معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با توجه به شروع فصل بهار و ایجاد شرایط مناسب برای رشد قارچ‌های خودرو، شاهد مصرف و مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی هستیم که تقاضا می‌شود مردم از قارچ‌های مورد تایید و دارای مجوز مصرف کنند.

قارچ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مهتاب شاهماری گفت: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: طبق آمار به دست آمده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نیمه نخست سال گذشته بالغ بر ۳۹۸ مورد مراجعه به بیمارستان بر اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی بوده است که نشان‌دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور ما است و مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنانمان شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بیان کرد: مردم این استان با رعایت توصیه‌های عمومی مردم از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ‌های سمی پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: همچنین همشهریان از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (به‌ویژه درختان خشک) می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی خودداری کنند.

شاهماری تاکید کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند خریداری و مصرف کنید.

چند توصیه

۱_ شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

۲_ مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیرسمی بودن آن برای انسان نیست.

۳_ برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره بر اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ در همه موارد نیست.

۴_ برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم در مقابل گرما هستند و فرایندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نخواهد بود.

۵_ در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو) هرچه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی به صورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سم به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

۶_ انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هر گونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کنید و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

۷_ در صورت امکان، نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

کد خبر 502258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha