سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

یوهان کرایف*: لغزش‌های لالیگا را فراموش کنید. لیگ قهرمانان حکایت دیگری است. این مسابقات متفاوتی است و بازیکنان با روحیه متفاوتی بازی می‌کنند.

این یک مسابقه حذفی است و اگر بارسا  بتواند سبک بازی را که خوب بلد است، انجام دهد می‌تواند به فینال مسکو برسد. برخلاف آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند،‌ بارسلونا استعداد فردی و توان فنی برتری در این بازی دارد. با این حرف نمی‌خواهم منچستریونایتد را که بهترین تیم فعلی لیگ برتر است، زیر سئوال ببرم ولی می‌توان آنها را با روشی که چندان هم غیرمعقول نیست، شکست داد؛ مالکیت توپ، بازی موقعیت و دفاع از زمین حریف. دو تیم از نظر داشتن ستارگان در وضعیت یکسانی هستند. اگر منچستریونایتد رونالدو را دارد، بارسلونا مسی را دارد.

در مقابل رونی، بارسا اتوئو را دارد. اگر تیم فرگوسن به توز تکیه می‌کند، بارسا بویان  و آنری را دارد. اسکولز؟ اینی‌یستا. ریو فردیناند؟ میلیتو.سؤال اصلی اینجاست که چه تیمی می‌تواند سبک بازی‌اش را بر دیگری دیکته کند.  بارسا باید به صورت یک تیم  بازی کند، وگرنه  استعداد لیونل مسی به تنهایی کارساز نخواهد بود. هیچکس نباید به تنهایی به جنگ حریف برود. حتی اگر بازی گره خورد، باید به بازی تیمی ادامه داد. بازیکنان باید  به  این فکر کنند که  سرنوشت  در نوکمپ مشخص نمی‌شود و این یک جدال رفت و برگشت است.

بارسا باید تلاش کند که  مالکیت توپ را حفظ کند، البته این به معنی  پاس‌های عرضی و از دست دادن زمان بازی نیست.  هافبک‌ها باید بیشتر زمان بازی در زمین حریف باشند. دو گوش کناری تیم در زمان حمله می‌توانند دفاع حریف را باز کنند. مفهوم بازی هلندی همین است.

در زمان از دست دادن توپ هم  باید کل تیم جلو برود و از زمین حریف دفاع کند. استعداد اصلی تیم منچستریونایتد کجاست؟ در خط میانی و حمله.  ضعیف‌ترین بازیکنان این تیم از نظر تکنیکی چه کسانی هستند؟ 4 مدافع  تیم. بنابراین باید فشار را روی ‌آنها قرار داد تا وادار به اشتباه شوند.

* بازیکن و مربی سابق بارسلونا و ستون‌نویس روزنامه «ال‌پریو دیکو»

کد خبر 49615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز