یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه سیاسی: ۳ روز مانده به پایان زمان قانونی تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس هشتم، مردم فعالانه در حال انتخاب نامزدهای مورد حمایت خود هستند.

تکلیف 82 کرسی باقیمانده مجلس هشتم در حالی جمعه این هفته مشخص و نهایی می‌شود که گروه‌های سیاسی حاضر در میدان انتخابات که از سلیقه‌های مختلف در این عرصه حضور دارند، تلاش می‌کنند تا آرای گروه بیشتری از واجدان شرایط رأی دادن را جلب و جذب کنند.

164 نامزد که از حیث آمار تنها 5/3  درصد تعداد داوطلبان دور اول انتخابات مجلس هستند، از 2جریان اصلی کشور به همراه چهره‌های مستقل در 54 حوزه انتخابیه رقابت خود را برای راهیابی به بهارستان آغاز کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور روز گذشته تعداد واجدان شرایط رأی دادن در مرحله دوم را حدود 21‌میلیون نفر  اعلام کرد. مرحله دوم هشتمین دوره انتخابات مجلس در 100 شهرستان  برگزار می‌شود. آرایش سیاسی نامزدها در مرحله دوم انتخابات نیز قابل بررسی است.

طبق برخی آمار، 164 نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس دارای گرایش‌های سیاسی زیر هستند:  ٥١ نفر از جبهه متحد اصولگرایان، ٢٨ نفر از ائتلاف اصلاح‌طلبان، 34 نفر افراد مستقل با گرایش اصولگرایی، ٢٠نفر از افراد مستقل با گرایش اصلاح‌طلبی، ١٦نفر از اصولگرایان فراگیر، ٧نفر از حزب اعتماد ملی، ٥نفر از سایر ائتلاف‌های اصلاح طلب، ٢نفر از سایر ائتلاف‌های اصولگرا و یک نفر از ائتلاف مردمی اصلاحات.

براساس آمار ارائه شده در54 حوزه از مجموع ٢٠٧حوزه انتخابیه در سراسر کشور یعنی ٢٨درصد حوزه‌ها، انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است. نقطه قابل تامل اینکه در مرحله اول تعداد زیادی از نمایندگان مجلس هفتم نتوانستند آرای مردم را کسب کنند و جای خود را به چهره‌های تازه وارد دادند.

در مرحله دوم نیز از میان این ١٦٢نفر، ٤٠نفر جزء نمایندگان فعلی مجلس و ١٢٢نفر یعنی بیش از ٧٥درصد نمایندگان جدید هستند. صرف‌نظر از وضعیت حوزه انتخابیه تهران که در روز‌های گذشته به‌طور تفصیلی بدان پرداخته شد، شرایط در 53حوزه دیگر در سراسر کشور که به مرحله دوم کشیده شده  نیز دارای اهمیت بسیاری است.

همان شکوه اول
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم بصیر و هوشیار ما همانگونه که در مرحله اول باشکوه در انتخابات شرکت کردند، با همان شکوه در انتخابات مرحله دوم شرکت خواهند کرد.

سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اهمیت انتخابات مرحله دوم و اینکه مردم نباید کار را تمام شده بدانند، افزود: در مجلس شورای اسلامی گاه حتی یک رای هم سرنوشت‌ساز است‌، بنابراین کار شایسته‌ای که در مرحله اول صورت گرفته، با حضور مردم در مرحله دوم انتخابات، تکمیل شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هرآنچه در مرحله اول انتخابات مجلس هشتم گفته شد، در این مرحله هم قابل توجه است، خاطرنشان کرد: در آن مرحله گفته شد که حضور مردم درپای صندوق‌های رای بسیار مهم است و تاکید بر انتخاب اصلح شد که در این مرحله هم ،چنین است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مرحله اول انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مردم در مرحله اول به جریان اصولگرایی و ارزشی رای دادند و این تحلیل واقع بینانه است. این رای مسئولیت برای اصولگرایان می‌آورد و عبرتی است برای افراد و جریانی که اکثریت را به‌دست نیاورد.

حسین فدایی، علیرضا زاکانی، الیاس نادران، زهره الهیان، غلامرضا مصباحی مقدم و احمدتوکلی هم بعد از ظهر دیروز با حضور در نشست هم‌اندیشی بانوان جبهه متحد اصولگرا سخنرانی کردند.

به گزارش ایسنا، حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: امیدواریم کسانی که به‌عنوان نامزد‌های جبهه متحد اصولگرایان معرفی شده‌اند بتوانند در سطح قانونگذاری، نظارت و پیگیری مصوبات براساس وظایف قانونی خود تلاش کرده و خدمتگزاری صادق برای ملت شریف ایران باشند.

علیرضا زاکانی، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نیز با اشاره به دور دوم انتخابات گفت: وقتی که تکلیف 72 درصد از کرسی‌های مجلس تعیین شد ما در کمال ناباوری دیدیم که بیش از 70 درصد کرسی‌ها از آن اصولگرایان شد و از 209 نفر، 154 اصولگرا و 50‌ اصلاح‌طلب رای آوردند. 

وی با بیان اینکه انتخابات تهران انتخابات سیاسی و جدی است گفت: برد و باخت در تهران و پیروزی و ناکامی، کاملا معنی‌دار است و این خود با تمام برد و باخت‌هایی که در کشور انجام می‌شود برابری می‌کند.  الیاس نادران نیز طی سخنانی یادآور شد: اهمیت دارد که مراقب باشیم افرادی در مجلس حضور پیدا کنند که با وجود تفاوت نگاه‌های کارشناسی اما مشترک در نقطه خدمت کردن مشفقانه و منصفانه در راستای رسیدن به آرمان‌های نظام، امام و رهبری تلاش کنند. 

زهره الهیان، عضو کمیته بانوان جبهه متحد اصولگرایان نیز با تشکر از مشارکت جدی مردم در انتخابات اظهار داشت: هنوز کار تمام نشده و در نیمه‌ راه هستیم و اگر قدم بعدی را با استواری برنداریم، نقطه‌ تزلزلی برای ما خواهد شد.

نشست‌های اصلاح‌طلبان
الیاس حضرتی‌، مجید انصاری و محمد صدر در نشست‌ انتخاباتی ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان شرکت کردند و سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.  به گزارش ایسنا، در ادامه محمدصدر، معاون وزیر امور خارجه در دولت گذشته با بیان اینکه جمهوری اسلامی یعنی انتخابات، تاکید کرد: انتخابات یعنی وسیله‌ای که از طریق آن آرای مردم در حاکمیت نقش می‌بندد و دمکراسی مردم‌سالاری هم یعنی جابه‌جایی قدرت از طریق مسالمت‌آمیز و اگر در جهت مردم‌سالاری و دمکراسی حرکت کنیم در جهت تثبیت جمهوری اسلامی حرکت کرده‌ایم.

ما اصلاح‌طلبان نیز در جهت تثبیت نظام جمهوری اسلامی و این فرموده‌ امام که میزان رای ملت است، گام برداشتیم و امیدواریم مرحله‌ دوم مانند مرحله‌ اول نشود.  همچنین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجلس متکثر در امر قانونگذاری به نفع کشور و مردم خواهد بود، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید اگر به مجلس راه پیدا کنید هم تقصیرات را به گردن دولت می‌اندازید؟ گفت: متأسفانه فرافکنی به‌عنوان یک رفتار غیرصادقانه در برخی دستگاه‌ها در حال نهادینه شدن است که حکایت از ضعف در ساختار پرسشگری دارد.

اعتدال آری
غلامحسین کرباسچی و اسحاق جهانگیری نیز بعد از ظهر دیروز با موضوع اعتدال آری، افراط نه در تالار تفاهم واقع در خیابان کبکانیان سخنرانی کردند. نشست خبری جبهه متحد اصولگرایان هم فردا برگزار می‌شود. همچنین چند مناظره انتخاباتی دیگر  طی امروز و فردا برگزار می‌شود.

کد خبر 49387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز