شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

شهر غزه همچنان تحت محاصره نظامیان اشغالگر اسرائیلی است و جامعه جهانی هیچ اقدامی برای رفع این محاصره نمی‌کند.

خبرنگار شبکه خبری بی‌بی‌سی در غزه با چند شهروند فلسطینی در این باره گفت‌و‌گو کرده است.

سلافه عوده درباره شرایط سخت زندگی در تحریم و محاصره به بی‌بی‌سی می‌گوید، حتی مردمی که هنوز در آمدی دارند، نمی توانند ابتدایی‌ترین مواد غذایی را خریداری کنند چرا که قیمت‌ها بسیار بالاست. این دختر ۲۵ ساله فلسطینی می‌گوید، سال گذشته یک کپسول گاز خانگی حدود ۱۰ دلار قیمت داشت، اما امسال قیمت همان کپسول به حدود ۴۳ دلار افزایش یافته است.

سلافه که با پدر، مادر و برادرش زندگی می‌کند می‌گوید، هنوز در خانه گاز دارند ولی برای نگهداشتن این مقدار گاز ناچارند از هیزم استفاده کنند.

او در حال حاضر به‌عنوان مترجم کار می‌کند اما می‌گوید که کار پیدا کردن در نوار غزه سخت است، چرا که بیشتر سازمان‌ها فعالیتشان را در این شهر متوقف کرده‌اند. رفت‌وآمد عادی هم در این شهر به‌دلیل کمبود سوخت متوقف شده و تاکسی به راحتی پیدا نمی‌شود.

فکر شلتون ۳۸ ساله از دیگر شهروندان غزه که در زمینه کمک‌های درمانی به فلسطینیان در یک سازمان غیر دولتی انگلیسی کار می‌کند می‌گوید، کمبود سوخت‌رسانی به شهر باعث شده که کارمندان قادر به رسیدن به بیمارستان و یا مراکز خدمات بهداشتی در طول ساعتهای کاری نباشند.

شلتون می‌گوید: بعضی از آنها برای رسیدن به محل کارشان پیاده روی می کنند، عده ای دیر می رسند و عده دیگری اصلا به محل کارشان نمی آیند. البته این موضوع بر روی بیماران هم تاثیر می‌گذارد.

او می گوید که بیمارستان‌ها سعی می‌کنند برای آمبولانس‌ها سوخت ذخیره کنند، اما حالا هیچ سوختی باقی نمانده است. تحریم‌ها باعث شده تا قطعات یدکی برای تعمیر وسائل مکانیکی و تجهیزات بیمارستان‌ها هم در دسترس نباشد.

شلتون وضعیت غزه را بحرانی می‌خواند و می‌گوید که در بیمارستهای غزه می‌شود اتاق‌هایی را دید که پر از تجهیزات بلا استفاده هستند، از دستگاه‌های دیالیز تا تهویه هوا و همه انواع تجهیزات نجات.

شلتون می‌گوید: علاوه بر این کمبود مواد غذایی در بیمارستانها مخصوصا در مورد میوه‌های تازه و سبزیجات احساس می‌شود، با توجه به قیمت‌های بالا بودجه‌ای که برای مواد غذایی در نظر گرفته شده کافی نیست.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در امور مهاجران فلسطینی یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که در این منطقه مشغول فعالیت است و بهترین همکاری را با دانش آموزان دارد.

مازن ابوعرمه می‌گوید: مدرسه ما در ۲ شیفت اداره می‌شود و دانش آموزان مختلف صبح و عصر به مدرسه می‌آیند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی ساندویچ‌هایی را برای دانش آموزان در آغاز روز درسی شان توزیع می کند. اما به گفته وی، هر روز تعدادی از دانش ‌آموزان و معلم‌ها غیبت دارند و نمی توانند وسیله نقلیه‌ای برای رسیدن به مدرسه پیدا کنند.

ابوعرمه می‌گوید: جان گینگ رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی مشغول کار بر روی طرح بزرگی است که برای افزایش دادن دستاوردهای دانش آموزان در مدارس تحت نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند و این تاثیر خوبی برروی دانش آموزان می‌گذارد. اما غزه واقعا به سوی سراشیبی در حرکت است.

تعطیلی مدارس

مازن ابوعرمه ۴۸ ساله مدیر مدرسه‌ای در غزه است که توسط دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در امور مهاجران فلسطینی اداره می‌شود.

او می‌گوید: من همین حالا با اتوبوس مخصوصی که از سوی این نهاد برای کارمندان و دانش آموزان در نظر گرفته شده به رفح بازگشته‌ام. از رادیوی اتوبوس شنیدم که اگر سازمان ملل فردا نتواند سوخت بیشتری به دست آورد، روز یکشنبه (امروز) ما اتوبوس نخواهیم داشت و به مدرسه هم نمی‌توانیم برویم.

کد خبر 50005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز