شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر سوریه در آمریکا ضمن مضحک خواندن هر گونه ادعایی درباره برنامه هسته‌ای سوریه اعلام کرد:

ساختمانی که در ماه سپتامبر 2007 توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شد یک ساختمان متروکه نظامی بوده است.

به گزارش سی ان ان، عماد مصطفی سفیر سوریه در واشنگتن یک روز پس از مطرح شدن ادعای آمریکا  مبنی بر اینکه سوریه در حال ساخت یک رآکتور هسته‌ای با اهداف غیر صلح آمیز بوده است، نسبت به این ادعا واکنش نشان داد..

عماد مصطفی همچنین با اشاره به عکس‌هایی که آمریکایی‌ها از داخل ساختمان این رآکتور مورد ادعا به وی نشان داده‌اند، گفت:این عکس‌ها در سوریه گرفته نشده‌اند و مدارکی مبنی بر  اینکه این عکس‌ها در سوریه گرفته شده‌اند در دست نیست.

سفیر سوریه در آمریکا افزود: آن‌ها عکس‌هایی را از داخل یک ساختمان که می‌تواند در هر جای دنیا واقع شده باشد را به من نشان دادند.

عماد مصطفی همچنین گفت: در تصاویر مزبور تنها یک ساختمان دیده می شد و در واقع ساختمان و یا مجموعه دیگری در نزدیکی این ساختمان به چشم نمی‌خورد. در این عکس‌ها همچنین هیچگونه تصویری از یک مرکز بازفراوری پلوتونیوم از سوخت مصرف شده هسته‌ای دیده نمی‌شد که نشانگر عملی کردن یک برنامه هسته‌ای باشد.

سفیر سوریه در آمریکا گفت: با دیدن عکس‌ها از خود می‌پرسم. آیا این یک ترفند هالیودی است یا دژاوو عراق است(منظور تکرار تجربه ادعاهایی است که پیشتر از سوی آمریکا علیه عراق مطرح شده بودند.)

سفیر سوریه در واکنش به ادعاهای آمریکا درباره همکاری‌ها میان دولت‌های سوریه و کره شمالی نیز گفت: همکاری سوریه و کره شمالی صرفا به همکاری‌های اطلاعاتی قانونی محدود می‌شود. هیچ گونه همکاری غیر قانونی نیز در این میان وجود ندارد.

عماد مصطفی با اشاره به ادعاهای آمریکا مبنی بر همکاری هسته‌ای سوریه و کره شمالی گفت:سوریه آنقدر ساده لوح نیست که نیروگاه هسته‌ای بدون حفاظ ، سیم خاردار و ایست بازرسی در میان بیابان بسازد. سوریه در واقع طرح یا پروژه‌ای برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای حتی در زمینه صلح آمیز آن نیز در دست اجرا ندارد.

دولت آمریکا به تازگی ادعاهایی را مبنی بر همکاری میان دولت‌های سوریه و کره شمالی برای ساختن یک نیروگاه هسته‌ای در سوریه مطرح کرده است. آمریکا حتی ادعا کرده است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی  ساختمان محل این نیروگاه در شرق سوریه را در سپتامبر سال 2007 بمباران کرده بودند. 

سفیر سوریه در واشنگتن در ادامه گفت: به نظر می‌رسد دولت جورج بوش این ادعا را به منظور ایجاد بحران در خاورمیانه مطرح می‌کند.

عماد مصطفی افزود: این احتمال نیز وجود دارد که دولت بوش به منظور عدم اجابت به درخواست‌های کنگره آمریکا مبنی بر گفت و گو با سوریه این ادعاها را مطرح کرده باشد.

سفیر سوریه با اشاره به وقایع پیش از جنگ عراق گفت: ایالات متحده آمریکا سابقه طولانی در مطرح کردن ادعاهایی درباره تولید سلاح‌های کشتار جمعی از سوی دیگر کشور‌ها دارد.پیشتر نیز کالین پاول وزیر امورخارجه اسبق آمریکا در سازمان ملل ادعاهایی را مبنی بر تولید سلاح‌های کشتار جمعی از سوی عراق مطرح کرده بود. اما این بار دولت سوریه با اثبات غیر واقعی بودن این ادعاها در آینده‌ای نزدیک رشته داستان‌های آمریکا درباره تسلیحات کشتار جمعی را از هم خواهد گسیخت.

کد خبر 49979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز