شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

مهدی قمصریان: گمانه‌زنی درباره رفتن وزیرکشور در فضایی ادامه دارد که خود او ترجیح می‌دهد در این باره سکوت کند و بر طبل تنش و تشنج نکوبد.

حسین صمصامی احتمالاً امروز و فردا به خیابان باب‌همایون می‌رود و رسماً کار خود را به عنوان سرپرست وزارت اقتصاد آغاز می‌کند اما هنوز از معرفی جانشین مصطفی پورمحمدی خبری منتشر نشده است.

زمانی که به تعبیر سخنگوی دولت سناریوی ۱۳ تغییر وزرا کلید خورد، شاید شنیدن نام منوچهرمتکی وزیر امورخارجه یا داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد به همان اندازه به ذهن نزدیک بود که تغییر وزیرکشور، آن هم چندروز باقی‌مانده به انتخابات مرحله دوم، از ذهن دور.

ولی رئیس جمهوری با تاکید بر موضع خود درباره تغییر وزرا در وبلاگ‌اش، خیال همه را راحت کرد تا غلامحسین الهام نیز با خیال آسوده‌تری،‌ خبر تغییر قطعی ۲ وزیر کشور و اقتصاد را اعلام کند.

تغییر وزیر اقتصاد هرچند تبعات فراوانی داشته و دارد و تحلیل‌های مختلفی هم پس از آن به‌وجود آمد اما به هر ترتیبی بود فردی به عنوان سرپرست ستاد اقتصادی کشور معرفی شد که البته به نظر هم نمی‌رسد گزینه نهایی محمود احمدی‌نژاد برای معرفی به مجلس به منظور تصدی پست وزارت باشد؛ ولی آن‌چه بلافاصله پس از قطعی‌شدن قرارگرفتن نام پورمحمدی در فهرست شکل‌گرفت، واکنش‌های متفاوت و عموما معترضانه گروه‌های مختلف سیاسی بود که اتخاذ این تصمیم را در شرایط جاری به نفع کشور و بر مسیر رعایت مصالح نمی‌دیدند.

شاید همین موضوع باعث شد تا امروز بیش از یک هفته از آن چندروزی که مجتبی ثمره هاشمی قول داده بود که تغییرات انجام شود بگذرد و هنوز خبری رسمی از جایگزین وزیرکشور یا زمان قطعی اعلام آن به گوش نرسد. 

پورمحمدی هم مانند دانش‌جعفری تقوای سیاسی را رعایت کرده و هنوز حاضر نیست درباره تغییر خود و دلیل واقعی آن اظهار نظر کند و تنها چیزی که در مورد جابه‌جایی او قطعی است و وی بر آن تاکید دارد این است که وزیرکشور با وجود فشارهای مختلفی که اعمال می‌شود، حاضر به استعفا نیست.

پورمحمدی که گفته می‌شد سفراستانی دولت به قم آخرین حضور رسمی‌اش در کابینه‌است اما در همایشی تحت عنوان مهاجرت  غیرمتعارف در وزارت کشور حاضر شد و درست مثل همان روزهای نخست برای کابینه نهم در میان خبرنگاران هم آمد و با آنان گفت‌وگو کرد؛ وزیرکشوری که دقیقا معلوم نیست آیا جلسه امروز هیات وزیران آخرین حضور رسمی او در دولت نهم است یا زمان دیگری، متناسب با همایشی که در آن شرکت کرده بود با اشاره به مسئله اتباع خارجی و ابراز نگرانی درخصوص طرح ساماندهی اتباع بیگانه در سخنانی که ایرنا آن را منتشرکرد، تاکید کرد: طبیعی است که پس از رفتنم این نگرانی افزوده می‌شود.

ایسنا هم از گفت‌‌وگوی پورمحمدی با خبرنگاران گزارش داد که وزیر کشور معتقد است هر چه کشور بیشتر آرامش داشته باشد به نفع جامعه است و باید از تنش‌ها کاست.

وی خاطرنشان کرد: درباره‌ تغییرات وزرا، پیش‌داوری نکنیم؛ اگر نیاز شد در این رابطه و علل آن به وقت خود صحبت کنیم.

دوری از تشنج
وزیر کشور تصریح کرد: من هیچ‌وقت دوست نداشتم و دوست ندارم بر تشنج بیفزایم، معتقدم مردم آن‌قدر مشکلات دارند که ما نباید بر مشکلات آن‌ها با این حرف‌ها بیفزاییم.  وی گفت: تا حضور و توفیق خدمت داریم تلاش می‌کنیم به بهترین شکل انجام وظیفه کنیم و اگر نیاز شد سنگر را تغییر می‌دهیم.

پورمحمدی همچنین در اظهار نظری دوپهلو گفت: امیدوارم در جای جدید هم بتوانیم این روحیه را با قوت و قدرت حفظ کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: اگر در رابطه با جابه‌جایی نیاز به اطلاع‌رسانی شد، در شرایطی که با کمترین تبعات و تنش باشد، اطلاع‌رسانی می‌کنیم و آن وقت هم کار و وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

بعید است
وزیرکشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که شنیده شده شما پس از مرحله دوم انتخابات قرار است به وزارت اطلاعات بروید و غلامحسین محسنی اژه‌ای به وزارت دادگستری منتقل شود، گفت: من چنین چیزی را نشنیده‌ام و بعید هم می‌دانم.

پورمحمدی در پاسخ به این پرسش که مقصد بعدی شما کجاست؟ نیز گفت: بگذارید در این وضعیتی که هستیم فعلا کارمان را انجام دهیم، برای توضیح دادن زمان زیادی داریم؛ بگذارید هر چیز در وقت خود باشد.

با وجود طفره رفتن وزیرکشور از اعلام زمان دقیق جابه‌جایی خود، خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که تغییر پورمحمدی با درخواست شورای نگهبان و به  منظور برگزاری هرچه بهتر انتخابات مرحله دوم، به بعد از اعلام نتایج دور دوم موکول شد.

جدید و جدی‌

یک پایگاه خبری اینترنتی از جدی شدن حضور سید مجتبی ثمره هاشمی، مشاور رئیس جمهوری برای تصدی وزارت کشور خبر داد.

پایگاه اینترنتی جهان که به دلیل انتشار عکس مراسم عقد فرزند رئیس جمهوری مورد انتقاد برخی مقام‌های ارشد اجرایی قرار گرفته است، در گزارشی از جدی شدن نام ثمره هاشمی برای تصدی وزارت کشور خبرداد.

چندی پیش نیز از سیدمهدی هاشمی، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس ستاد تبصره13، صادق محصولی دیگر مشاور رئیس جمهوری، سید محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و حیدر مصلحی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، به عنوان گزینه‌های تصدی این وزارتخانه نام برده شده بود که به نظر می‌رسد هاشمی و محصولی جدی‌تر از گزینه ثمره هاشمی باشند.

سفرای احتمالی

مهدی میرابوطالبی، مدیرکل امور اقتصادی وزارت خارجه به عنوان گزینه جایگزین محمد مهدی آخوندزاده، سفیر ایران در برلین مطرح است.

به گزارش فارس، همچنین قرار است مجید بیزمارک، مدیرکل وزارتی و سفیر اسبق ایران در غنا جایگزین محسن پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در بانکوک (تایلند) شود.

براساس این گزارش، مهدی هنردوست مدیرکل امور اداری وزارت امور خارجه و سرکنسول سابق ایران در بمبئی نیز جایگزین مهدی محتشمی سفیر ایران در آتن (یونان) خواهد شد.

جایگزین علی احمدی

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی به عنوان گزینه تصدی ریاست دانشگاه پیام نور مطرح شد.

پس از انتصاب علیرضا علی احمدی، ریاست سابق دانشگاه پیام نور به عنوان وزیر آموزش و پرورش، اخیرا با سیدحسن مرادی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی برای تصدی ریاست دانشگاه پیام نور گفت‌وگوهایی انجام شده است.

این گزارش می افزاید: در حال حاضر وی به عنوان گزینه جدی برای تصدی این مقام مطرح است. مرادی نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون انرژی مجلس است.

کد خبر 49278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز