همشهری‌آنلاین: اخذ آرای مردم در مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) امروز جمعه 6 اردیبهشت انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در 54 حوزه انتخابیه و 21 استان کشور برگزار می شود. انتخاباتی که در آن در مجموع حدود 21 میلیون نفر از ایرانیان واجد شرایط رای دادن هستند. ‌از 3 هزار و 863 نفری که در دوراول و 24 اسفند 86 به رقابت پرداختند، مردم پس از تعیین 208 نفر از نمایندگانشان در دور اول، امروز نیز با انتخاب 82 نماینده دیگر ترکیب مجلس شورای اسلامی را تکمیل می‌کنند.

در این دوره از انتخابات 164 نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که از این تعداد 12 نفر زن هستند. بیشترین تعداد نامزدها در دور دوم انتخابات مربوط به حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات است که در آن 22 نفر برای کسب 11 کرسی مجلس رقابت می‌کنند و ازاین 22 نامزد تهران، 6 نامزد زن هستند.

کسب یک چهارم آرای صحیح ماخوذه به مفهوم پیروزی دردور اول انتخابات بوده است.

بر اساس قانون افرادی که در مرحله‌ی اول در یک حوزه‌ی انتخابیه رای داده‌اند، باید در مرحله‌ی دوم نیز در همان حوزه‌ی انتخابیه رای دهند و نمی‌توانند در حوزه‌ی انتخابیه‌ی دیگری شرکت کنند؛ اما افرادی که در مرحله‌ی اول رای نداده‌اند می‌توانند در مرحله‌ی دوم در هر حوزه‌ای در انتخابات شرکت کنند. درضمن به لحاظ سنی متولدان 6 اردیبهشت 69 به قبل که در 6 اردیبهشت امسال، به 18 سال تمام می رسند،واجد شرایط سنی رای دادن هستند.

برای برگزاری انتخابات 18 هزار و 295 شعبه اخذ رای در سراسر کشور در نظر گرفته شده است و در تهران نیز 4 هزار 500 شعبه با 3 هزار و 904 صندوق، آراء مردم در این حوزه را جمع آوری می کنند.از این تعداد ‌3 هزار و ‌85 صندوق در تهران، ‌207 صندوق در شمیرانات، ‌227 صندوق در اسلام شهر و ‌385 صندوق در ری در نظر گرفته شده است. در مجموع ‌3هزار ‌584 صندوق ثابت و ‌320 صندوق سیار هستند و در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات ‌5 میلیون و ‌400 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

280 هزار نفرعوامل اجرایی،‌ نظارتی، بازرسی و انتظامی آماده برگزاری دور دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند که 100 هزار نفر تنها امنیت انتخابات را در این مرحله تامین می کنند و 22 هزار بازرس و سربازرس کار کنترل و بازرسی انتخابات دور دوم مجلس را به عهده دارند.

در این مرحله از انتخابات 85 هزار نفرعوامل اجرایی، بازرسی و پشتیبانی در مجموعه شعب حوزه انتخابیه تهران بزرگ حضور خواهند داشت و 4 هزار بازرس نیز در دور دوم انتخابات در تهران فعالند.

با توجه به ابطال آرای نفر دوم منتخب حوزه انتخابیه زابل و زهک از سوی شورای نگهبان، انتخابات در این حوزه نیز به دور دوم کشیده شد.

همچنین صحت برگزاری انتخابات در سه حوزه چابهار، دشتستان و ورزقان به تائید شورای نگهبان نرسید که بنابراعلام مسئولان برگزاری انتخابات ، نمایندگان مردم در این سه حوزه همزمان با انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی مشخص می شوند و سه نماینده در آن مقطع راهی مجلس می شوند.

براین اساس در استان آذربایجان شرقی 6 حوزه ، در استان خوزستان 5 حوزه، در استان فارس 5 حوزه، در استان آذربایجان غربی 4 حوزه، در استان گلستان 4 حوزه، در استان خراسان رضوی 3 حوزه، در استان لرستان 3 حوزه، در استان اردبیل 2 حوزه، در استان اصفهان 2 حوزه، در استان ایلام 2 حوزه ، در استان چهارمحال و بختیاری 2 حوزه ، در استان زنجان 2 حوزه، در استان یزد 2 حوزه ، در استان همدان 2 حوزه، دراستان کرمانشاه 2 حوزه ، در استان گیلان 2 حوزه و در استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، مازندران ، کردستان و تهران در یک حوزه انتخابیه انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

مرحله‌ی دوم انتخابات نیز مثل مرحله‌ی اول برگزار می‌شود و هم رایانه‌ای خواهد بود و هم شمارش در شهرهایی که بالای سه نماینده دارد رایانه‌ای و موازی برگزار خواهد شد اما مبنای تصمیم گیری شمارش دستی است.

در این انتخابات رای دهندگان باید علاوه بر همراه داشتن شناسنامه ، کارت ملی و کد ملی خود را نیز داشته باشند اما داشتن شناسنامه الزامی است.

هم‌چنین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی که در آخرین روزهای کار این مجلس به تصویب نمایندگان رسید، نحوه تبلیغات کاندیداهای این دوره صورت دیگری به خود یافت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون انتخابات مصوب کردند نصب و الصاق عکس و پوستر ممنوع باشد و چاپ عکس نیز صرفا محدود به زندگی نامه، جزوه، بروشور و کارت در اندازه 10×15 مجاز است و هرگونه نصب و الصاق اقلام تبلیغاتی حاوی عکس نامزدهای انتخابات در معابر و انظار عمومی از جمله پشت شیشه مغازه ها خودروها و ستادهای تبلیغاتی نامزدها به طور کلی ممنوع است . نصب بنر، پوستر و پلاکارد تبلیغاتی توسط اقشار ، جمعیتها ، احزاب و گروههای سیاسی و ائتلاف‌ها هم فقط در جهت تشویق مردم برای شرکت در انتخابات مجاز است ، لذا نصب پلاکارد ، حاوی شعارهای احزاب و ائتلافها ممنوع است. نصب بنر و پارچه تبلیغاتی در مقابل ستادهای اصلی نامزدها و نصب یک تابلو بر سردر ستادهای فرعی آنها بدون تصویر نامزدها مجاز است.

مصطفی پورمحمدی ، وزیر کشور ، ابراز امیدواری کرده است که نتایج نهایی انتخابات دراین 54 حوزه ظرف 48 ساعت اعلام شود.

کد خبر 49828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز