شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ۵۴ ساله ترکیه در حالی وارد دمشق شد که ساعتی پیش از آن از آغاز دیپلماسی فعال ترکیه برای میانجیگری در بحران‌های خاورمیانه خبر داده بود.

براساس آنچه اردوغان پیش از سفر خبرش را داده بود وی در این سفر حامل پیام رژیم صهیونیستی برای مقامات دمشق و در رأس آنها بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، خواهد بود.

در حالی که این روزها بحث علل حمله چند ماه پیش جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه در رأس اخبار مربوط به خاورمیانه قرار دارد و سازمان سیا و کنگره آمریکا نیز جنگ‌روانی گسترده‌ای را علیه این کشور به راه انداخته اند، پیام دیدار اردوغان و اسد اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.

به گزارش الجزیره، اردوغان چند روز قبل در تماس با اسد از آمادگی ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای عقب نشینی کامل از بلندی‌های جولان در ازای صلح با سوریه خبر داده بود.

هنوز مشخص نیست که اردوغان تا چه میزان به وعده‌های طرف اسرائیلی اطمینان کرده و آنها را عملی دانسته است چه آنکه تجربه سالیان دراز درگیری اعراب-اسرائیل نشان از تمایل‌نداشتن صهیونیست‌ها به هرگونه امتیازدهی دارد.

اولمرت دومین فرد بعد از اسحاق رابین در رژیم صهیونیستی است که در زمینه عقب نشینی از جولان تعهد می‌دهد.

رابین در زمان حیات خود به‌صورت کتبی تعهد به عقب نشینی از جولان داده بود که ترور وی باعث شد تا جانشین‌اش، شیمون پرز، همه وعده‌های خلفش را فراموش کند و شطرنج دمشق و تل آویو را در میانه بازی برهم بریزد.

هنوز هواپیمای اردوغان در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود نیامده بود که به وی خبر دادند رهبران جوامع صهیونیست در شهرک‌های یهودی نشین واقع در بلندی‌های جولان طی نامه‌ای از وی خواسته‌اند تا به تلاش‌های خود برای صلح اسرائیل و سوریه بدون فشار بر اسرائیل برای خروج از جولان ادامه دهد.

بلندی‌های جولان فلاتی است که بین کشورهای لبنان، اردن، سوریه و فلسطین قرار گرفته و مساحت آن ۱۸۶۰ کیلومتر مربع به گفته سوری‌ها و ۱۱۵۸ کیلومتر مربع طبق گفته اسرائیلی هاست که رژیم‌صهیونیستی در جنگ سال ۱۹۶۷ آن را به همراه بخش‌هایی از کرانه باختری و بیت المقدس به اشغال خود در آورد و از همان آغاز اشغال این منطقه، آن را جزئی از خاک فلسطین اشغالی اعلام کرد و نمایندگان هیات‌های این رژیم در مذاکرات خود با اعراب نیز همواره بر این امر تاکید کرده‌اند.

تصمیم آنکارا برای میانجیگری در بحران‌های خاورمیانه با سکوت همراه با تایید آمریکا و اسرائیل همراه شده است. آنکارا از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ۴ سال پیش تلاش فراوانی را برای جلب اعتماد بازیگران خاورمیانه انجام داده است که اکنون شاهد جلوه‌ای از آن در بحران روابط دمشق-تل‌آویو هستیم.

برخی تحلیلگران مسائل منطقه با وجود تکذیب‌های مکرر دمشق معتقدند تل آویو و دمشق گفت‌وگوهای سری فراوانی داشته‌اند.

این تحلیل البته نمی‌تواند چندان هم بیراه باشد چه آنکه به‌عنوان نمونه جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در سفر اخیرش به منطقه و پس از دیدار با مقامات دمشق گفته بود اسرائیل و سوریه ۸۵ درصد اختلافات خود را در زمینه مرزها، منابع آب، ایجاد منطقه امنیتی و حضور نیروهای بین‌المللی حل کرده‌اند.

اسرائیل، سوریه و ترکیه هریک منافع خود را در این گفت‌وگو می‌جویند. ترک‌ها می‌کوشند در قامت یک میانجی موفق بحران‌های خاورمیانه ظاهر شوند.

بشار اسد هم به‌دنبال بازپس‌گیری جولان و تحقق رؤیای پدرش حافظ اسد از سویی و حل مشکلات خود با رژیم‌صهیونیستی و به تبع آن آمریکاست. صهیونیست‌ها نیز اگر جولان را پس دهند در عوض آن خواهان قطع حمایت دمشق از جریان‌های مقاومت خواهند شد.

کد خبر 50039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز