گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد پس از توقف کوتاهی که در پاکستان داشت، در حالی وارد سریلانکا شد که مردم و دولت این کشور استقبال گرمی از وی به عمل آوردند

سریلانکا سفر احمدی‌نژاد به این کشور را گامی مهم در تحکیم روابط نزدیک‌تر میان 2کشور می‌داند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از سفر رئیس‌جمهوری ایران که ایسنا آن را منتشر کرد،

خاطرنشان کرده است: سفر احمدی‌نژاد به سریلانکا نشانگر دور شدن آهسته سریلانکا از غرب است.  آسوشیتدپرس همچنین اعلام کرد که در آستانه سفر رئیس‌جمهوری ایران به کلمبو، پایتخت سریلانکا مملو از پوسترهای احمدی‌نژاد و رئیس‌جمهوری سریلانکا شده است که لبخند می‌زنند. 

روزنامه دیلی‌نیوز چاپ سریلانکا هم در گزارشی نوشت: سفر احمدی‌نژاد ارتباطات رو به رشد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 2کشور دوست را تقویت خواهد کرد.

افتتاح طرح چند منظوره 450 میلیون‌دلاری سد اومااویا در ولاوایا از جمله برنامه‌های مهم گنجانده شده در برنامه سفر احمدی‌نژاد است. سریلانکا قصد دارد ظرف 3سال آینده و با تکمیل این طرح با استفاده از حدود 10 هزار هکتار زمین‌های حاصلخیز، در زمینه تولید برنج به‌خودکفایی برسد.

طرح دیگری که امروز و با حضور رئیس‌جمهوری ایران افتتاح می‌شود، توسعه پالایشگاه ساپوگاسکانداست که سریلانکا را در حوزه سوخت هوانوردی به‌خودکفایی می‌رساند.  ایران سرمایه‌گذاری هر 2 طرح را به‌عهده داشته و وعده همکاری در این زمینه در زمان سفر رئیس‌جمهوری سریلانکا به تهران مطرح شده است.

دیدار از هند

سفر رئیس‌جمهوری به سریلانکا امروز پایان می‌یابد و وی به تهران باز‌ می‌گردد و البته در بین راه برگشت، توقفی کوتاه و چندساعته در دهلی‌نو پایتخت کشور هند خواهد داشت.
قرار است هیات ایرانی در این توقف کوتاه، با برخی مقام‌های بلند پایه هند از جمله رئیس‌جمهوری و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کنند.

روابط تهران و اسلام آباد

احمدی‌نژاد پس از آنکه صبح دیروز تهران را ترک کرد، در اولین مقصد خود در سفر دوره‌ای به شبه قاره هند وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد و پس از ساعتی مراسم استقبال رسمی از وی توسط پرویز مشرف در کاخ صدر در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.

روسای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه 2کشور، تعمیق و گسترش روابط تهران – اسلام‌آباد را به نفع کل منطقه دانستند و تصریح کردند: باید از همه ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی 2کشور برای توسعه روابط منطقه‌ای و جهانی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پیش از ظهر دوشنبه به ریاست محمود‌احمدی‌نژاد و پرویز مشرف، روسای جمهوری 2کشور در کاخ ریاست‌جمهوری پاکستان برگزار شد.

احمدی‌نژاد و مشرف همچنین بر لزوم تسریع در نهایی شدن ایجاد خط لوله صلح میان ایران، پاکستان و هندوستان تاکید کردند. رئیس‌جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌های گسترده در حوزه انرژی، برق و گاز با کشور پاکستان گفت: ایران پیشرفت و امنیت پاکستان را پیشرفت و امنیت خود می‌داند و از این‌رو 2کشور باید با توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها، منطقه را به منطقه‌ای امن، باثبات و پیشرفته تبدیل کنند.

احمدی‌نژاد با ابراز خرسندی از تفاهمات انجام شده میان پاکستان و هند برای نهایی کردن طرح خط لوله صلح تصریح کرد: آغاز عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز،  پیام روشنی خواهد بود برای کسانی که می‌خواهند منطقه را ناامن کنند. خط لوله صلح یک اقدام بزرگ در جهت تحکیم صلح و دوستی در منطقه است.

وی خط لوله انتقال گاز میان ایران، پاکستان و هند را عاملی برای دوستی ملت‌ها و دولت‌های این 3کشور عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم هرچه زودتر قرارداد خط‌لوله‌صلح، نهایی و عملیات اجرایی آن آغاز شود؛ ضمن اینکه از حضور کشور چین در طرح خط لوله صلح استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از موضع پاکستان درخصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، تاکید کرد: قدرت‌های استعمارگر در حال اضمحلال هستند و می‌خواهند مشکلات خود در منطقه را با توسعه نا امنی به ما منتقل کنند اما در دستیابی به این هدف شکست خواهند خورد و در این میان همکاری کشورهای منطقه برای کاهش آسیب‌های این توطئه بسیار مهم است.  همچنین احمدی‌نژاد از پرویز مشرف برای سفر به تهران دعوت کرد.

حل مسائل منطقه

رئیس‌جمهوری پاکستان نیز در این مذاکرات با ابراز خرسندی از سفر رئیس‌جمهوری به اسلام آباد، تصریح کرد: ایران و پاکستان می‌توانند در حل مسالمت آمیز مسائل منطقه همکاری داشته باشند.  پرویز مشرف خواستار گسترش سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری تهران - اسلام آباد شد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پاکستان تشکیل شده است و هیچ مانعی برای افزایش سطح همکاری‌های 2کشور وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری پاکستان همچنین خط لوله صلح را برای پاکستان با اهمیت دانست و اظهار امیدواری کرد که خط لوله صلح بین 3 کشور ایران، پاکستان و هند هرچه زودتر نهایی شود.  مشرف با اشاره به اوضاع منطقه ازجمله در عراق، افغانستان و فلسطین، تاکید کرد: همه بازیگران خارجی باید منطقه را ترک کنند.

وی با اشاره به فشارهای سیاسی به ایران درخصوص موضوع هسته‌ای خاطرنشان کرد: اسلام آباد از حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند.  پیش از این مذاکرات رؤسای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان حدود یک ساعت نیز درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌طور خصوصی گفت‌وگو کردند.

ضیافت ناهار

احمدی‌نژاد دیروز همچنین پس از دیدار با مشرف، در ضیافت ناهار سید یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان شرکت کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، در حاشیه این ضیافت که هیات‌های ایران و پاکستان حضور داشتند، درباره موضوع‌های مختلف همکاری‌های دو جانبه تبادل نظر شد.

کد خبر 50266

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز