کتابخانه های عمومی پایتخت پیش از ورود ویروس کرونا برنامه های متعددی برای ارائه به علاقه مندان کتاب داشتند. هم راستا با اجرای دستورالعمل ستاد پیشگیری از ویروس کرونا ارائه خدمات فرهنگی کتابخانه ها به صورت فیزیکی، تعطیل و فعالیت آنها محدود به ارائه خدمات در فضای مجازی شد.

کتابخوانی مجازی

همشهری آنلاین / زهرا کریمی : سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این ایام با همکاری مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی برنامه های متنوع و مختلفی را در این ایام تدارک دید. در این باره با «ایمان کرد» مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت و گو کرده ایم. 

به منظور پیشگیری از ویروس کرونا کتابخانه های فعال در ایام نوروز تعطیل بوده اند و این سابقه نداشته است. آیا برای فعالیت کتابخانه ها تمهیدات و برنامه هایی اندیشیده شده است؟
جشنواره «ماهی حوض قصه ها» ویژه کودک و نوجوان، برنامه های استقبال از بهار در 110کتابخانه عمومی، مراسم رونمایی از کتاب ها، فرهنگسرای سیار با عنوان اتوبوس گرد هدهد در مناطق محروم اطراف تهران و ارسال کتاب برای افراد کم توان و نابینایان از جمله برنامه هایی بود که امسال برگزار نشدند. در سال جدید و با توجه به شرایط بحرانی این روزها تمرکز ما بر برگزاری برنامه های مجازی برای اعضای کتابخانه هاست. تلاقی نوروز امسال با ماه شعبان دلیلی شد که یکسری از برنامه ها را به صورت مناسبتی در اعیاد به صورت مجازی برگزار کنیم. 

 برنامه های مجازی چگونه اجرا و اطلاع رسانی شده اند؟
خوشبختانه با تعاملی که اعضای فعال کتابخانه ها با مدیران کتابخانه داشته اند توانسته ایم برنامه ها را به خوبی در ایام نوروز برای یک میلیون و 500 هزار نفر از اعضای کتابخانه ها برگزار کنیم. عمده فعالیت ها در روزهای کرونایی و نوروز در قالب مسابقات کتابخوانی بوده و مهمترین آنها مسابقه «معیشت مؤمنانه» است که حدود 3هزار نفر در مسابقه شرکت کرده اند. کتابخانه دیجیتال با حدود هزار جلد کتاب و استفاده هزار نفر در روز به نشانی الکترونیکی Dtlib.ir  و نشانی اینستاگرام tehran_library در اختیار علاقه مندان به کتاب قرار گرفت. کتابخانه صوتی بیش از 10هزار جلد کتاب دارد. برای استفاده از این کتاب ها اعضای کتابخانه های عمومی می توانستند با وارد کردن کد ملی در شبکه Dtlib.ir کتاب مورد علاقه شان را انتخاب کنند. اقدامات اخیر در روزهای تعطیلی کتابخانه ها صورت گرفت و برای آینده ارائه خدمات در قالب مسابقات موضوعی و مناسبتی اجرا می شود.

با توجه به استقبال شهروندان از خدمات مجازی، آیا مسابقه هم برگزار خواهید کرد؟
شرکت 3 هزار نفری شهروندان در مسابقه قبل و استفاده از کتابخانه های دیجیتال و صوتی، ما را به برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی در حوزه مجازی تشویق کرد. استقبال مردم دلیل انگیزه تداوم برنامه های آتی در ماه های شعبان و رمضان شد. مسابقه مجازی کتابخوانی به مناسبت میلاد امام زمان (عج) و نیمه شعبان با عنوان کتاب «خورشید مغرب» به نویسندگی محمدرضا حکیمی در روز نیمه شعبان توسط فضای مجازی از سوی کتابخانه های مستقر در تهران اعلام می شود و شرکت کنندگان تا پایان فروردین ماه فرصت دارند با دانلود کتاب، جواب سؤالات را به نشانی Dtlib.ir ارسال کنند. برای ماه مبارک رمضان نیز مسابقه کتابخوانی با عنوان کتاب «مجادله» خواهیم داشت و به زودی شرایط حضور در مسابقه توسط همکاران در فضای مجازی اطلاع رسانی خواهد شد. برنامه مهم دیگر در این ایام رونمایی کتاب به صورت مجازی است. نخستین مراسم مجازی رونمایی کتاب در اواخر فروردین ماه، برگزار و توسط نویسندگان به صورت آنلاین دور هم خوانی و نقد و بررسی می شود. کتابخانه های عمومی شهرداری تهران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات ایمنی در حال فعالیت هستند. ما و همکارانمان در 110 کتابخانه عمومی امید به برگشت شرایط عادی و روزهای بدون ویروس داریم تا بار دیگر شاهد حضور شهروندان در کتابخانه ها و مراکز فرهنگی باشیم. 
 

کد خبر 499307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha