«تولد» همیشه حس زیبایی را در وجود ما جوانه می زند و هر یک از ما را به این باور می رساند که هنوز دنیا جای زیبایی برای زندگی است. همین چند روز پیش بود که خبر رسید دوقلوهای 7ماهه از مادر مبتلا به کرونا در بیمارستان شهدای تجریش به دنیا آمدند.

دوقلوها

همشهری آنلاین- سحر رمضانعلی پور: بارداری طی این روزها اگر دشوارتر نباشد نیازمند مراقبت های بیشتر است تا به سلامت برای مادر و فرزند سپری شود. دراین باره با متخصصان زنان و بیهوشی گفت وگو کرده ایم.
«این روزها بیماران خاص و افراد مسن به خصوص افراد بالای 65ساله و بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند باید بیش از دیگران مراقب خود باشند.» دکتر «شراره آذری آزاد» متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان این مطلب، مادران باردار را هم به صورت ویژه در این گروه قرار می دهد و می افزاید: «در شرایط معمولی ممکن است آنفلوآنزا برای زنان باردار نسبت به افراد عادی مشکلات بیشتری ایجاد کند. به همین دلیل معمولاً توصیه می شود مادران باردار اوایل فصل شیوع آنفلوآنزا واکسن تزریق کنند. این روزها هم با توجه به اپیدمی کرونا، زنان باید بسیار زیاد از خود مراقبت کنند. البته چون این افراد با توجه به وضع کنونی احتمالاً در خانه هستند کمتر خطر تهدیدشان می کند. اما همسرانشان باید به شدت مراقب باشند.»

او می گوید: «آقایان وقتی وارد خانه می شوند بعد از شستن دستانشان باید بلافاصله دستگیره هایی را هم که لمس کرده اند ضدعفونی کنند. این روزها در مطب بیشتر به پدران مسایل بهداشتی و نحوه و مراحل ضدعفونی را توضیح می دهم تا مادران باردار در موقعیت خطر قرار نگیرند.» دکتر آذری آزاد به همسران زنان باردار توصیه می کند: «وقتی از سرکار برمی گردند ابتدا باید دستانشان را بشویند. سپس لباس هایشان را از تن دربیاورند و جدا از دیگر لباس ها آویزان کنند و دوباره دست هایشان را بشویند. سپس کلید، سوئیچ و تلفن همراهشان را ضدعفونی کنند. بعد دوباره دستانشان را بشویند.» او توضیح می دهد در این مدت برای وسایلی که از بیرون خریداری می شود کارتن جداگانه ای در گوشه  آشپزخانه درنظر گرفته و سپس با شست وشو یا ضدعفونی  در همان محل از آلوده شدن سطوح آشپزخانه جلوگیری شود.

  • مادران شاغل مرخصی بگیرند

دکتر زنان که آرامش خاصی در صدا و توضیحاتش هست به بانوان باردار هم توصیه می کند: «مادران هم باید دور از استرس، خودشان بیش از همه مراقب سلامتی شان باشند. به مادران باردار شاغل اگر در محل کار با جمعیت زیادی سر و کار دارند توصیه می شود که مرخصی زایمانشان را از الان استفاده کنند. من مشاهده کرده ام که بیمه هم در این زمینه به درستی همکاری می کند. مادران نگران روزهای بعد از زایمان و نوزادشان نباشند. آنان باید ابتدا بتوانند این روزها را به  سلامت بگذرانند تا بتوانند فرزندشان را در آغوش بگیرند.»

  • شیردهی به نوزاد در هر شرایطی ارجح است

دکتر آذری آزاد می گوید نوزادان مادرانی که در دوران بارداری کرونا گرفته باشند به دلیل دریافت آنتی بادی های بدن مادر تا حدودی به بیماری مقاومت خواهند داشت. اما اگر بعد از تولد نوزاد، مادر مبتلا به بیماری کرونا شود چنین مقاومتی وجود نخواهد داشت. البته شیردهی بهتر است انجام شود: «اگر علایم بیماری مادر در دوران شیردهی خفیف باشد می تواند با ماسک زدن و شستن دست ها قبل و بعد از شیردهی به نوزادش شیر بدهد. ولی اگر سرفه و عطسه شدید باشد مادر با رعایت کامل بهداشت و شست و شوی دست شیرش را بدوشد و فرد دیگری شیر را با شیشه یا سرنگ تمیز و ضدعفونی شده به نوزاد بدهد. چون آنتی بادی در شیر هم هست و ارجح است که به نوزادش شیر بدهد. این شیردهی تا حدودی می تواند نوزاد را از بیماری مصون نگه دارد.» دکتر آذری آزاد می گوید که نوزادان و کودکان تا ۱۵ سال کمتر  احتمال ابتلا به کروناویروس را دارند و در صورت ابتلا علائم خفیف تری بروز می یابد.

  • مادران باردار هر فردی را ناقل ویروس قلمداد کنند

دکتر آذری آزاد تأکید می کند که بانوی باردار مبتلا به ویروس کووید 19 می تواند و حتی بهتر است که زایمان طبیعی انجام دهد مگر اینکه پزشک با توجه به عوامل مختلف از جمله دلایل مامایی تشخیص بدهد باید سزارین انجام شود.
دکتر زنان خطاب به بانوان باردار تأکید می کند: «ماندن در منزل و شست وشوی دست در موارد تماس با هر چیزی در خارج از منزل عامل اصلی جلوگیری از ابتلای افراد است. لطفاً هر فردی را ناقل ویروس و هر سطحی را حامل ویروس قلمداد کنید.»

  • زایشگاه ها آلوده نیستند

دکتر «محمدمهدی اعرابی» متخصص بیهوشی که طی هفته های اخیر با سؤالات مختلفی از جانب بانوان باردار و همسرانشان و نگرانی هایشان مواجه می شود می گوید: «این روزها مردم خیلی از بیمارستان می‌ترسند و نگرانند که چطور برای زایمان به بیمارستان بروند. واقعیت این است که بیمارستان ها در شهرهای بزرگ برای کرونا جدا شده. بیمارستان ها به خصوص زایشگاه ها آلوده نیستند و مراقبت های زیادی صورت می گیرد. مادران جوان نباید نگران زایمان در زایشگاه باشند. به هر حال تجمع در هر مکانی ریسک خواهد داشت. نگرانی بیش از حد مادران باردار باید با اطمینان بخشی کم شود.»
 

کد خبر 492103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha