سایر کالاها،  افزایش دستمزد و تثبیت نرخ نان‌ ، افزایش غیررسمی قیمت‌ها در کنار کاهش کمی و کیفی نان را به‌عنوان راهکارهای کاهش هزینه تولید نان قلمداد کنند.

تداوم افزایش قیمت نان

با  وجود این تشدید نابسامانی بازار نان،   نا‌رضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته و در شرایطی که افزایش نرخ نان غیرقانونی و خود سرانه قلمداد می‌شود،  اخیرا برخی نانوایی‌ها به‌دلیل مواضع وزارت بازرگانی در زمینه اعلام نکردن نرخ جدید نان طی 3 سال گذشته،  با نصب اطلاعیه‌ای افزایش قیمت نان را حق مسلم خود می‌دانند یا به استناد عرضه چند نرخی نان از سوی وزارت بازرگانی نسبت به عرضه نان با نرخ‌‌های چند‌‌‌ گانه اقدام کرد‌‌ه‌اند.

مقصر کیست؟!

احمد موسمی، یکی از تولید‌کنند‌گان نان تافتون در دهکده المپیک در گفت‌وگو با خبرنگار ما،   سیاستگذاری‌های ناکار‌آمد وزارت بازرگانی را علت اصلی نابسامانی بازار نان قلمداد کرده و می‌گوید: با وجود افزایش قیمت بیشتر کالاها و افزایش حقوق و دستمزد کارگران،   وزارت بازرگانی از 4 سال پیش هیچ گونه نرخ جدیدی را برای نان اعلام نکرده و نانوایان را به‌عنوان مقصر اصلی افزایش نرخ نان قلمداد می‌کند.

وی‌ می‌افزاید: بهتر است وزارت بازرگانی مشخص کند که نانوایان باید چگونه افزایش دستمزد و سایر هزینه‌های تولید را جبران کنند. چرا انگشت اتهام به سمت نانوایان گرفته شده و تغییر نگرش مردم نسبت به این قشر را موجب شده است. نانوایان باید چگونه افزایش قیمت سایر مایحتاج عمومی خود را تامین کنند. با این روند ، ناخواسته مجبور شده‌ایم قیمت نان تافتون را از 15 به 20 تومان افزایش دهیم.

کد خبر 50259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز