برنامه‌های فضای سبز برای حفظ بوستان‌های تهران در فصل بهار ادامه دارد.

فضای سبز

همشهری آنلاین - محمود مولایی: تهران به استقبال بهار رفته و فضای پایتخت کشور کاملا بهارانه شده است؛ اگرچه شهروندان همچنان باید در خانه ماندن را به تردد در شهر ترجیح دهند.

بیشتر از ۵۰۰ فرش گل در حاشیه‌ بزرگراه‌ها، ایجاد تپه‌های گلی در حاشیه بوستان‌ها و بزرگراه‌ها، تعبیه ۲ هزار گلدان، کاشت چنار به جای درختان خشکیده خیابان ولیعصر، کاشت انواع درختچه و ... فعالیت‌هایی است که از زمستان سال گذشته شروع شد و با شیوع ویروس کرونا نیز ادامه یافت.

سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از اسفند سال گذشته با شیوع بیماری فعالیت‌های خود را کاهش نداد و برای سبزتر شدن شهر به استقبال بهار رفت. شهرداری در اسفند و در ایام نوروز با کاهش حضور شهروندان در بوستان‌ها و پارک‌ها فعالیت‌های آراستن شهر را بیشتر کرد تا فضای سبز شهر برای دوران پس از عبور از بحران کرونا آماده باشد؛ یعنی در روزهایی که احتمالا هوا گرم‌تر شده و شهروندان علاقه بیشتری برای حضور در بوستان‌ها و پارک‌ها از خود نشان می‌دهند.

فرش گل‌های منقش به اشکال اسلامی- ایرانی با متراژ ۹۸۰۰ مترمربع در حاشیه بزرگراه‌های شهر تهران ایجاد شده است. فرش‌ گل‌هایی که مساحت ۳۰۰، ۱۵۰ و ۵۰۰ مترمربع دارند و در حاشیه بزرگراه‌های شهید همت، شهید مدرس، شهید چمران، کردستان و رسالت حسابی چشم‌نوازند. این فرش گل‌ها با گل‌های رنگارنگ فصلی از جمله بنفشه، شب‌بو، ابری، آبی و نقره‌ای رنگ طراحی شده‌اند. نقش ترنج یکی از طرح‌هایی است که روی این فرش گل‌ها دیده می‌شود و چشم‌انداز زیبایی به شهر داده است.

مدیران شهرداری بر این باور هستند ضدعفونی مستمر شهر وظیفه شهرداری است، اما حفظ زیبایی تهران نیز مسئولیتی است که شهرداری تمام روزهای سال خود را به آن متعهد می‌داند. برای همین، نباید اجازه داد خلوتی ضروری تهران به دل‌مردگی‌اش بینجامد.

  • درختان را فراموش نکنید

یکی از موضوعات پراهمیت این روزها، حفظ گیاهان شهری است. درختان و بوته‌های سبز احتمالا در میان قطرات آب ژاول و مواد ضدعفونی‌کننده، روزگار سختی را سپری می‌کنند. به همین‌ خاطر نباید آنها را فراموش کرد. ریه‌های شهر نیاز به رسیدگی دارند و با آمدن بهار، دوباره زندگی را به شهر برگردانند. با این حال اگر دیدید که درختان جلوی خانه یا محله‌تان، تاب برنیاورده‌اند و در حال خشکیدن هستند، با ۱۳۷ تماس بگیرید یا از طریق اپلیکیشن «شهر من»، بخش ۱۳۷ درخواست مرتبط با فضای سبز را برای رسیدگی ثبت کنید. دیری نخواهید پایید که مأموران سر می‌رسند تا یا درخت را هرس کنند و با آبیاری و کودپاشی، جانی دوباره به درخت بدهند یا آن‌ را جابه‌جا کرده و نهالی دیگر غرس کنند. هرچه هست، مهم اینکه درختان را این روزها فراموش نکنید.

  • اقدامات پیشگیرانه

با شیوع بیماری کرونا در آستانه فصل بهار و استقبال مردم از طعبیت به‌ نظر می‌رسید شهرداری تهران را با چالش بزرگی روبه‌رو کند، اما سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر از همان هفته‌های نخست اقدامات مختلفی را برای پیشگیری و مقابله با این بیماری انجام داد. ۲ هزار و ۲۶۸ بوستان و فضای سبز در تهران وجود دارد که علاوه بر حضور گسترده شهروندان در این فصل از بوستان‌ها و پارک‌ها نگهداری فضای سبز شهری کارگران بسیاری می‌خواهد. برای همین، سازمان بوستان‌ها ۲۰ اقدام برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا را در دستور کار قرار داده و انجام می‌دهد. اقداماتی مانند برگزاری دوره آموزشی چهره به چهره برای آشنایی کلیه پرسنل کارگران فضای سبز با نحوه پیشگیری، مراقبت و تشخیص ابتلا به بیماری کرونا، در اختیار قرار دادن دستکش و ماسک کارگران، ضدعفونی کردن تمام سطوح اعم از کانکس‌های نگهبانی، محل اسکان کارگران، سرویس‌های بهداشتی (درها، دستگیره‌ها، شیرآلات و روشویی و...)، زمین‌های بازی و ست‌های بدنسازی و المان‌های موجود در بوستان‌ها (مبلمان، سطل‌های زباله و ...) و نصب تابلوهای هشداردهنده درباره مبارزه با ویروس کرونا در بوستان‌ها.

در ایام عید نوروز با نزدیک شدن به روز طبیعت نیز نگرانی‌هایی بابت حضور مردم در بوستان‌ها و پارک‌ها به‌وجود آمده بود که اعمال محدودیت تردد در بوستان‌ها از ۷ فروردین ۹۹ و همکاری شهروندان فضای سبز شهر تهران خالی بود. در عین حال، حدود ۱۳۰ اکیپ روزانه و در سه مرتبه سرویس‌های بهداشتی کل بوستان‌های شهر تهران را ضدعفونی می‌کنند؛ سطل‌های زباله و نیمکت‌ها هر روز ۲ بار ضدعفونی می‌شوند. زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، ست‌های ورزشی در پارک‌ها ضدعفونی شده و همچنین محل اسکان کارگران بوستان‌ها در روز ۲ بار صبح و شب ضدعفونی می‌شود.

کد خبر 498501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha