همزمان با درخواست هشت کشور برای لغو تحریم ایران در سایه شیوع کرونا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری گفت: هیچ تغییر یا کاهشی در تحریم آمریکا علیه تهران وجود ندارد.

اورتاگوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با وجود ژست‌های بشردوستانه آمریکا مبنی بر آمادگی این کشور برای کمک به ملت ایران، تأکید کرد که فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت.

اورتاگوس به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت که هیچ تغییر یا کاهشی در تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه رژیم ایران وجود ندارد.

این موضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از انتقادات شدید مسئولان جمهوری اسلامی ایران و برخی مقامات بین‌المللی از تاثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر توانایی ایران برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ اتخاذ شد و در پی آن هشت کشور با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، خواستار رفع تحریم‌های ایران برای مبارزه موثرتر این کشور با ویروس جدید کرونا شدند. 

کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران نامه مشترکی را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و از او خواستند که رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران را که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده است، خواستار شود.

مورگان اورتاگوس در ادامه ادعا کرد که ایران، همیشه فرصت دارد که سر میز مذاکره حاضر شود و مانند یک کشور مسئول رفتار و با دونالد ترامپ رئیس جمهور و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مذاکره کند.

این مسئول آمریکایی ادامه داد: در آن زمان، می‌توان این تحریم‌ها را فورا متوقف کرد. این گزینه همیشه روی میز است.

اورتاگوس ضمن نادیده گرفتن تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران در روند مبارزه با ویروس کرونا، مدعی شد: بار دیگر اهمیت دارد که توضیح دهم، سیاست تحریم‌ها، از کانالهای کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی برای کمک به ایران به منظور مبارزه با شیوع بیماری کرونا، مستقل است.

این در حالی است که پزشکان و مسئولان جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که تحریمهای آمریکا مانع از رسیدن دارو و تجهیزات پزشکی به ایران می‌شود. در تأیید این مسئله نیز، مارا کارلین، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد که به‌رغم تاکید وزیر خارجه آمریکا مبنی بر معافیت‌ کالاهای بشردوستانه از تحریم‌های این کشور علیه ایران، بسیاری از کشورها از کمک کردن به ایران بیم دارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعای عدم اقدامات مناسب جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از شیوع کرونا، مدعی شد که آمریکا همچنان از دولت ایران می‌خواهد کمکهای آمریکا را بپذیرد.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، از ادعای آمریکا برای کمک به ملت ایران، تحت عنوان لیوان «آب گل‌آلود» یاد و تأکید کرد که واشنگتن به جای این ادعاها، تحریم‌ها را بردارد؛ زیرا تحریمها مانع اصلی مبارزه با کرونا هستند.

کد خبر 495839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    نه کمک میخواهیم نه مذاکره با آمریکا بگذاریدتحریمها بماند مرگ برامریکا
  • هالو IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    27 6
    استفاده ار عقلانیت بهترین راه حل است که متاسفانه ما نداریم و یا سعی می کنیم استفاده نکنیم
  • مجید IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    9 6
    مابرای کارنکرده مجازات میشویم پس بهتر که ان کاررابه نحو احسن انجام دهیم وخود رامجهز کنیم ممکن است بعدادیرشود
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    5 5
    عجب فکر وبکری چرا تا حال به فکرتان نرسیده شما که نسل کشی مردم را از راه کانالهای متعدد شروع کرده اید وهرروز با یک تفکر ما بلدیم چگونه جهان را خالی از سکنه کنید خوب بدانید که دیر متوجه شده اید چون که هنوز با تمام قدرت به فکر غارت وچپاول ملتها مشغول هستید ولی خیلی دیر شده خیلی خیلی دیر شروع کرده اید. در کتابها خاطرات تان را خواهند نوشت . یادتان نبخیر. که چهقدر آدمهای؟؟؟؟؟
  • raya IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    5 10
    ما از مذاکره ترسی نداریم فقط به گروه آقای روحانی اعتماد نداریم و نباید اشتباهات قبلی در برجام تکرار شود و امتیازی به ترامپ بدهیم .
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    17 4
    حسن روحانی باید توضیح بده که چرا با پیشنهاد کارشناسان در خصوص قرنطینه فوری کشور و کم کردن رفت و آمدها موافقت نکرد که الان به این فلاکت افتادند و 8 کشور رو واسطه کردند برای رفع تحریم ها.
  • هموطن IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    9 12
    اگر تن به تن سر به کشتن دهیم ..از ان به که کشور بدشمن دهیم اگه همگی از کرونا بمیرم مذاکره با امریکا هرگز
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    6 13
    مرگ بر آمریکای مکار
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    20 5
    حداقل با چهار تا کشور درست نامه مینپشتین! ای کشورها که بدبخت تر ما هستن خودشون زیر تیغ آمریکا هستن...
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    10 4
    امریکا هرغلطی میخوادبکنه خداکریم است
  • Telsa IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    11 1
    اون هشت کشور خیلی جالب هستند برام
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    8 2
    همانطور که ایران بعد از جنگ تحمیلی توانست خود را از همه تسلیحات نظامی خودکف اشود و در خیلی از صنایع توانسته به خودکفایی برسد همچنین تا کنون 97 درصد داروهای خود را در داخل تولید می کند مطمئن باشید در خصوص مبارزه با کرونا سربلند خواهد بود و هست و در آینده نزدیک به چنان قدرتی در خصوص پزشکی خواهد رسید که چشم دشمن را کور کند به حول و قوه الهی توانمد خواهیم شد و تحریمهای ظالمانه آمریکا فرصتی شد برای استقلال کامل ایران و شک نکنید که در آینده نه چندان دور ایران یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی خواهد بود که برای همیشه دشمن را نا امید کند ان شاءالله
  • سعید IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    12 6
    من که کارگرم ومستاجر وبه زور نون زنوبچم میدم.نه کمک میخاییم نه رابطه مرگ برآمریکا
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    15 0
    تنها هشت کشور ؟ پس اسم افغانستان پاکستان عراق قطر هند ژاپن ترکیه و... کشورهای دوست همسایه کجاست ؟
  • ناشناس IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    8 1
    موقعی که امضا خوشگله رو می زدی باید بفکر ملت میشدی،ادم کور هم مبدونه که امریکا نامرده نا مرد!!!
  • ایران پاینده IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    10 1
    آمریکای فاسد و محو شدنی...! تحریم های ایران رو برندار... ما مدعی استقلال هستیم وآن راداریم. روزی خواهدرسیدکه التماس کنی،،ایران تحریم هاشو ازآمریکابرداره... وآن روزهادیرنیست... خواهیم دید.و...
  • محمد NL ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    7 5
    . توی این شرایط که فاجعه انسانی در تمام دنیا رخ داده باز دست از سر ایران برنمیدارن . . البته مشخصه که از صهيونیسم جهانی دستور می گیرند
  • علی IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    11 0
    آن کس که حساب پاک است از مذاکره چه باک است
  • عباس آقایی IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    7 6
    با سلام.مطمئن باشید امریکا دلش برای مردم ایران نمی سوزد و می خواهد آزمایش های ویروسی دیکری به نقشه کمک به مردم ایران انجام بدهد و ننیجه عملکرد خودش را ارزیابی کند
  • دلبر IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    15 5
    بابا شمارو بخدا مذاکره کنید دیگه مگه ترامپ کیه که ازش می‌ترسید دوتا حرف حساب شما بزنید دو تا ترامپ یه ملت رو نجات بدید دیگه بسه من رد دادم بخدا
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    9 8
    اینها احمق هستند یا خود را به احمقی زدند شما از میز مذاکره کنار رفتید حالا به ایران می گویید بیایید.
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    11 5
    بنده بعنوان یک ایرانی حاضرم هزاران باربمیرم ولی پیش امریکادست ایرانی درازنشود
  • صادق IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    8 4
    به درک اسفل السافلین!!!
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    2 7
    برجام مذاکره ای پیروز مند برای ایران بود ، آنچه مایه آبرو ریزیست رفتار ترامپ که زیر امضای آمریکا زد ، پس گل بخودی نزنیم ، اولین کشوری که از ذیل فصل ۱۰ سازمان امنیت بسلامت عبور کرد ایران و تیم مذاکره کننده روحانی بود و اونی که نتوانست از این فرصت استفاده کند و یا نخواست دلواپسان مرگ بر گویان بودند
  • h US ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    4 0
    کرونا باید به همه ی زمامداران نابخرد جهان بفهماند جنگ را کنار بگذارند و باهم صلح کنند . دنیا جای جنگ نیست جای یاری کردن است .
  • احمد IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    3 0
    این کشورها همگی خود تحت تحریم آمریکا هستند بعد هم وقتی ما20000تخت اضافی داریم وآقای میر سلیم هم عزا گرفته که آمریکا اجازه نمی ده به مردم مستضعف آمریکا!!!! کمک کنیم چرا اینقدر اصرار دارید تحریم برداشته شود
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 1
    بهترین راه حل مشکلات کشور گفتگو ی دوستانه با کشورها است