پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

فریبا خانی: من «جرونیمو استیلتُن» هستم؛ خبرنگار و سردبیر دوچرخه‌! یکی از شما بدذات‌ها این اسم را روی من گذاشت. وقتی که با زره و کلاه‌خود و لباس رزم برای مبارزه با دیو «کرونا» از خانه بیرون و به سمت دفتر روزنامه می‌آمدم، نوجوانی‌ که خواست نامش فاش نشود به من گفت: «خداحافظ جرونیمو! موفق باشید و یک ویژه‌نامه‌ی نوروزی خواندنی برای ما تهیه کنید.»

دوچرخه

شاید شما هم با کتاب‌های ماکاموشی آشنا باشید. او یک موش خبرنگار و سردبیر است. چون سال ۱۳۹۹، سال موش است، بد نیست که من هم کمی نقش این شخصیت کتاب‌های ماکاموشی را بازی کنم که مثلاً دلش می‌خواهد به مصر برود و با باستان‌شناسی خبره مصاحبه کند. او مسافر هواپیمایی  می‌شود  که یادش رفته سوخت‌گیری کند و درجه‌ی صندلی او  ۲۸ است.*

 مسافر درجه‌ای که حق دست‌شویی‌رفتن و تلویزیون‌دیدن در هواپیما را هم ندارد.

این‌روزها، روزهای خاصی است. شاید همه‌ی ما مسافران صندلی درجه‌ی ۲۸ هستیم. امکان خیلی از کارها را نداریم. رفتن به خیابان و راه‌رفتن، سینما و تئاتر، کتاب‌خانه‌های عمومی، مسافرت و...

روی صندلی ۲۸، این‌روزها باید مدام دست‌هایمان را با آب و صابون بشوییم. یادمان باشد که الکل‌های صنعتی سمی هستند و برای سلامتی خیلی مفید نیستند. یادمان باشد؛ دست‌آلوده را به چشم و صورت‌  نزنیم. حالا ما در هفته‌ نامه‌ی دوچرخه به فاصله‌های سه‌ونیم متری نشسته‌ایم و فکر می‌کنیم که چه برایتان تهیه کنیم که حال روزهایتان را خوب کنیم. حالتان  بهاری و شاد شود. 

این تجربه، یعنی نشستن در خانه و مراقبت از خود و خانواده روزهای مهمی‌است. شاید شما یک «تیستوی سبز انگشتی» باشید و در این‌روزها گل بکارید و گلدان‌های زیبایی سبز کنید... شاید شما یک «شازده‌کوچولو» باشید و به سیارک‌های دیگر سفر کنید. یا یک «پی‌پی جوراب بلند». شاید شما یک «ماتیلدا» باشید، دخترک کوچکی که خیلی بیش‌تر از سنش می‌دانست. شاید شما «مانولیتو»ی عزیزی باشید که دلش می‌خواهد  سوار کامیون پدرش شود و همراه او سفر کند. 

در این‌روزها علاوه بر بازی‌های رایانه‌ای و انجام تکالیف مدرسه از راه دور، کتاب بخوانیم و با شخصیت‌های کتاب‌ها به سفر برویم. سفر با کتاب هم جذابیت‌های خودش را دارد. این‌روزها ما در حال گذراندن تجربه‌ای عجیب هستیم. می‌دانیم خیلی از خانواده‌ها از این بیماری رنج کشیده‌اند... ما با آن‌ها هم‌دردیم. اما به هرحال باید این دوره را سپری کنیم. به‌خاطر این تجربه و خانه‌نشینی و این‌که مسافرت‌های نوروزی امسال تعطیل است؛ دوستان دوچرخه‌ای شما فکر کردند سفرنامه‌هایی بنویسند و یاد سفرهای گذشته را زنده کنند. چون می‌دانید وقتی سفرنامه می‌خوانید   و یا سفرنامه‌های تصویری را می‌بینید؛ به سفری مجازی رفته‌اید.

راستی یادتان باشد ما تا  ۲۸ فروردین دوچرخه‌ی کاغذی نداریم، اما سه ویژه‌نامه‌ی الکترونیکی خواهیم داشت که  می‌توانید آن‌ها را در کانال تلگرام هفته‌نامه‌ی دوچرخه و بخش کودک و نوجوان سایت همشهری‌آنلاین بخوانید. در ضمن یادتان باشد در مسابقه‌ی «تنها در خانه!» هم شرکت کنید. خیلی دوست داریم تجربه‌های شما را بشنویم و ببینیم و لذت ببریم.

  • ویژه‌نامه‌های نوروزی در راهند

هرچند که این، آخرین شماره‌ی دوچرخه در سال ۱۳۹۸ است و تا پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ از دوچرخه‌ی کاغذی خبری نخواهد بود، اما خیالتان راحت که در تعطیلات نوروزی، بدون دوچرخه نخواهید ماند و با سه ویژه‌نامه‌ی خواندنی، سرگرم‌کننده و جذاب الکترونیک همراه شما خواهیم بود.

پس در روزهای پنج‌شنبه ۲۹ اسفند و هفتم و چهاردهم فروردین، منتظر سه ویژه‌نامه‌ی الکترونیکی دوچرخه باشید که در کانال هفته‌نامه‌ی دوچرخه و سایت همشهری‌آنلاین منتشر خواهند شد. این ویژه‌نامه‌ها متشکل از مطالب خاطره‌انگیز و جذاب دوچرخه در سال‌هایی است که شما نوجوان‌های امروز، مخاطب دوچرخه نبوده‌اید و نتوانسته‌اید آن‌ها را بخوانید. برای دوچرخه‌ای‌های قدیمی هم که پر از نوستالژی و خاطره‌بازی است و یاد روزهای نوجوانی.

پس با اینستاگرام و تلگرام همراه باشید:

docharkheh_weekly

-----------------------------------------------------

* ماکاموشی (جزیره‌ی جوندگان جسور)؛ نفرین هرم پنیری/ نویسنده: جرونیمو استیلتن/ مترجم: فریبا چاوشی

کد خبر 491942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha