بحران کرونا جهان را درنوردید و ما را با ابعاد تازه‌ای از سیاست و مدیریت روبرو کرد. به نظر می‌رسد رهبری درخشان زنان تعامل مثبت‌تری با این بحران داشته است. تجربه موفق آلمان، تایوان و نیوزلند همگی مورد توجه رسانه‌های بین المللی بوده است.

WOMEN LEADERS

به گزارش همشهری آنلاین، مرکل با تکیه بر علم و سیاست، برنامه دولت آلمان  جهت ورود محتاطانه و مجدد به زندگی را ارائه کرد؛ به گزارش نیویورک تایمز، به نظر می رسد که اعلامیه وی گذشته از هر تحسین، مجددا آلمان را به بزرگترین اقتصاد اروپا تبدیل کرد و یک رهبر واقعی در قاره سبز و نمونه ای مثال زدنی برای ملل غربی که درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کرونا هستند، معرفی کرد.

مرکل به عنوان یک فیزیکدان آموزش دیده، با قاطعیت و تمرکز، ضمن کسب توافق رهبران منطقه‌ای در سیستم فدرال آلمان، برنامه گام به گام دولت را اعلام کرد. رویکردی که در تضاد آشکار با تقسیمات سیاسی ایالات متحده بود، جایی که مقامات منطقه ای اغلب با رئیس جمهور ترامپ به دلیل پیش بینی های قلدرمآبانه و نابجا در مورد این بحران اختلاف داشتند.

از دیگر سو تایمز به عوامل موفقیت و درس‌هایی که کشور تایوان از بحران کرونا گرفته پرداخته است. تایوان جزیره ای از مقاومت است. قرن‌ها سختی، این جامعه را برای سازگاری و بقا در شرایط گوناگون آب دیده کرده است. با وجود ماهیت بسیار آلوده ویروس کرونا و نزدیکی تایوان به منشا این ویروس، شهر ووهان در چین، شیوع عمده این بیماری در تایوان کنترل شد.

مرکل، آردرن، اینگ‌ون

اینگ‌ون، رئیس جمهور ۶۳ ساله تایوان دانش آموخته اقتصاد است. او موفقیت کشورش را به همبستگی و همکاری ارگان های مختلف این کشور مرتبط دانست. ترکیبی از تلاش های متخصصان پزشکی، دولت، بخش خصوصی و جامعه به طور کلی باعث شد که این کشور عملکرد مناسبی داشته باشد.

دسامبر گذشته (دی ماه ۹۸)، هنگامی که نشانه های بیماری مسری تنفسی جدید در چین ظاهر شد، این کشور شروع به نظارت بر ورودی مسافران از ووهان کرد. با گذشت یک ماه، مرکز فرماندهی اپیدمی را برای انجام اقدامات پیشگیرانه تشکیل داد. محدودیت های سفر را معرفی و پروتکل های قرنطینه ای را برای مسافران پرخطر وضع کرد. 

تایوان دارای یکی از برترین سیستم های مراقبت های بهداشتی در جهان است. این کشور از قابلیت های تحقیقاتی قوی خود برای انتشار اطلاعات شفاف استفاده کرد و به طور مؤثری ویروس را در مرزهای خود مدیریت کرد.

مدیریت موفق دولت نیوزلند به رهبری خانم آردرن نیز رسانه ای شد. این کشور با وضع قرنطینه‌ای سرسختانه، هدف خود را نه مهار، که از بین بردن کروناویروس در مدت زمان یک ماه قرار داد و تنها دو هفته بعد، آمار موارد ابتلا در دو روز متوالی کاهش داشت. برخی فعالان سیاسی ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ به عنوان بحرانی‌ترین کشور در زمینه کرونا از وی خواستند تا با الگو قرار دادن دولت نیوزلند اقدامات مناسبی را جهت کنترل شرایط رو به وخامت در آمریکا اتخاذ کند.

آردرن ۳۹ ساله، در نشستی خبری اعلام کرد که وی و سایر وزرای دولت نیوزلند و مدیران ارشد خدمات عمومی برای همبستگی با افراد آسیب دیده از بحران کرونا، برای مدت شش ماه ۲۰ درصد کاهش دستمزد خواهند داشت. به گزارش CNBCT، وی اذعان داشت که اگرچه این اقدام به خودی خود باعث تغییر وضعیت مالی دولت نمی شود اما اقدامی در راستای اثبات جایگاه رهبری جامعه است.

بر این اساس به نظر می‌رسد رهبری متحد کننده زنان در عرصه سیاست، عملکردی موفق در مدیریت بحران جهانی کرونا داشته است. تجربه ای که بررسی شاخص های موفقیت آن می‌تواند برای دولت های دیگر جهان راهگشا و الهام بخش باشد.

ترجمه: فاطمه عباسی

کد خبر 502324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha