شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در پاسخ به شیوع ویروس کرونا برای یک ماه در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

Japan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین نخست‌وزیر ژاپن همچنین یک بسته محرک اقتصادی بی‌سابقه را به هدف خارج کردن سومین اقتصاد بزرگ جهان از بزرگترین بحرانش پس از جنگ جهانی دوم را اعلام کرد.

شینزو آبه در یک کنفرانس خبری که از تلویزیون پخش می‌شد گفت افزایش شدید اخیر در موارد کووید-۱۹ در توکیو و سایر مناطق شهر باعث شده است که درباره رویکرد ژاپن برای مهار شیوع ویروس کرونا تجدید نظر کند.

او گفت: «ما در مرحله انتشار سریع ویروس در سطح ملی نیستیم، اما برخی از مناطق تحت فشار قرار گرفته‌اند، بنابراین نباید فرصت را از دست داد.» و افزود که افزایش موارد عفونت ویروس کرونا نظام بهداشتی کشور را به زحمت انداخته است.

او گفت: «برای برداشتن این فشار مجبور خواهیم بود در رفتار مردم تغییر ایجاد کنیم. پیشگیری از اوج‌گیری شدید موارد بیماری، نجات مردم از عوارض وخیم بیماری و حفاظت شما و عزیزانتان از این شیوع بستگی به این دارد که چگونه رفتارمان را تغییر دهیم.»

آبه از مردم خواست تماس‌هایشان با دیگران را تا ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش دهند و افزود با اجرای موفق فاصله‌گیری اجتماعی اوج شیوع بیماری در دو هفته آینده رخ خواهد داد. او از کارکنان مشاغل غیر ضروری خواست تا از خانه کار کنند و از شرکت‌ها خواست برای کارکنانی نمی‌توانند از راه دور کار کنند، شیفت‌های چرخشی تعیین کنند.

آبه با اشاره به روحیه جمعی که پس از فاجعه سونامی ۹ سال پیش در ساحل شمال شرقی ژاپن رخ داد، گفت: «ما دوران سختی را در آن هنگام گذراندیم، اما پیوندهایی که میان مردم ایجاد شد به ما امید بخشید. اکنون دوباره با یک بحران مواجهیم، اما اگر با هم کار کنیم، بر این چالش غلبه خواهیم کرد و ویروس را شکست خواهیم داد.»

وضعیت اضطراری در ژاپن تا ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) طول خواهد کشید و ابتدا در توکیو شش استان دیگر این کشور که مجاور پایتخت هستند و استان اوساکا و استان مجاورش هیوگو در غرب و استان فوکواوکا در جنوب غرب این کشور به اجرا در خواهد آمد.

تا به حال ژاپن تا به حال با شمار بالای موارد کووید-۱۹  و مرگ‌های ناشی از آن که باعث برقراری قرنطینه عمومی در کشورهای دیگر شده، نداشته است، اما نگرانی فزاینده‌ای درباره افزایش موارد عفونت در پایتخت این کشور به خصوص در میان جوانان وجود دارد.

ژاپن تا روز دوشنبه ۱۸ فروردین در منطقه ۱۴ میلیونی پایتخت ۱۱۱۶ مورد ثابت‌شده عفونت گزارش کرده است. ژاپن در سطح کشور نیز در مجموع ۳۹۰۶ مورد ثابت‌شده کووید-۱۹ گزارش کرده است. به جز این در کشتی گردشی دایموند پرینسس که در بندر یوکوهاما در نزدیکی توکیو پهلو گرفت ۷۱۲ نفر به ویروس کرونا دچار شدند و ۹۱ نفر به علت بیماری درگذشتند.

با اینکه ارقام موارد بیماری کووید-۱۹ در ژاپن نسبت به آمریکا، چین و بخش‌هایی از اروپا پایین‌تر است، اما مقامات نگران هستند در صورت اوج‌گیری موارد عفونت بیمارستان‌های توکیو نتوانند از پس موج بیماران برآیند.

اعلام وضعیت اضطراری به فرمانداران مناطق اجازه می‌دهد از مردم بخواهند برای موارد غیر ضروری از خانه خارج شوند، اما اختیار قرنطینه شدید آنچنان که در آمریکا و بخش‌های از اروپا اجرا شده را نمی‌دهد.

دولت ژاپن اختیار قانونی برای اجرای قرنطینه به سبک فرانسه با جریمه کردن و سایر مجازات‌ها را ندارد. د رعوض مقامات امیدوارند که «جیشوکو»- مهار شخصی و خودداری مردم- و تهدید بردن نام و شرمسار کردن کسب‌وکارهایی که تعطیل نمی‌کنند، باعث پذیرش این سیاست جدید شود. یک نظرسنجی انجام شده بوسیله شبکه تلویزیونی تی‌بی‌اس نشان داد که ۸۰ درصد پاسخ‌دهندگان با این اقدام موافق هستند.

کد خبر 499030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha