حتی اگر اهل کتاب و مطالعه هم نباشید، احتمالاً در لابه‌لای اخبار شنیده‌اید که سایه کرونا بر فعالیت حضوری کتابخانه‌ها هم سنگینی کرده و از ابتدای سال تاکنون بیشتر اوقات این مراکز تعطیل بوده‌اند.

خانه يار مهربان

همشهری آنلاین_پریسا نوری و پروانه بهرام‌نژاد: برنامه‌های هفته کتاب امسال هم که در آستانه آن قرار داریم، متأثر از شرایط موجود است. با این حال فرصت را غنیمت شمردیم تا به کمک اعداد و ارقام نگاهی به وضع مناطق شرق تهران در این حوزه داشته باشیم. اعداد و ارقامی که با یک حساب سرانگشتی ما را متوجه کمبودهای این بخش می‌کنند.

اگرچه در سال‌های اخیر فعالیت خوبی در این زمینه انجام و به تعداد کتاب و کتابخانه‌ها افزوده‌شده است اما هنوز تا سرانه‌ مطلوب فاصله داریم. در مناطق ۴، ۸، ۱۳، ۱۴و۱۵ (شرق پایتخت) برای هر ۶۵ هزار نفر یک کتابخانه تعریف شده است که فاصله معناداری با سرانه استاندارد آن در تهران یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲/۲ کتابخانه (براساس اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) دارد. با این حال، ۴۲ کتابخانه عمومی در محدوده شرق تهران دایر است که زیرنظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند.  

کد خبر 563715

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha