گروه بین‌الملل: بزرگ‌ترین زنجیره انسانی جهان در محکومیت محاصره نوار غزه در این منطقه تشکیل شد.

ده‌ها هزار کودک و دانش آموز فلسطینی با تشکیل زنجیره انسانی به طول 40کیلومتر از شمال تا جنوب غزه نسبت به محاصره این منطقه توسط رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

شرکت‌کنندگان در این زنجیره، پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که در آنها نوشته شده بود: غزه را نجات دهید، محاصره را لغو کنید و کشورهای عربی و مسلمانان کجا هستند.

کمیته مردمی مقابله با محاصره به‌عنوان یک مجموعه سیاسی مستقل به ریاست جمال الخضری از نمایندگان مجلس قانونگذاری فلسطین، خواستار تشکیل این زنجیره انسانی شده بود. حماس نیز حمایت خود را از برگزاری این تظاهرات اعلام کرده بود.

جمال الخضری روز شنبه اعلام کرده بود که کمیته مردمی مقابله با محاصره در راستای فعالیت هایش برای پایان محاصره، روز دوشنبه طولانی‌ترین زنجیره انسانی را به طول 40 کیلومتر و با مشارکت 40هزار کودک و دانش آموز فلسطینی از رفح تا گذرگاه بیت‌حانون در شمال نوار غزه تشکیل خواهد داد.

الخضری محاصره غزه را با تمامی اصول و قواعد بین‌المللی و اخلاق انسانی مغایر و به‌عنوان نمادی از جنگ با مردم فلسطین دانست و گفت: آنها می‌دانند که مردم سرمایه ما هستند، به همین خاطر آنها را مورد هدف قرار داده‌اند و راه‌های زندگی شرافتمندانه را بر آنان تنگ کرده‌اند.

نظامیان رژیم صهیونیستی که به هرگونه تحرکی از سوی تظاهرکنندگان هشدار داده بودند در پی این اعتراض به تظاهرکنندگان فلسطینی در گذرگاه بیت حانون در جنوب نوار غزه یورش بردند. نظامیان اسرائیلی در این اقدام 3 فلسطینی را زخمی و  ۳۰نفر را بازداشت کردند.

به گزارش الجزیره نظامیان اسرائیلی از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند. رژیم صهیونیستی از این بیم دارد که ده‌ها هزار نفر از ساکنان نوار غزه با عبور از دیوار امنیتی، به مرزهای اراضی اشغالی نیز حمله ور شوند؛ درست مانند آنچه که یک ماه پیش در مرزهای مصر رخ داد.

رژیم صهیونیستی از زمان کنترل نوارغزه از سوی جنبش حماس در خرداد سال پیش، این منطقه را به محاصره خود درآورد. این رژیم از17 ژانویه (27 دی) نوارغزه را در محاصره کامل قرار داده و تمام گذرگاه‌های این منطقه را بسته است. این محاصره سبب شد شهروندان نوارغزه با گذر از دیوار مرزی مصر و رفح در جنوب نوارغزه، به شهرک‌های مرزی مصر رفته و مایحتاج غذایی خود را فراهم کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در حال حاضر در غزه سوخت ایستگاه‌های پمپ بنزین کاملا رو به‌اتمام است و تردد خودروها به کلی قطع شده است.

از سوی دیگر محمد عوض، دبیر دولت منتخب فلسطین به روزنامه شرق الاوسط گفت: محاصره نوار غزه بیشترین آسیب را به بخش بهداشت و درمان این منطقه وارد کرده‌است. به‌طوری که تعدادی از بیماران در منازل، داخل بیمارستان‌ها و در نزدیکی گذرگاه‌های مرزی جان خود را از دست می‌دهند.

به‌گفته محمد عوض، کمبود دارو یکی از برجسته‌ترین مشکلات پزشکی در نوار غزه است. به‌طوری که در 125 نوع دارو کمبود شدید به چشم می‌خورد و برخی دارو‌های بیماری‌های مزمن نظیر سرطان نایاب هستند.

وی درباره خسارت‌های اقتصادی محاصره نوار غزه گفت: روند اجرایی 35 درصد طرح‌های عمرانی این منطقه متوقف شده و 75 هزار فلسطینی کار خود را از دست داده و 3 هزار و 900 کارگاه تولیدی وصنعتی از کار باز ایستاده‌اند.

کد خبر 45261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز