مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه از مادران باردار خواست تا در شرایط فعلی در خانه قرنطینه شده و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

زن باردار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شیوا کاظمی با اشاره به تضعیف سیستم ایمنی بدن در مادران باردار گفت: زمانی که مادری باردار می‌شود، بدن برای نگه‌داشتن جنین سیستم ایمنی را قدری ضعیف می‌کند تا جنین دفع نشود و در همین راستا مادران باردار با توجه به ضعف سیستم ایمنی بدن آن‌ها جزو گروه‌های در معرض خطر کرونا محسوب می‌شوند.

وی افزود: در همین زمینه در کنار تمام توصیه‌های عمومی بهداشتی ازجمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و رعایت فاصله ۱.۵ متری با افراد مشکوک‌ توصیه می‌شود مادران باردار در خانه قرنطینه شوند و جز در موارد ضروری به‌هیچ‌عنوان از خانه خارج نشوند.

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: مادران باردار باید در ماه‌های اول بارداری هرماه یک‌بار و در ماه‌های آخر هر دو هفته یک‌بار برای انجام یکسری مراقبت‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، در راستای محافظت از مادران این تعداد مراجعات کاهش داده‌شده و از مادران باردار خواسته‌ایم تا از طریق تلفن با پزشک معالج یا مرکز بهداشتی در تماس باشند و جز در موارد ضروری مراجعه حضوری نداشته باشند.

وی بیان کرد: اطرافیان مادران باردار نیز باید رعایت موارد بهداشتی را داشته و حتماً فاصله دو متری را با مادران باردار رعایت کنند و پیش از ورود به منزل باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده و دست‌ها را به‌خوبی با آب و صابون بشویند.

این مسئول اضافه کرد: ویروس کرونا، ویروس سنگینی است و به‌راحتی از طریق کف کفش قابل‌ انتقال است، بنابراین توصیه می‌شود محل قرارگیری کفش‌ها کاملاً از محیط خانه جدا بوده و حتماً به‌ صورت منظم کار ضدعفونی این محل انجام شود.

کاظمی در ادامه گفت: اطلاعات پزشکی در خصوص ویروس کرونا چندان زیاد نیست، این ویروس فقط ۲ ماه است شناخته‌شده، بنابراین اطلاعات چندانی در خصوص آن نداریم، اما آن‌طور که محققان چینی طبق تجربیاتی که به دست آورده‌اند منتشر کرده‌اند، این ویروس انتقال عمومی نداشته، یعنی اگر مادری مبتلابه کرونا باشد، این ویروس به جنین او سرایت نمی‌کند.

وی افزود: در حال حاضر به ماماها و پرستاران بخش‌های زایمانی اعلام کرده‌ایم که چنانچه مادری مشکوک به کرونا بود، بعد از به دنیا آمدن نوزاد، از تماس پوست به پوست نوزاد با مادر پیشگیری کرده و بلافاصله بعد از قطع ناف نوزاد او را در محل جداگانه‌ای نگهداری کنند.

کاظمی تصریح کرد: چنانچه تست کرونای مادر باردار مثبت شود، شیردهی این مادران به نوزاد خود ممنوع شده و باید در محل جداگانه‌ای قرنطینه شوند، اما اگر تست کرونا منفی شده و فقط علائم آنفلوآنزا باشد، با رعایت موارد بهداشتی ازجمله زدن ماسک مادر اجازه شیر دادن به نوزاد را پیدا می‌کند.

این مسئول در خصوص نحوه رعایت موارد بهداشتی در هنگام شیردهی مادران به نوزادان در شرایط فعلی گفت: توصیه می‌شود مادران پیش از شیردهی به نوزادان خود حتماً دست‌ها را با آب و صابون شسته و سینه خود را نیز پیش از شیردهی به‌طور کامل شست‌وشو دهند.

کاظمی در پایان از مادران باردار خواست تا در صورت وجود هرگونه علائم ازجمله گلودرد، سرفه خشک، تب، تنگی نفس و ... حتماً به مراکز درمانی مراجعه کرده و بلافاصله مراحل درمان خود را آغاز کنند.

کد خبر 491003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha