یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه روز گذشته در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در دمشق، آمادگی کشورش را برای ادامه همکاری با آنکارا به‌منظور برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه اعلام کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، بشار اسد در این دیدار که با حضور ولید المعلم وزیرخارجه سوریه برگزار شد، پیام ارسال شده از طرف اسرائیل به‌منظور برقراری صلح را به بحث و واکاوی گذاشت.

اسرائیل در پیامی از طریق آنکارا به دمشق، آمادگی خود برای صلح در مقابل عقب‌نشینی از بلندی‌های جولان اشغال شده در 1967 را اعلام کرده بود.

در همین حال، رجب طیب اردوغان پس از پایان دیدار خود با بشار اسد، تاکید کرد که به‌منظور پیگیری نتایج این دیدار ومیانجی گری میان دو طرف، فرستاده‌ای را عازم رژیم اسرائیل خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه اما به زمان اعزام این فرستاده و نام وی اشاره‌ای نکرد.
این مقام ترک تصریح کرد که سوریه و اسرائیل هر دو از ترکیه میانجیگری را خواستار شده‌اند و این تلاش‌ها در سطحی پایین‌تر صورت می‌گیرد تا درصورت موفقیت به سطوح بالاتر برسد.اردوغان در کنفرانسی خبری در آنکارا پس از بازگشت از سفر پنج ساعته خود به دمشق، افزود: ما تمامی تلاش‌های خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت.

از سویی دیگر، برخی مقام‌های سوری حاضر در این نشست تصریح کردند: تلاش‌های ترکیه با هدف کمک به سوریه و اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات شکست خورده صلح در سال 2000 صورت می‌گیرد.مذاکرات صلح سوریه و اسرائیل هشت سال پیش به‌دلیل اختلاف نظر درباره مساحت پیشنهادی از این رژیم به‌منظور بازگرداندن بلندهای جولان به دمشق با شکست مواجه شد.

این در حالی است که رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه قطری الوطن، برگزاری مذاکرات مستقیم با اسرائیل را به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و پایان دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش منوط کرد.

بشار اسد تاکید کرده بود: دولت کنونی آمریکا نه ایده برقراری صلح را داراست و نه اراده آن را.

تمامی این مذاکرات و رایزنی‌ها در حالی انجام می‌پذیرد که طی روزهای گذشته، واشینگتن تصاویری را از سوریه منتشر کرد که بنا بر اعلام آن، مراکز مخفی هسته‌ای این کشور است.
برخی تحلیلگران معتقدند: انتشار این تصاویر در حال حاضر، نشان از مخالفت آمریکا با از سرگیری مذاکرات صلح میان سوریه و اسرائیل دارد، چرا که واشینگتن زمان را برای این صلح مناسب نمی‌داند و تمایل ندارد تا سوریه قبای اعتدال و نه آشوب انگیز بودن در خاورمیانه را بر تن کند.

پیشنهاد اسرائیل برای برقراری صلح با سوریه درحالی ارائه می‌شود که آخرین نظرسنجی‌ها در اراضی اشغالی حاکی از مخالفت شدید اسرائیلی‌ها با بازگرداندن بلندی‌های جولان به سوریه است.

ایوی ایتام رئیس حزب المفدال (وحدت ملی) اسرائیل و یکی از اعضای کنست این رژیم، در واکنش به آمادگی اولمرت برای عقب نشینی از بلندی‌های جولان، تاکید کرد که عقب نشینی از این بلندی‌های به معنای نادیده گرفتن امنیت اسرائیل است و هرگز اجازه بازگرداندن آنها به سوری‌ها را نخواهد داد.

اسرائیل اما با این صلح، امتیازهای فراوانی را کسب می‌کند: اگر سوریه که از نگاه ملت‌های عرب آخرین سنگرگاه مقاومت علیه اسرائیل به شمار می‌رود، به این صلح اقدام ورزد، دیگر ترس دولت‌های عربی برای صلح با اسرائیل از بین خواهد رفت؛ علاوه بر آن، سوریه به ناچار و به نحوی از انحاء، چتر حمایتی خود از مقاومت لبنان و فلسطین را برمی‌دارد و از هم پیمانی با ایران می‌کاهد. سوریه باید با احتیاط بیشتری در این راه پرخطر گام بردارد.

کد خبر 50081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز