شرایط بحرانی حاکم بر جهان پس از شیوع ویروس کرونا، هم جلوه‌هایی از محبت و هم‌دلی ملت‌ها را آشکار ساخت و هم نقاب لبخند از چهره برخی سیاست‌مداران برداشت!

coronavirus

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: دکتر هراری اندیشمند و آینده‌پژوهش مطرح جهان در مقاله‌ای که اخیرا و به مناسبت بحران کرونا در دنیا نوشته تاکید کرده است بشر در مواجهه با یک بحران جهانی قرار گرفته است که شاید بزرگ‌ترین بحران نسل ما باشد. تصمیماتی که مردم و دولت‌ها طی این مدت اتخاذ می‌کنند احتمالا به جهان در سال‌های پیش‌رو شکل خواهد داد و نه‌ تنها سیستم مراقبت‌های بهداشتی بلکه اقتصاد، سیاست و فرهنگ نیز تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. هنگام انتخاب بین گزینه‌های گوناگون، نه‌تنها باید به فکر برطرف کردن تهدید فوری فعلی باشیم، بلکه باید دنیایی که پس از عبور از این طوفان به آن وارد می‌شویم را نیز در نظر بگیریم. 

هراری جنگ فعلی علیه ویروس کرونای جدید را راهی منجر به "امتی" سازی خطوط مهم تولید دانست و پیشنهاد کرد یک کشور ثروتمند که تعداد کمی از موارد ابتلا به کروناویروس دارد، باید مایل باشد بسیاری از تجهیزات گرانبهای ضروری را به کشوری فقیرتر و با موارد ابتلای بیشتر ارسال کند، با این اعتماد که اگر روزی به کمک نیاز داشته باشد، سایر کشورها به کمک او خواهند آمد.

اما اتفاقی که در جهان واقعی و نه اتوپیایی ذهنی، در حال رخ دادن است با این تئوری بسیار فاصله دارد! 

بیزینس استاندارد در خبری اعلام کرد ایتالیا که اکنون یکی از کشورهای بسیار آسیب‌دیده از کروناست مجبور به خرید ماسک‌ها و تجهیزاتی شده است که چندی پیش و قبل از رسیدن بحران به ایتالیا، به چین اهدا کرده بود!

این خبر در رسانه‌های مختلفی که به دولت ترامپ نزدیک هستند بازتاب گسترده‌ای داشت و دولت چین مورد انتقاد قرار گرفت. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز در ادامه جنگ رسانه‌ای بین دو کشور، ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت چین، از معیوب بودن بیشتر تجهیزات بهداشتی و کیت‌های تشخیصی که چین به سایر کشورهای جهان ارسال کرده بود خبر داد. به گفته این خبرگزاری، اسپانیا ۵۰ هزار کیت تشخیص سریع کووید۱۹ را به چین مرجوع کرده است.

از دیگر سو برخی سیاستمدارن دولت چین را به دلیل پنهان کاری و عدم نشر به موقع اطلاعات ضروری درباره این بیماری، در وقوع بحران فعلی در جهان مقصر می‌دانند و به نظر می‌رسد تلاش‌های چین برای جلب اعتماد کشورهای پیشرفته با بی‌اعتمادی روبرو شده است.

اما این تمام ماجرا نیست؛ دولت ترامپ خود به تازگی قانونی مبنی بر منع صادرات مواد ضدعفونی و دستکش به کانادا تصویب کرده است. ای‌بی‌سی نیوز نوشت ترودو، نخست وزیر کانادا، در پاسخ به این اقدام کمک‌های کشورش به آمریکا در ماجرای یازده سپتامبر را یادآوری کرد. کانادا در آن زمان هزاران مسافر خطوط هوایی آمریکا را اسکان داد. مردم کانادا از اینکه کشور همسایه و هم‌پیمان آنها کمک خود را در شرایط بحرانی فعلی دریغ کرده‌است ابراز ناامیدی کردند و برخی سیاستمداران این کشور ضمن یادآوری برخی جریانات تاریخی بین دو کشور، از عدم وجود انسانیت در وضع چنین قوانینی ابراز ناخرسندی کردند.

حال سوال اینجاست که با وجود چنین آشفتگی سیاسی و لبخندهای تقلبی بین سیاستمداران، آیا همبستگی جهانی و حمایت‌های رفت و برگشتی بین دول مختلف میسر است؟

زندگی در دوران پساکرونا چه شکلی خواهد داشت؟

به گزارش همشهری آنلاین، علاوه بر مواردی که در این گزارش آمده می‌توان به تحریم‌های ایران و ممانعت آمریکا در خرید تجهیزات پزشکی و دارویی توسط ایران اشاره کرد. ضمن اینکه آمریکا تلاش کرده است مانع تحقق درخواست ایران از صندوق بین المللی پول برای دریافت وام شود به طوری که نهاوندیان معاون رئیس‌ جمهوری در امور اقتصادی تاکید کرده است آمریکا حق وتوی درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول را دارد.

کد خبر 498828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha