مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

نوروز، عیدی است همراه با تولد دوباره طبیعت و بهار و هرساله با آغاز بهار جشن گرفته می‌شود، امسال اما بهار و نوروز برای ایران و ایرانی معنای دیگری دارد.

نوروز در بوشهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، نوروز عید بزرگ ایرانیان و زیباترین عید بر کره زمین است که با تولد دوباره طبیعت و بهار همراه است و هرساله با آغاز بهار جشن گرفته می‌شود، اما امسال بهار و نوروز برای ایران و ایرانی معنای دیگری دارد و متفاوت‌ترین بهار را با آغاز سال ۹۹ خواهیم داشت.

عید که همواره برای ایرانیان همراه با آئین ویژه و در رأس آن‌ها سفر و دیدوبازدید و تازه کردن دیدارها بوده است امسال زیر سایه شیوع ویروس کرونا، تفاوت بسیاری نسبت به سال‌های دیگر خواهد داشت.

شرایط متفاوتی که با شیوع این ویروس بر کشور و استان و شهرستان حاکم شده است رویکرد متفاوتی را در برگزاری این آئین پیش روی مردم کشورمان قرار داده است.

تفاوت نوروز امسال و اهمیت آن شاید هیچ‌گاه این‌چنین نبوده و در آینده نیز نباشد اما این تفاوت مهم باید بسیار جدی گرفته شود و مردم ایران که وارث فرهنگ و تمدن بزرگ و پیروان کامل‌ترین دین الهی هستند در این برهه از زمان نیز باید این نوروز را با تفاوت‌های بزرگ آن باهمه دوران تاریخ این عید باستانی برگزار کنند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان و درگیر شدن کشورمان با این بیماری مهلک، مسئولان بهداشتی و درمانی کشور تنها راه علاج آن را در حال حاضر رعایت بهداشت فردی و عمومی و ماندن مردم در خانه‌های خود بیان کرده‌اند و از مردم نیز خواسته‌اند تا از مسافرت و ترددهای غیرضروری در این ایام که دوران پیک این بیماری محسوب می‌شود پرهیز کنند.

چند روز دیگر عید نوروز از راه می‌رسد و ایران، هنوز درگیر بیماری فراگیر و مرگبار کرونا است و نگرانی جدی این است که بخشی از مردم در روزهای عید قرنطینه خانگی را رعایت نکنند و به دیدوبازدید بروند و آنگاه دیگر حتی امکانات پزشکی کشور نیز جوابگو نخواهد شد و باوجود تأکیدات بسیار از سوی مسئولان و نهادها و گروها و تشکیل کمپین‌هایی برای ماندن در خانه و عدم حضور در اجتماعات و یا سفر کردن در این شرایط اما همچنان گروهی بدون در نظر گرفتن خطرات برای خود و دیگران این هشدارها را نادیده گرفته و با تعطیل شدن مراکزی مانند مراکز آموزشی اقدام به سفر به سایر شهرها یا حضور بدون دلیل و رفت‌وآمدهای غیرضروری در سطح شهر می‌کنند که بسیار خطرساز است.

این افراد بدون احساس مسئولیت نسبت به خود یا هم‌وطنان و همشهریان با این حضور غیرضروری در خارج از خانه و یا اقدام به مسافرت کردن در شرایط کنونی زمینه انتقال سریع‌تر و گسترده‌تر این بیماری را خواسته یا ناخواسته فراهم می‌کنند و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

باید به یادداشت که هر حضور غیرضروری در خارج از خانه در این روزها به معنای ایجاد خطر جانی برای خود و دیگران و خانواده و همشهریان و هم‌وطنان و افزایش بار مضاعف بر کادر درمانی که در این روزها سخت‌ترین شرایط را برای خدمت‌رسانی به افراد درگیر این بیماری سپری می‌کنند.

درحالی‌که طبق آخرین اعلام ستاد پیشگیری از کرونا در شهرستان گناوه یک بیمار کرونایی در بیمارستان این شهر بستری‌شده لزوم توجه همشهریان به پیشگیری از خروج از خانه و یا اقدام به سفر از سوی همشهریان و هم‌وطنان بیشتر شده است.

چند روز دیگر عید نوروز از راه می‌رسد و ایران، هنوز درگیر بیماری فراگیر و مرگبار کرونا است و نگرانی جدی این است که بخشی از مردم در روزهای عید قرنطینه خانگی را رعایت نکنند و به دیدوبازدید بروند و آنگاه دیگر حتی امکانات پزشکی کشور نیز جوابگو نخواهد شد.
سفر به گناوه ممنوع

غلامرضا مهرجو فرماندار شهرستان گناوه در ارتباط با مقابله جدی با کرونا گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، اثربخش‌ترین راهکار مبارزه با این بیماری ماندن در خانه است.

غلامرضا مهرجو اظهار داشت: به مردم عزیز شهرستان گناوه توصیه می‌شود از پذیرش میهمان و از دیدوبازدید با بستگان خارج شهر خودداری کنند.

او گفت: با توجه به موارد مثبت بیماری در شهرستان متأسفانه هنوز شاهد تردد ماشین و شلوغی ازجمله در خیابان و ساحل هستیم و عاجزانه از مردم انتظار داریم در خانه بمانند و از خود و خانواده مراقبت کنند تا به کرونا مبتلا نشوید.

مهرجو از مجموعه بازاریان و صنوفی که اقدام به تعطیلی مغازه‌های خود کرده‌اند تقدیر و افزود: سایر صنوف خدماتی ساعات فعالیت خود را به حداقل کاهش دهند.

فرماندار گناوه اضافه کرد: مردم دیدوبازدید عید نوروز خود را مجازی کنند و از خانه فقط برای کار ضروری خارج و تنها توسط یک نفر صورت گیرد.
مردم در خانه بمانند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر نیز گفت: همچنان توصیه اکید ما به مردم در خانه ماندن، عدم تردد، عدم سفر، شستن دست‌ها ۲۰ بار در روز به مدت ۲۰ ثانیه است.

سعید کشمیری در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: مردم باید این بیماری را جدی بگیرند. ما می‌توانیم با رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌ها، زنجیره انتقال ویروس را در استان بشکنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: باید هرکسی وارد خانه می‌شود اول دست‌هایش را بشوید، مغازه‌داران از مشتریان بخواهند دست‌های خود را ضدعفونی کنند و کارمندان از ارباب‌رجوعان درخواست کنند اول دست‌ها را ضدعفونی کنند بعد برای انجام کار وارد اتاق کار شوند.  
لزوم همکاری مردمی برای پیشگیری از کرونا

سرهنگ ملک‌زاده معاون اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان گناوه گفت: کشور عزیزمان و تمامی شهرها و روستاهایش جایی است که ما به همراه خانواده و عزیزانمان در آن زندگی می‌کنیم پس باید برای سالم ماندن و بهتر شدنش کوشش کنیم.

سرهنگ ملک‌زاده افزود: تمامی آن رادمردان و شیر زنانی که تلاش کرده‌اند مبادی ورودی شهرها و روستاها کنترل‌شده و بسته بماند وطن‌دوستانی هستند که حفظ سلامتی مردمانشان برایشان مهم بوده است و سعی می‌کنند این بحران زودتر بگذارد تا زندگی در جای‌جای ایران عزیز به روال عادی خود بازگردد.

او گفت: هر قدمی که در این راه برداشته‌شده و می‌شود شایسته تقدیر است و زحمات این عزیزان بر تارک زندگی آنان برای همیشه خواهد درخشید.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان گناوه تصریح کرد: بحران‌های اجتماعی سنگ محک میزان علاقه‌مندی ما به کشورمان و مردم سرزمینمان است.

او بیان کرد: اگر راهی بسته می‌شود و مبادی شهر و روستایی کنترل می‌شود به معنای انشقاق شهرها و روستاها و جدایی هم‌وطنان کشور عزیز و پهناورمان از یکدیگر نیست بلکه یک حرکت هوشمندانه اجتماعی در راستای رفع سریع‌تر بحران و جلوگیری از همه‌گیر شدن بیماری است و این یعنی کمک به سالم ماندن یکدیگر و تلاش در جهت رونق گرفتن دوباره‌ی کسب‌وکارها و ایجاد نشاط اجتماعی حتی بیشتر از گذشته است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان گناوه یادآور شد: این بیماری یادآوری کرد همه کنار هم هستیم و باید قدر روزهایی را که فرصت زندگی کردن در کنار عزیزانمان و هم‌وطنانمان راداریم بیشتر بدانیم.

سرهنگ ملک‌زاده با تأکید بر رعایت دستورات مبنی بر تردد کمتر و در خانه ماندن مردم برای پیشگیری از شیوع این بیماری خاطرنشان کرد: همراهی بیشتر مردم در جای‌جای کشور به هر شکل ممکن نشانه میهن‌دوستی، نوع‌دوستی و عشق ورزیدن هم‌وطنان به یکدیگر است و آنان که همراه‌ترند قابل‌ستایشی صدچندان هستند.
امن‌ترین جا خانه است

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و درگیر شدن استان با این بیماری از مردم شهرستان تقاضا می‌شود در خانه‌های خود که در حال حاضر امن‌ترین مکان برای درامان ماندن از این بیماری است بمانند و از ترددهای غیرضروری به جد خودداری کنند.

محمد باز یاری افزود: در صورت نیاز به حضور در خارج از منزل برای شهروندان فقط یکی از اعضای خانواده با رعایت کامل نکات بهداشتی برای رفع نیازهای خانواده خارج شود.

او گفت: با توجه به بررسی موارد مثبت بیماران که یا میهمان بوده‌اند یا میزبان به مردم عزیز شهرستان گناوه توصیه می‌شود از پذیرش میهمان و میزبانی همچنین رفتن به میهمانی و دیدوبازدید جدا خودداری کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: مردم شهرستان در شرایط کنونی از تشکیل هرگونه اجتماعات حتی اجتماع خانوادگی به جد خودداری کنند.

دبیر ستاد پیشگیری از شیوع کرونا شهرستان گناوه یادآور شد: همه همشهریان برای اطلاع از وضعیت سلامتی خود و خانواده‌هایشان در مورد بیماری ویروس کرونا به سامانه الکترونیکی، سامانه خود اظهاری مراجعه کنند.

او گفت: پس از ثبت اطلاعات در این سامانه در صورت نیاز به پیگیری و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان همکاران ما با آن‌ها تماس خواهند گرفت.

بازیاری گفت: درصورتی‌که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان شود خطری برای فرد و اطرافیان وی نخواهد داشت پس برای حفظ سلامت خود و دیگران در این سامانه ثبت‌نام کنید.
عید امسال متفاوت‌تر از هرسال است

عید امسال عید متفاوت‌تر از هرسال است و همگی باید کمک کنیم تا با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از تردد غیرضروری این روزها را باهم و به‌سلامت پشت سر بگذاریم.

با توجه به فراگیری ارتباطات از طریق فضای مجازی و یا تلفن پیشنهاد می‌کنیم این عید را از طریق تلفن و اینترنت باهم دیگر در تماس باشیم و به دیدار کسانی که دوست شأن داریم نرویم تا آن‌ها را در معرض ویروس کرونا قرار ندهیم.

باید به یادداشت باشیم که کسانی را که به دیدن آن‌ها می‌رویم عزیزان و دوستان ما هستند و این عید برخلاف همه هزاره‌های گذشته، دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ به خود و دیگران است.

عید ما بعد از شکست کرونا را برای خود یک امر ضروری قرار دهیم و عید امسال را موکول کنیم به زمانی که ویروس کرونا در کشورمان از بین رفته است.

امسال در روزهای عید، در خانه را می‌مانیم و «حول حالنا الی احسن الحال» را به نیت ریشه‌کنی بیماری کرونا از سراسر جهان، عافیت و سلامتی همه هم‌وطنان و بهبود حال همه مبتلایان این بیماری در سراسر جهان زمزمه کنیم.

باشد که بهار سرسبزی و عافیت و سلامتی بار دیگر چتر خود را بر سر همه مردم کشورمان بگستراند و باردگر روزهای شادی ملت را نظاره‌گر باشیم.

کد خبر 493134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha