گروه ورزشی: تقوی در سوئیس پس از ۱۰ سال طلسم ناکامی‌های کشتی‌گیران ایرانی مقابل بارزاکوف را شکست.

دو سهمیه دیگر به کاروان ورزشی ایران در المپیک اضافه شد. در روز نخست مسابقات کشتی آزاد گزینشی المپیک، مهدی تقوی و عباس دباغی سهمیه المپیک در اوزان
66 و 55 کیلوگرم را به دست آوردند تا تعداد  سهمیه ایران در المپیک را  به عدد 41 برسانند.

در رقابت‌های دو وزن اول کشتی آزاد گزینشی المپیک در مارتینی سوئیس، مهدی تقوی دارنده‌ دو مدال طلای جوانان جهان با پیروزی 5 بر 3 (یک بر صفر، یک بر صفر، 4 بر2) مقابل سرافیم بارزاکوف از بلغارستان قهرمان وزن 66 کیلوگرم شد و سهمیه المپیک را برای ایران به دست آورد.

تقوی پس از 10 سال طلسم ناکامی‌های کشتی‌گیران ایرانی مقابل بارزاکوف را شکست. دارنده 5 مدال جهان و المپیک از سال 1998 تا به حال کشتی‌گیران شاخص ایران نظیر عباس حاج‌کناری، علیرضا دبیر، محمد طلایی، مسعود واحدی، اصغر بذری و سعید داداش‌پور را مغلوب کرده بود.

در سال‌های اخیر کشتی‌گیران زیادی در وزن 58 و 63 کیلوی قدیم و 66 کیلوی جدید در مسابقات جهانی، المپیک و تورنمنت‌های بین‌المللی برای تیم ملی ایران روی تشک رفته‌اند، با این حال بعد از محمد طلایی که در سال 1997 در وزن 58 کیلوگرم قهرمان دنیا شد، دیگر هیچ کشتی‌گیری از ایران نتوانست سرافیم بارزاکوف بلغاری را شکست دهد.

نخستین شکست در مسابقات جهانی 1998 تهران از سوی بارزاکوف به عباس حاج‌کناری قهرمان دنیا در کراسنویارسک تحمیل شد اما سرانجام مهدی تقوی طلسم شکست‌ناپذیری این کشتی‌گیر باهوش و زیرک را شکست و او را در فینال اولین مسابقه گزینشی المپیک شکست داد تا سهمیه حضور در المپیک را نیز کسب کرده باشد.در این وزن آلبرت باتیروف از بلاروس که در دور سوم 11 بر 5 به تقوی باخته بود به همراه ملی‌پوش ارمنستان سوم شد تا به المپیک راه یابد.

اما در وزن 55 کیلوگرم، عباس دباغی که در دور مقدماتی گنادی تولبیا از مولداوی را برده و به رادوسلاو ولیکوف بلغاری باخته بود، در مرحله شانس مجدد لئو منگ از چین، امیران کارتانوف از یونان و مارسل اوالد از آلمان را شکست داد تا ضمن کسب عنوان سوم این وزن، صاحب سهمیه المپیک شود.

ولیکوف و کیم‌هیوساب از کره‌جنوبی در این وزن اول و دوم شدند تا المپیکی شوند. دیگر عنوان سوم مشترک این وزن به نامیک سودیموف از آذربایجان رسید. کشتی آزاد ایران تا به حال در اوزان 55، 66، 84، 96 و 120 کیلوگرم 5 سهمیه المپیک را کسب کرده است.

شگفتی دباغی و تقوی

یکی از مربیان تیم ملی کشتی آزاد در تحلیل مسابقات سوئیس معتقد است: «تقوی با شکست سرافیم بارزاکوف قهرمان پرآوازه کشتی جهان و المپیک و عباس دباغی با پیروزی بر گنادی تولبیا از مولداوی که نایب‌قهرمانی جهان در سال۲۰۰۶ را در اختیار دارد، در رقابت‌های گزینشی سوئیس شگفتی‌ساز شدند.»

اسماعیل دنگسرکی در مورد تقوی می‌گوید: «تقوی در اولین حضور رسمی‌ خود در وزن  ۶۶ کیلوگرم در یک میدان فشرده و سخت نشان داد که می‌تواند گزینه مناسبی برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸پکن باشد. تقوی در کشتی فینال به خوبی در مقابل بارزاکوف کشتی‌بلد مبارزه را اداره و گردن‌آویز طلای این رقابت‌ها را کسب کرد.

قبل از اعزام تقوی به این رقابت‌ها به خوبی بر روی سبک و سیاق مبارزات سرافیم بارزاکوف کار کرده بودیم و تقوی را با برنامه در مقابل این کشتی گیر زیرک بلغاری قرار دادیم.» دنگسرکی اما در مورد دباغی هم معتقد است: «عباس دباغی نیز در حد انتظار ظاهر شد و نشان داد می‌تواند ضعف ما را در سبک‌وزن پر کند.»

وی درپایان خاطر نشان کرد: «دو نماینده کشتی آزاد ایران در رقابت‌های گزینشی سوئیس با کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک  ۲۰۰۸پکن بار دیگر از کیان این رشته ورزشی
 به خوبی صیانت کرده و بر همگان اثبات شد که کشتی ایران هنوز هم می‌تواند داعیه قهرمانی جهان و المپیک را داشته باشد.»

حیدری: تقوی و دباغی، کار بزرگی نکردند

در این میان برخلاف مربی تیم ملی کشتی علیرضا حیدری که خود در اولین مسابقات گزینشی المپیک در باکو سرمربی تیم ملی ایران بود، معتقد است:  «با توجه به جایگاهی که کشتی ایران در جهان دارد، کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک  ۲۰۰۸پکن در رقابت‌های گزینشی سوئیس کار بزرگی محسوب نمی‌شود.»

سرمربی سابق تیم ملی همچنین به کادر فنی فعلی توصیه می‌کند: «قاعدتاً کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران اگر به دنبال موفقیت در بازی‌های المپیک پکن است، نباید کسب سهمیه ورودی به این بازی‌ها را در مسابقات گزینشی سوئیس، کاری بزرگ جلوه دهند.»

وی ادامه داد : «تیم ملی کشتی آزاد ایران باید با ظرفیت کامل در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸پکن حضور پیدا کند.

کشتی‌ایران هنوز آن قدر ضعیف نشده است که کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک یک موفقیت بزرگ محسوب شود.»

وی به مسابقات باکو اشاره می‌کند و در مورد علت افت کشتی در رقابت‌های جهانی  ۲۰۰۷باکو می‌گوید: «من یقین داشتم که تیم‌ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی  ۲۰۰۷ باکو نمی‌تواند به موفقیتی دست پیدا کند.»

وی در گفت و گو با ایرنا ادامه می‌دهد: «به دلیل اینکه نمی‌خواستم باعث تضعیف روحیه ملی‌پوشان شوم، از بیان این مهم خودداری کردم اما حالا بر حسب وظیفه‌ای که نسبت به کشتی کشورمان دارم این موضوع را اعلام کردم.»

کد خبر 49257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز