سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: غزه این روزها زیر آتش سنگین رژیم صهیونیستی است و هر روز بر شمار کشته‌شدگان بی دفاع فلسطینی در اثر حملات مرگبار اسرائیل افزوده می‌شود.

همکارمان عبدالله آل‌بوغبیش در همشهری امارات، در این خصوص گفتگویی ترتیب است با غازی حمد سخنگوی دولت حماس که در زیر می‌خوانیم:

  • اسراییل بعد از چندین دور مذاکره با طرف دولتی فلسطینیان، سیاست ارعاب و تهدید را در پیش گرفته، وحشت ایجاد می کند، آدم کشی می کند و شهروندان بی دفاع فلسطینی را به خاک و خون می کشد، در این باره چه می گویید؟

این سیاست چندان عجیبی از اسراییل نیست. این رژیم پایه و اساس خود را بر دشمنی ، ویران سازی، نابودی و کشت و کشتار نهاده و این اقدامات را با بهانه ای واهی و بی اساس مرتکب می شود.

اینها همان چهره کریه اسراییل است که در ورای به ظاهر دمکراتیک آن پنهان شده است.

بسیاری از کشورها این رژیم را یک حاشیه دمکراتیک در میان کشورهای دیکتاتور مآب و مستبد می انگارند، اما همین رویدادها و حملات وحشیانه به مردم بی دفاعی که خود صاحبان اصلی سرزمین فلسطین اند، میزان وحشیگری این اسراییل را نشان می دهد.

با مراجعه به تاریخ چند دهه گذشته می بینیم که اسراییل هرجا که از لحاظ سیاسی به بن بست رسیده و هرگاه که نتوانسته امنیت را برای شهرک نشینان تامین نماید و مهاجرت معکوس را متوقف سازد، روی به سوی اقدام نظامی کرده و هر بار با بهانه ای این جنایات را مرتکب می شود.

  • آیا شلیک موشک های مقاومت اسلامی فلسطین به سوی شهرک های یهودی نشین دلیلی کافی برای هدف قرار دادن شهروندان در غزه هست خاصه اینکه بخش اعظم شهدای روزهای اخیر از میان شهروندان بوده اند و نه از میان مبارزان؟

اسراییل نیازی برای ارتکاب جرائم و اقدامات خود نیازی به دلیل و مدرک ندارد. شما اگر ملاحظه کنید از کرانه باختری هیچ موشکی به سوی اسراییل شلیک نمی شود، اما باز می بینیم که اسراییل عملیات ترور خود را در شهرهای مختلف کرانه انجام می دهد، دست به بازداشت شهروندان می زند و هر روز آمار جدیدی از بازداشت ها در طولکرم، جنین، رام الله و دیگر مناطق اعلام می شود.

درکنار اینها فراموش نکینم که فقط در کرانه باختری 400 پست بازرسی برقرار است که روستاها را از شهرها در کرانه باختری جدا می سازد. بنابراین شلیک موشک از غزه به سوی اراضی اشغالی صرفا بهانه است.

اسراییل می کوشد تا از طریق این اقدامات نظامی، مقاومت فلسطینیان را قلع وقمع کند، دولت حماس را به طور کامل از بین ببرد و نوعی جدایی کامل میان فلسطینیان ساکن غزه و کرانه باختری ایجاد کند تا مانع از شکل گیری یک دولت مستقل فلسطینی با حاکمیتی واحد شود.

  • حماس بر مقاومت در برابر اشغالگران تاکید می کند و حکومت خودگردان خواستار توقف شلیک موشک به سوی اراضی اشغالی است، در این میان، راه حل چیست؟

تنها اتخاذ یک موضع مشترک ملی فلسطینی می تواند راه حل اساسی باشد. این موضع نیز می باید براساس یک ایده واضح و شفاف درقبال مواضع سیاسی و مقاومت فلسطینیان باشد. ما اکنون شرایط خاصی را از سرمی گذرانیم وچاره ای جز همگام ساختن و ترکیب مقاومت با سیاست نداریم.

این دو می باید به طور متکامل با هم جمع زده شوند و این به نوبه خود نیازمند بازگرداندن وحدت فلسطینیان و پایان دادن به شکاف ها و اختلافات داخلی است، زیرا همین اختلافات است که اسراییل را به ارتکاب جرایم بیشتری علیه فلسطینیان ترغیب و تشویق می نماید.

  • چرا مذاکره با اسراییل یا هر طرفی که نمایندگی اسراییل را داشته باشد را رد می کنید؟

مشکل در موافقت یا مخالفت با مذاکرات نیست. اسراییل بر ادامه ارتکاب این جرائم تاکید و اصرار دارد.

چندین بار طرف های منطقه ای و بین المللی سعی کردند تا اسراییل را به منظور برقراری آتش به پای میز مذاکره بکشانند اما اسراییل هیچ پای بندی و تعهدی به این مسائل ندارد و در درجه بعد مذاکرات با اسراییل راه به جایی نخواهد برد.

زیرا اسرائیل هرچه باشد، یک رژیم اشغالگر است و اشغالگر درصورتی که وارد مذاکره شود، با توجه به ماهیت اشغالگری خود ناچار از پذیرش واقعیت یعنی بیرون رفتن از این سرزمین است و از همین روست که اسراییل بر ادامه حملات و قتل و کشتار و بازداشت و محاصره و تمامی این مسائل تاکید می کند تا بر برگزاری مذاکرات.

شما همین آناپولیس را ببینید، اسراییلی ها با وجود آنکه در این کنفرانس تعهد دادند که پای بند به روند مذاکرات باشند و تمامی بندهای آن را اجرایی کنند، اما متاسفانه اکنون برعکس این ماجرا اتفاق می افتد.

  • در سایه شرایط کنونی که غزه شاهد آن است، آیا آماده کوتاه آمدن از برخی از مواضع خود هستید، همان چیزی که رئیس حکومت خودگردان فلسطین وبرخی طرفهای غربی از شما می خواهند؟

تا زمانی که اشغالگری وجود داشته باشد، خشونت هم هست. فلسطینیان می باید به تمامی حقوق خود دست یابند. فلسطینیان می باید سرزمین خود را داشته باشند و بهره مند از حکومتی مستقل با حاکمیت کامل باشند و در درجه بعد ارایه هرگونه راه حل های جزیی و کوتاه مدت نمی تواند مشکل فلسطینیان را حل کند و صرفا سرگرم کردن آنان است. یافتن راه حلی فراگیر و کامل تنها راه پایان اینهمه خشونت است.

  • به نظر شما اسراییل می تواند از طریق قلع و قمع و کشتار مقاومت فلسطینیان را متوقف سازد؟

تجربه حداقل در همین دو دهه گذشته ثابت کرده است که اسراییل با استفاده از تمامی ابزارهای ترور، مجازات های دسته جمعی، محاصره فراگیر، کشت و کشتار، بازداشت ها و از بین بردن زمین های زراعی مردم و ایجاد دیوار حائل نتوانسته این مقاومت را از بین ببرد.

مقاومت امروز برای فلسطینیان به مثابه یک فرهنگ است. مقاومت بخشی از حیات و زندگی مردم فلسطین است و نمی توان تفکر و اندیشه مقاومت را که در رگ و خون و ذهن من جاری است، از آنان گرفت. به همین خاطر کشت و کشتار تنها این تفکر و فرهنگ را تقویت می کند و نه نابود.

  • مواضع مسلمانان و جهان عرب در قبال رویدادهای جاری در نوار غزه را چگونه می بینید؟

متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی و کشورهای عربی از 50 سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکرده است. کشتارهای صبرا وشتیلا، حمله به لبنان، انتفاضه اول و بسیاری از این رویدادها نتوانست مواضع این کشورها را دگرگون کند و باید بگویم که کشورهای عربی تنها به صدور بیانیه اکتفا کردند.

البته ما از مواضع مردمی این کشورها استقبال می کنیم هرچند که نتوانسته اند به آن حد ازتوانایی و قدرت برسند که بتوانند بر رهبران خود اعمال فشار کرده و مواضع آنان را تغییر دهند. اسراییل رژیم ناتوانی است و به رغم آنهمه مسلح بودن، اما از وحدت مسلمانان و جهان عرب بیم دارد و می توان از طریق همین وحدت به اسراییل ضربه زد.

  • سکوت طرفهای بین المللی و به طور خاص  ومشخص کمیته چهارجانبه را چگونه تفسیر و ارزیابی می کنید؟

فلسطینیان چندین بار از جامعه بین الملل کمک ویاری خواستند. نمی دانم چه باید بگویم اما طی چندین دهه نه سازمان ملل، و نه اتحادیه عرب یا سازمان کنفرانس اسلامی و نه تمامی طرفهای بین المللی و نه فقط کمیته چهار جانبه هیچ اقدامی برای کمک به فلسطینیان صورت ندادند و متاسفانه تجربه فلسطینیان در این زمینه بسیار دردناک است.

کد خبر 45784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز