گروه سیاسی: رای‌گیری مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس در ۵۴ حوزه انتخابیه کشور برگزار شد و همه نتایج آن به گفته وزیر کشور احتمالا طی شنبه و یکشنبه اعلام می‌شود.

رقابت ۱۶۴داوطلب نمایندگی مجلس هشتم برای کسب  ۸۲کرسی مجلس در ۱۰۰ شهرستان از ۲۱استان کشور در حالی برگزار شد که تکلیف ۲۰۸ منتخب مردم در خانه ملت در ۲۴ اسفندماه سال گذشته مشخص شده است.

به گزارش همشهری، وزیر کشور که ظاهرا آخرین روزهای حضور در این وزارتخانه را پشت سر می‌گذارد در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم به جز حوزه انتخابیه تهران و یکی دو حوزه انتخابیه دیگر تا صبح امروز اعلام خواهد شد.

مصطفی پور محمدی پس از بازدید ازستاد انتخابات با حضور درجمع خبرنگاران گفت: تلاش ما این است که  نتایج انتخابات تا صبح امروز و قبل از بیدار شدن مردم اعلام شود البته نتیجه حوزه انتخابیه تهران و یکی دو حوزه انتخابیه دیگر با کمی تاخیر اعلام خواهد شد.

وی درخصوص اعلام نتیجه قطعی مرحله دوم تصریح کرد: اگر می‌توانستیم انتخابات رایانه‌ای را درمرحله دوم به‌طورکامل برگزارکنیم و اگر برخی دوستان به‌خصوص شورای نگهبان همدلی بیشتری با ما داشتند، در مرحله دوم انتخابات کاملا با آمادگی بیشتر از مرحله اول پیش می‌رفتیم و می‌توانستیم نتیجه را در عرض دو سه ساعت در کل کشور اعلام کنیم.

خبرنگار همشهری نیز کسب اطلاع کرد که تلاش مسئولان وزارت کشور این است که نتایج انتخابات تهران نیز تا امشب نهایی و اعلام شود.

نشانه‌ حیات و بالندگی
رئیس‌جمهوری پس از انداختن رای خود در مرحله دوم انتخابات مجلس در صندوق مسجد امام جعفر صادق‌ع واقع در میدان صادقیه در جمع خبرنگاران، حضور ملت در انتخابات را نشانه‌ حیات و بالندگی کشور دانست. 

به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد افزود: مجلس در کشور ما جایگاه مهمی دارد و در تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، ایجاد فضای همدلی و همبستگی ملی مؤثر است و نمایندگان مجلس باید افرادی اهل خدمت و کار خالص برای ملت باشند؛ باید به‌دنبال همدلی، کار و پیشبرد کشور باشند و جوانان ما می‌دانند باید چه کار کنند.  پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهوری و غلامحسین الهام سخنگوی دولت هم رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کردند.

رئیس قوه قضائیه نیز در اولین ساعات رای گیری، رای خود را به صندوق سیار  ۱۳۹۸انداخت.  سیدمحمود هاشمی شاهرودی  گفت: مجلس هشتم باید تکمیل شود و مردم در حوزه‌هایی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده است، شرکت می‌کنند.  رئیس مجلس  هم که برای شرکت در انتخابات به مسجد ابوذر رفته بود با تاکید بر اینکه اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم همانند مرحله اول است، تصریح کرد: مردم با احساس تعهد، مسئولیت و علاقه در این مرحله از انتخابات نیز شرکت می‌کنند.

سلامت انتخابات
رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور اظهار داشت: انتخابات مرحله‌ اول یکی از سالم‌ترین انتخابات در مقایسه با همه‌ کشورهایی بود که در آن نظام پارلمانی مستقر است  اما به هر صورت شاهد یک سلسله اعمال خلاف قانون بودیم.  محمد حسین موسی‌پور گفت: در تعدادی حوزه‌ها این مسئله تاثیرگذار بود که توسط شورای نگهبان بررسی شد؛ چنان که 3حوزه مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و در بعضی حوزه‌ها تعدادی از صندوق‌ها باطل اعلام شد.

ملاک نتیجه آراء
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، نصرت‌الله‌لطفی، مدیرکل نظارت و امور استان‌های شورای نگهبان، طی اطلاعیه‌ای به روسای هیات‌های نظارت بر انتخابات تصریح کرد که ملاک نتیجه آراء شمارش دستی آنهاست.  هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان هم دیروز با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به روسای هیات‌های نظارت بر انتخابات اعلام کرد که براساس توافق با وزارت کشور صرفا در شهرستان‌های تبریز، ری و کرمانشاه برگه‌های رای پیش از شمارش دستی‌، اسکن (تصویربرداری) شود.

تخلفات انتخابات
سرپرست دادسرای کارکنان دولت با اشاره به این‌که شعب بازپرسی رسیدگی به جرایم انتخاباتی در این ناحیه از دادسرا همچنان فعال هستند، گفت: بیشترین تخلفات مربوط به مرحله تبلیغات است.  رضا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در مرحله اول انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی سه شعبه بازپرسی 2، 8 و 9 جرایم مربوط به انتخابات را رسیدگی می‌کردند.

تخلف توزیع بن و وجه نقد
فرماندار تهران در تشریح موارد تخلفات تبلیغاتی در روز انتخابات به مواردی چون توزیع بن و وجه نقد به نفع نامزدها اشاره کرد و ازدستگیری چندنفر در این رابطه توسط نیروی انتظامی خبرداد.
به گزارش مهر، حسین طلا، فرماندار تهران ظهر دیروز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توزیع بن های آموزشی رایگان در تهران از طریق افراد و اشخاص و حتی ارائه آن به پست برای توزیع در بین مردم از دیگر مواردی بود که شائبه تطمیع و خرید آرا را از سوی یکی از نامزدها در انتخابات ایجاد کرد.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نیز درگفت‌وگو با فارس توزیع 350 هزار قطعه بن غیرمجاز توسط یک جریان سیاسی طی روزهای اخیر و دیروز را تایید کرد.  سعید مرتضوی دادستان تهران هم گفت:‌ خوشبختانه سطح تخلفات انتخاباتی در دور دوم و به‌طور کل این دوره از انتخابات بسیار ناچیز و قلیل بوده است و با گروهی که بن توزیع می‌کند، دستور برخورد دادیم.

خرید رای
هواداران یک نامزد انتخاباتی مدعی اصلاح طلبی در حال خرید و فروش رای در منطقه ۱۸تهران از سوی نیروهای انتظامی بازداشت شدند.  به گزارش ایرنا، هواداران این نامزد انتخاباتی صبح روز جمعه، در منطقه  ۱۸تهران با خودروی کامیونت خاور در حال توزیع اسکناس‌های  ۵هزار تومانی در بین مردم بوده و قصد داشتند آرای مردم را جلب کنند.

برخورد قاطع با متخلفان
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی خواستار برخورد قاطع و ضربتی با متخلفان انتخاباتی شد. احمد جنتی هنگام انداختن رای خود با اشاره به اینکه برخی تخلفات به شورای نگهبان ارتباطی ندارد و از سوی دستگاه قضائی باید در مورد آنها اقدام صورت گیرد، اظهار داشت: بعضا برخوردهایی نیز با متخلفان صورت گرفته اما کافی نبوده است زیرا برخوردها باید قاطع و ضربتی باشد تا اثرات خود را باقی بگذارد.

کد خبر 49877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز