هنوز اثبات نشده است که ویروس کرونا از مادر به جنین در زمان حاملگی یا از طریق شیر منتقل می‌شود. مدیرکل اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت درباره نحوه مراقبت از نوزادانی که مادرانشان به کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند توضیحاتی را ارائه داده است.

نوزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حبیب‌اللهی مدیرکل اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت درباره احتمال ابتلای نوزادان به کرونا بیان کرد: تا به حال ابتلای عمودی به کرونا در نوزادان اثبات نشده است. به این معنا که مادر مبتلا به کوویدـ۱۹ باشد و در محتویات جفت و مایعی که دور نوزاد است و در داخل کیسه آب مادر ویروس یافت نشده است و در عین حال در داخل شیر مادر هم ویروس کرونا یافت نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین طبق اطلاعاتی که تا امروز از رفتار ویروس کرونا در کشور و دنیا داریم، هنوز ابتلا از مادر به جنین در زمینه کرونا در زمان حاملگی یا از طریق شیر اثبات نشده است. البته باید توجه کرد مادری که به کوویدـ۱۹ مبتلا شده است، اگر مسائل ایمنی، بهداشتی و حفاظت شخصی را رعایت نکند، اگر بعد از تولد نوزاد از نوزادش مراقبت کند، ممکن است از طریق ترشحات تنفسی و یا از طریق تماس دست آلوده نوزادش را به کرونا مبتلا کند. بنابراین کرونا از طریق جفت و یا شیر مادر منتقل نمی‌شود، اما مادر آلوده از راه ترشحات تنفسی و بدون رعایت نکات ایمنی ممکن است نوزادش را به کوویدـ۱۹ آلوده کند.

  • توصیه‌های ایمنی به مادران مبتلا به کرونا

حبیب‌اللهی گفت: بنابراین مادر می‌تواند بعد از تولد به نوزادش شیر دهد، اما باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کند. برای مادرانی که مشکوک به کرونا بوده و یا مبتلا به این بیماری هستند به شرطی که حال مادر آنقدر خوب باشد که بتواند از نوزادش مراقبت کند توصیه می‌کنیم در زمانی که می‌خواهد نوزاد را بغل کند یا به او شیر دهد از وسایل حفاظت شخصی استفاده کند به طوری که حتما دست‌هایش را بشوید، از ماسک استفاده کند و دستکش بپوشد و سپس به نوزادش شیر دهد.

وی افزود: درباره مادران بستری هم اگر شرایط مادر اجازه می‌دهد، توصیه شده است که فرد سالمی با رعایت مسائل ایمنی مانند شستن دست، استفاده از ماسک و دستکش در یک ظرف کاملا شسته‌شده و تمیز شیر مادر را بدوشد و از شیر دوشیده مادر به نوزاد بدهد. باید توجه کرد که اهمیت شیر مادر برای تغذیه نوزاد در دوران بیماری کرونا هم اهمیت اثبات‌شده‌ای است و همه نهادهای بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و یونیسف تاکید دارند که نوزادان و شیرخواران تا حد امکان از شیر مادر محروم نشوند. مگر درباره مادرانی که بستری می‌شوند و بسیار بدحال هستند و امکان دوشیدن شیر آن‌ها وجود ندارد.

مدیرکل اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت تصریح کرد: مادرانی که در خانه قرنطینه می‌شوند به شرط رعایت مسائل ایمنی حتی نوزاد می‌تواند در کنار مادر باشد،‌ اما فاصله ایمنی را رعایت کند و اگر هم مادر برای اوقاتی از نوزاد جدا می‌شود و فرد سالمی از نوزاد حفاظت می‌کند و مادر امکان شیردهی از پستان را ندارد،‌ شیر مادر دوشیده شود. 

بنابراین ارجح برای ما این است که نوزاد در آغوش مادر و با رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی و از پستان مادر شیر بخورد اما اگر این شرایط فراهم نشد، نوزادان از شیر دوشیده‌شده مادر استفاده کنند.

  • نحوه شیردهی مادران بستری در بیمارستان

حبیب‌اللهی درباره مادرانی که در بیمارستان بستری‌اند گفت: در مادران بستری شیردهی به نوزاد به حال عمومی مادر بستگی دارد. اگر مادر در بخش قرنطینه می‌شود،‌ توصیه می‌شود که نوزاد در اتاقی که مادر است،‌ در فاصله حداقل دو متری قرار بگیرد و در صورت امکان بین مادر و نوزاد پرده قرار بگیرد که ترشحات تنفسی نوزاد را آلوده نکند و یا در اتاق جداگانه‌ای باشد.

وی توضیح داد: کرونا نباید باعث شود که بدون دلیل مادر و نوزاد را از یکدیگر جدا کنیم و یا به دلایل واهی بگوییم که نوزادان نباید شیر مادر بخورند. اتفاقا گفته می‌شود که شیر مادر مبتلا به کرونا که در حال بهبود و درمان است، می‌تواند اثر محافظتی برای نوزاد داشته باشد. بنابراین به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم که تغذیه نوزاد به سمت شیر مصنوعی و یا شیر خشک رود و به دلایل واهی نباید شیرخوار را از شیر مادر محروم کرد.

مدیرکل اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت افزود: این موضوع درباره کودکان بزرگ‌تر و شیرخواران چند ماهه هم صادق است یعنی اگر مادر نوزادی مبتلا به کوویدـ۱۹ شد، همه این شرایط برای آن‌ها هم صدق می‌کند. در صورتی که مادر خیلی بدحال باشد، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود. در آن زمان توصیه می‌شود اگر امکان شیردوشی وجود دارد، این اقدام را انجام دهند. 

  • بانک شیر مادر

در برخی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بانک شیر مادر داریم. در این بانک‌ها مادرهایی شیرشان را به بیمارستان اهدا می‌کنند و بیمارستان آن را برای نوزادانی که از شیر مادر محروم‌اند استفاده می‌کند. 

اگر مادری می‌تواند شیر را بدوشد توصیه می‌کنیم شیر دوشیده‌شده استفاده کند. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم که از بانک شیر استفاده شود. زیرا شیر انسانی است،‌ مادران تست شده‌اند، آلودگی‌های شیر از بین رفته و پاستوریزه است. با شرایط کاملا استریل و پاستوریزه‌شده از آن استفاده کنند و در شرایط نادر که این‌ها در دسترس نبود می‌توانند از شیر خشک یا مصنوعی استفاده کنند، اما به طور کلی نباید نوزادان را از شیر مادر محروم کرد؛ چراکه نوزادان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

حبیب‌اللهی گفت: بانک شیر بیمارستانی در برخی بیمارستان‌ها وجود دارد.

کد خبر 513181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha