گروه سیاسی: سفر دوره‌ای رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به 3 کشور پاکستان، سریلانکا و هند از صبح فردا آغاز می‌شود

برنامه سفر محمود احمدی‌نژاد که در رأس هیاتی عالی رتبه به اسلام آباد عزیمت می‌کند و پایگاه ریاست‌جمهوری خبر آن را منتشر کرد، پس از دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهوری و نخست وزیر پاکستان، راهی کلمبو پایتخت سریلانکا می‌شود.

در سفر 2روزه رئیس‌جمهوری به سریلانکا که با هدف تعمیق و تحکیم روابط دوجانبه و منطقه‌ای تهران و کلمبو انجام می‌شود، مقام‌های عالی 2کشور علاوه بر گفت‌وگو
و مذاکره دوجانبه، چند سند همکاری امضا می‌کنند.

بازدید روسای جمهوری ایران و سریلانکا از طرح‌های مشترک در حوزه انرژی و ملاقات علما و روحانیون برجسته مذاهب مختلف سریلانکا با احمدی‌نژاد از دیگر برنامه‌های این سفر است.

احمدی‌نژاد همچنین در مرحله پایانی سفر خود به شبه قاره، عصر فردا در سفری چندساعته به دهلی‌نو خواهد رفت و درباره مهم‌ترین مسائل مورد علاقه 2 کشور با رئیس‌جمهوری و نخست وزیر هند گفت‌وگو و مذاکراتی خواهد داشت.

احمدی نژاد بامداد چهارشنبه با ورود به تهران، به سفر دوره‌ای خود به پاکستان، سریلانکا و هند پایان می‌دهد.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: محمود احمدی‌نژاد به‌منظور گفت‌وگو درباره مسائلی از جمله طرح‌های دیرینه برای ساخت خط لوله‌ای که گاز ایران را به 2کشور هند و پاکستان منتقل می‌کند به این 2کشور آسیایی سفر می‌کند. خبرگزاری رویترز درباره سفر رئیس‌جمهوری و اهداف آن چنین گزارش داد و واحد مرکزی خبر هم خبر آن را منتشر کرد.

به گفته رویترز، این 3کشور چندین سال درباره این خط لوله گفت‌وگو کردند، آنها درباره اصل فرمول قیمت گازتوافق کرده‌اند اما هند در اواسط سال2007 از این مذاکرات کنار رفت و گفت، این کشور می‌خواهد ابتدا مسائلی نظیر هزینه ترانزیت گاز با پاکستان حل و فصل شود. البته هند و پاکستان روز جمعه اعلام کردند، آنها طی چند روز یا چند هفته آینده شرایط این خط لوله را نهایی می‌کنند.

این خبرگزاری، به نقل از احمدی‌نژاد که قرار است امروز راهی پاکستان شود و با پرویز مشرف همتای پاکستانی اش دیدار کند، خبر داد: ما امیدواریم این طرح به‌زودی نهایی شود.
آمریکا تلاش کرد هند و پاکستان را از عقد هر توافقی با ایران که دومین دارنده ذخایر گازی جهان بعد از روسیه است، به‌دلیل برخی اتهامات در پرونده هسته‌ای، دلسرد سازد.

گسترش همه جانبه روابط
رؤسای جمهوری ایران و ونزوئلا صبح دیروز درگفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت و تحکیم بیش از پیش همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه تاکید کردند. محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگوی تلفنی بر ادامه همکاری‌های گسترده و همه جانبه تهران و کاراکاس در عرصه‌های مختلف دوجانبه و بین‌المللی تاکید کرد.

احمدی‌نژاد، ونزوئلا را پرچمدار مبارزه با امپریالیسم در آمریکای جنوبی دانست و گفت: خوشبختانه آمریکا در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. در این زمینه باید کشورهای دوست و مستقل از جمله ایران و ونزوئلا قوی باشند و با تحکیم مناسبات و توسعه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه، بتوانند مسیر پیشرفت را با اقتدار طی کند.

هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در این مکالمه تلفنی با ابراز خرسندی از توسعه بیش از پیش روابط دو جانبه، اظهار امیدواری کرد با حمایت و مساعدت مسئولان عالی رتبه ایران و ونزوئلا، شاهد گسترش و ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور در تمام زمینه‌های مورد علاقه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم.وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با امپریالیسم جهانی همواره پشتیبان و حامی ونزوئلا بوده است.

پاک‌ترین انسان‌ها
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی نیرویی مقابل مردم نیست، تصریح کرد: پلیس باید جزء مومن‌ترین و پاک‌ترین انسان‌ها در جامعه باشد؛ چرا که مردم آسایش و امنیت خود را در سایه پلیس جست‌وجو می‌کنند.احمدی‌نژاد پیش ازظهر دیروز در همایش سراسری فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، الزامات و ویژگی‌های خدمت در نیروی انتظامی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اهمیت اقدامات نیروی انتظامی به اندازه اهمیت اصل امنیت است. وی افزود: امنیت، پایه دوام و بقای جامعه است و انجام هر کار مهمی، نیازمند وجود امنیت در جامعه است.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی از معدود سازمان‌های اجتماعی است که با توسعه ارتباطات و شهرنشینی، حوزه ماموریت‌هایش بیشتر شده است، گفت: توسعه ارتباطات موجب گسترده و متنوع‌تر شدن مسئولیت‌های نیروی انتظامی شده است و وسعت، اهمیت و پیچیدگی اقدامات نیروی انتظامی را افزایش داده است.وی در ادامه حرکت نیروی انتظامی را رو به رشد و بسیار بالنده توصیف کرد و افزود: امروز در مجموعه نیروی انتظامی یک حرکت بالنده و رو به تکامل مشاهده می‌شود.

ردکردن ایستگاه‌ها
احمدی‌نژاد با اشاره به سخنان پیشین خود مبنی بر اینکه قطار هسته‌ای ایران ترمز و دنده عقب ندارد، خاطر نشان کرد: سال گذشته وقتی این موضوع را مطرح کردم، عده‌ای نسبت به آن هجمه کرده و ادعاهای گوناگونی را مطرح ساختند اما امروز به فضل الهی قطار صلح آمیز هسته‌ای همه ایستگاه‌های اصلی را رد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی امپراتوری سلطه و سرمایه داری در سرازیری اضمحلال قرار گرفته است، گفت: یک تمدن و نظام با هر نوع ویژگی بر یکسری اندیشه و نظریات استوار است و اگر این مبانی سست شود، امپراتوری‌ها سقوط می‌کنند.

سالگرد جنایت
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به برگزاری مراسمی به‌عنوان شصتمین سال تاسیس رژیم صهیونیستی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی قصد دارد به بهانه شصتمین سال تاسیس جنایتکارترین و منفورترین رژیم‌های جهان، به صهیونیست‌های منزوی، روحیه بدهد، در حالی که آنها با اینگونه حرکات مذبوحانه نمی‌توانند دیدگاه منفی مردم را نسبت به این رژیم جنایتکار تغییر دهند و قطعاً در این نیت شوم خود نیز شکست خواهند خورد.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی دیگر فلسفه وجودی خود را از دست داده است، گفت: کسانی که می‌خواهند در مراسم شصتمین سال تاسیس این رژیم شرکت کنند، باید بدانند که نام آنها در فهرست قاتلان مردم فلسطین ثبت و ضبط خواهد شد.

پاسخی نیامده است
حسینعلی امیری، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ارتباط با اظهارات رئیس جمهوری درخصوص فساد مالی در سازمان ثبت اسناد نامه‌ای به شخص دکتر احمدی نژاد ارسال کرده‌ایم که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

کد خبر 50147

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز