وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که ترامپ تحریم‌های غیرقانونی امریکا را با هدف خالی کردن منابع مورد نیاز ایران برای مقابله با کرونا تشدید می‌کند.

آمریکا - ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، محمد جواد ظریف با انتشار مطلبی در توئیتر در انتقاد از تحریم‌های امریکا علیه تهران نوشت:‌ «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به شکل بدخواهانه فشار تحریم‌های «غیرقانونی» را جهت خالی کردن منابع مورد نیاز ایران برای مقابله با ویروس «کووید-19» شدت می‌دهد، در حالی که شهروندان ما به دلیل این بیماری در حال مرگ هستند.»

ظریف افزود: «جهان بیش از این نمی‌تواند در مقابل تعویض تروریسم اقتصادی امریکا با تروریسم پزشکی این کشور سکوت کند.» پیام توئیتری اخیر وزیر خارجه ایران در حالی منتشر شده که او پیش از این، خواستار «همکاری منطقه‌ای برای مقابله با کرونا» شده بود.

به گفته ظریف، «همانند دیگر ویروس‌ها- از جمله تروریسم- کووید ۱۹ هیچ مرزی را نمی‌شناسد و برای مبارزه با آن نیز نباید چنین تفاوتی قائل شویم.» این موضعگیری کمی پس از آن مطرح شد که برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران، ادعا کرد که واکنش جمهوری اسلامی به شیوع ویروس کرونا در کشور یکی از مواردی است که سوءمدیریت مقام‌های ایران را نشان می‌دهد.

هوک در حالی مقام‌های ایران را به سوءمدیریت درباره شیوع کرونا در ایران متهم کرده است که پیشتر نشریه امریکایی «اینترسپت» در گزارشی خبر داده بود که در بحبوحه گسترش ویروس کرونا، یک گروه فشار متحد دولت ترامپ با عنوان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» تلاش می‌کنند تا از فروش دارو به ایران جلوگیری کند. این در حالی است که وزارت خزانه‌داری امریکا بر اساس گواهی‌های ویژه‌ای، تجارت پزشکی و موارد بشردوستانه را از تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران استثناء کرده است. اما شرکت‌هایی که به دنبال تجارت با ایران هستند، باید مجوز وزارت خزانه‌داری امریکا را کسب کنند و گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به دنبال ناامیدسازی شرکت‌ها از دریافت این مجوزهاست.

ادعای هوک از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز پاسخ گرفت. سید عباس موسوی با انتقاد از فریبکاری دولت امریکا در مبارزه با کرونا گفت: «تنها یک دولت آلوده به سوء مدیریت، فریب و دروغ می‌تواند آنقدر وقیح باشد که اتهامات بی‌معنی را متوجه ایرانیانی کند که با فداکاری و ایثار برای محافظت از بشریت در برابر جهانگیر شدن ویروس کرونا تلاش می‌کنند.»

موسوی همچنین فیلمی از انتقاد سیاستمداران امریکایی از عملکرد دولت این کشور در مبارزه با کرونا در حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا را در حساب توئیتر خود منتشر کرد و خطاب به مقامات دولت کاخ سفید نوشت: «وقتی انگشت‌تان را به نشانه اتهام به سوی کسی اشاره می‌کنید بدانید سه انگشت دیگرتان را به سمت خودتان گرفته‌اید؛ تنها یک دولت آلوده به سوء مدیریت، فریب و دروغ می‌تواند آنقدر وقیح باشد که اتهامات بی معنی را متوجه ایرانیانی کند که با فداکاری و ایثار برای محافظت از بشریت در برابر جهانگیر شدن ویروس کرونا تلاش می‌کنند.»

کد خبر 490532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha