مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

نانوایی‌ها جزو مراکز مهم در پیشگیری از بیماری ویروسی کرونا به شمار می‌روند و کارشناسان بهداشتی بر رعایت بهداشت در این واحدهای خدماتی تأکید دارند ولی این مساله در سمنان جدی گرفته نمی‌شود.

نان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر براثر این بیماری جان خود را ازدست‌داده‌اند.

این بیماری، قابل‌پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد و یکی از مهم‌ترین راهکارها در شکست ویروس کرونا رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها است.

برخی نانوایی‌ها در استان سمنان هنوز شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و نمی‌دانند که شاید با بی‌توجهی به هشدارها ممکن است روزی شهر آن‌ها اوضاع بحرانی یا حتی فوق بحرانی پیدا کند.

این نانوایان، نان را به شکل روال عادی درگذشته(قبل از شیوع ویروس کرونا) تحویل مشتری می‌دهند و بر اساس گزارش میدانی و گفته‌های شهروندان، در بسیاری از نانوایی‌ها همان نانوایی که نان را از داخل تنور یا دستگاه درمی‌آورد پول نقد نیز از مشتری می‌گیرد. برخی نیز با گذاشتن یک دستگاه کارت‌خوان شانه از بار مسئولیت خالی کردند و تمام‌قد رعایت نکات بهداشتی را به دوش مشتری انداخته‌اند بدون داشتن حتی محلی برای شست و شوی دست مشتریان.

نان سهم زیادی در سفره مردم استان سمنان دارد و نانوایی‌ها در این شهر همواره صف‌های چندین نفره را به نمایش می‌گذارد اما آنچه این روزها مایه نگرانی‌های بسیاری شده است جدی نگرفتن امور بهداشتی مختص به مقابله با ویروس کروناست.

مسئولان استان سمنان نظارت بر نانوایی‌ها برای رعایت نکات بهداشتی را در دستور کار قرار داده‌اند، اما وضع موجود نشان می‌دهد باید نظارت‌ها بیش‌ازپیش افزایش یابد. مردم به مسئولان پیشنهاد می‌کنند از پشت میزها و یا داخل جلسات پیاپی خود بیرون آمده، پای به میدان عمل بگذارند و به‌صورت مستقیم بر بهداشت نانوایی‌ها نظارت کنند.

ویروس کرونا در استان سمنان تا شامگاه چهارشنبه چهاردهم اسفند امسال ۳۷ نفر را بیمار کرده و موجب فوت ۶ نفر شده است.

نظارت‌ها برای برخورد با نانوایی‌های متخلف افزایش یابد

محمد احمدی یکی از مراجعه‌کنندگان برای خرید نان در شهر سمنان ابراز داشت: باوجوداینکه حضور یک نفر صرفاً برای گرفتن پول نان به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا مورد تأکید مسئولان استانی و شهری قرارگرفته، اما نانوایی‌ها گویا این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: پول آلوده است و فردی که مسئولیت حساب‌وکتاب در نانوایی را بر عهده دارد نباید در مراحل پخت و تحویل نان دخالت داشته باشد.

احمدی بیان کرد: نظارت‌ها برای برخورد با نانوایی‌های متخلف باید افزایش یابد و این‌یک مطالبه مردمی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا است.

این شهروند سمنانی یادآور شد: پزشکان و پرستاران به‌عنوان سربازان گمنام خط مقدم جبهه مقابله با ویروس کرونا هستند که برای شکست ویروس کرونا به‌صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند و چنین رویه نادرست در برخی نانوایی‌ها به‌منزله کمک به شیوع ویروس کرونا و بی‌اثر کردن تلاش پزشکان، پرستاران و مسئولان برای شکست ویروس کرونا است.

احمدی تصریح کرد: نانوایی که اصول بهداشتی در تحویل نان را رعایت نمی‌کند بویی از انسانیت نبرده، یا هنوز ویروس کرونا را جدی نگرفته است و درهرصورت این سهل‌انگاری از نانوایی‌ها پذیرفتنی نیست.

سهل‌انگاری از سوی نانوایان پذیرفتنی نیست

مجتبی طاهریان یکی دیگر از شهروندان سمنانی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: برخی نانوایی‌ها با شیوع ویروس کرونا به‌جای همکاری پا به‌پای دیگر بخش‌ها برای شکست ویروس کرونا، از معرکه پا پس کشیدند و این موضوع قابل‌بخشش و اغماض نیست.

وی ادامه داد: درست نیست فردی که در نانوایی پول را تحویل می‌گیرد همان فرد دست به نان‌ها بزند.

این شهروند ابراز داشت: احتکار کنندگان ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده با سلامتی جامعه و جان انسان‌ها تجارت می‌کنند و چنین تجارت کثیفی از سوی مسئولان پذیرفتنی نیست و با افراد متخلف با جدیت برخورد می‌شود با توقع داریم با نانوایی‌هایی که با سلامت جامعه بازی می‌کنند به‌شدت برخورد شود.

طاهریان اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا کشور را به حالت جنگ درآورده و در آرایش جنگی اشتباه و اهمال‌کاری یک بخش موجب شکست نقشه می‌شود و نانوایی‌هایی که توصیه مسئولان را جدی نگرفتند اخلالگران در شکست ویروس کرونا هستند.

این شهروند سمنانی خاطرنشان کرد: نان قوت غالب سفره‌های مردم است و نان آلوده می‌تواند موجب شیوع ویروس کرونا در تمام خانواده شود و سپس از خانواده‌ای به خانواده دیگر منتقل و فاجعه‌ای رخ دهد.

طاهریان اضافه کرد: شیوع بیماری ویروس کرونا شوخی‌بردار نیست و با سرعت انتشار بالایی که دارد می‌تواند کشور را فلج کند و باید با هر متخلف به چشم یک دشمن نگاه کرد که سلامتی جامعه برایش مهم نیست.

بفرمایید نان کرونا!

سعیده رحیمی یکی دیگر از شهروندان سمنانی که در نبود همسر پرستارش مجبور به تأمین مواد اولیه موردنیاز خانواده چهارنفره‌شان است در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: من و فرزندانم در حدود یک هفته هست که همسر را ندیده‌ایم و او برای نجات جان هم‌وطنان به‌صورت شبانه‌روزی مشغول کار در بیمارستان است اما برخی اصناف مانند نانوایی‌ها موضوع شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته و نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: نانوایی یک ظرف که درونش پر از پول است را روی پیشخوان گذاشته و می‌گوید خودتان پول را درون ظرف بگذارید و باقیمانده پولتان را بردارید و چنین اقدامی شانه از زیر بار مسئولیت خالی کردن است.

رحیمی بیان کرد: مسئولان تعیین کردند یک نفر در نانوایی‌ها مسئول دریافت پول باشد و در مراحل پخت و تحویل نان دخالت نداشته باشد، اما این نانوایی که در منطقه شهرک گلستان واقع‌شده با این اقدام شانه از زیر بار مسئولیت خالی کرده و باید با آن برخورد انضباطی شود.

وی تصریح کرد: اگر مشتری نخواهد بهای نان را نقدی پرداخت کند کارت‌خوانی وجود دارد که در روز ده‌ها نفر در آن کارت می‌کشند و به‌واسطه واردکردن رمز، دستشان آلوده می‌شود و سپس با همان دستان آلوده نان خریداری‌شده را برای خانواده می‌برند و اگر خدا یارشان باشد به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

این شهروند سمنانی خاطرنشان کرد: حداقل باید یک ماده ضدعفونی‌کننده در نانوایی‌ها باشد تا پس از کارت کشیدن بتوان برای جمع‌آوری نان دست‌ها را ضدعفونی کرد.

رحیمی یادآور شد: مقابله با شیوع ویروس کرونا نیازمند تکمیل یک زنجیره است و اگر هر بخش از زنجیره به هر دلیلی وظایف خود را به‌درستی انجام ندهد، شکست ویروس کرونا با مشقت محقق می‌شود و یکی از زنجیره‌های مهم در شکست ویروس کرونا رعایت بهداشت در مراکزی مانند نانوایی‌ها است.

این شهروند سمنانی تأکید کرد: تمام نانوایی‌ها باید دارای محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست‌ باشد تا مراجعه‌کنندگان بعد از ضدعفونی دست‌ها نان خریداری کنند.

اول دست بشویید سپس نان بخرید

محمدحسین کریمی دیگر شهروند سمنانی هنگام خرید نان در گفت‌وگو با ایرنا ابراز داشت: نانوایی واقع در شهرک مدیران بیرون از نانوایی شیر آب و مایع دستشویی قرار داده تا مشتریان قبل از خرید نان دست‌های خود را تمیز بشویند و چنین اقدامی از سوی این نانوایی باید مورد قدردانی قرار بگیرد و در تمام نانوایی‌ها فراگیر شود.

وی ادامه داد: تقریباً به تمام نانوایی‌های شهر سمنان سر زدم و به جرات می‌توانم بگویم تعداد نانوایی‌هایی که رعایت نکات بهداشتی دارند بسیار اندک است.

این شهروند بیان کرد: خمیر در طی مراحل پخت و گذر از تنور به دلیل حرارت بالا ضدعفونی می‌شود، اما هنگام تحویل دست‌های آلوده موجب انتقال آلودگی به نان می‌شود و به همین دلیل موقع خرید نان باید خیلی دقت کرد.

کریمی یادآور شد: نانوایی‌هایی که اصول بهداشتی در تحویل نان برای شکست ویروس کرونا را رعایت نمی‌کنند درواقع زحمات بخش‌های دیگر برای مقابله و شکست ویروس را بی‌نتیجه می‌کنند.

این شهروند سمنانی خاطرنشان کرد: مقابله با شیوع ویروس کرونا همتی دسته‌جمعی نیاز دارد و هر فرد در هر جایگاه باید در حد توان برای شکست ویروس نقش‌آفرینی کند.

رضا مشتاقی یکی دیگر از شهروندان سمنانی در گفت‌وگو با ایرنا ابراز داشت: نانوایی‌ که بنده به آن مراجعه می‌کنم در اطلاعیه‌ای با فونت بزرگ نوشته است از دریافت پول نقد معذوریم لطفاً کارت بکشید، اما متأسفانه در روز شاید نزدیک به صد نفر به دستگاه کارت‌خوان برای واردکردن رمز کارت دست‌ می‌زنند و دستشان آلوده می‌شود و سپس با دست آلوده نان می‌خرند.

وی ادامه داد: اگر چاره داشتم نان نمی‌خریدم نانوایی‌ها برای رفع مسئولیت پرداخت بهای نان را بر عهده مشتری قراردادند و این به‌دوراز انسانیت و انصاف است.

نانوایی‌های متخلف موجب بی‌ثمر شدن تلاش‌ها در شکست کرونا

مهدی کاشفی از دیگر شهروندان سمنانی در گفت‌وگو با ایرنا ابراز داشت: برخی نانوایی‌ها جز پول و درآمد به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و با سهل‌انگاری و اهمال‌کاری سلامت مردم را نشانه می‌گیرند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

وی ادامه داد: مسئولان دائم تأکید بر انتخاب یک فرد به‌طور خاص صرفاً برای دریافت پول‌دارند، اما انگار گوش، برخی نانوایی‌ها به این حرف‌ها بدهکار نیست و ویروس کرونا را جدی نگرفتند.

این شهروند سمنانی خاطرنشان کرد: مسئولان شهر سمنان نظارت‌ها بر واحدهای نانوایی را برای جلوگیری از تخلف و شکست ویروس کرونا افزایش دهند.

برآیند گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد مردم استان سمنان نسبت به شیوع ویروس کرونا نکات بهداشتی را جدی گرفتند تا به سربازان گمنام سلامت در شکست ویروس کرونا کمک کنند و ضرورت دارد نانوایی‌ها نه از روی قانون و اجبار بلکه از روی انسانیت و همدلی به رعایت نکات بهداشتی بیش‌ازپیش توجه داشتند.

آقایان مسئول نظارت را بیشتر کنید

مردم سمنان انتظار دارند مسئولان بهداشتی و صنفی این شهر نظارت خود بر نانوایی‌ها را افزون کنند.

یکی از مهم‌ترین نظارت‌های روزانه باید بر سلامت نانوایان باشد که مستقیماً از طریق دستان خود با آرد، خمیر و نان در ارتباط هستند. ازاین‌رو عوامل مرکز بهداشت استان و دانشگاه علوم پزشکی باید در هفته چند نوبت اقدام به کنترل شرایط جسمی کارکنان نانوایی‌ها خصوصاً تب سنجی از آن‌ها کنند.

محیط نانوایی نیز باید مرتب ازنظر بهداشتی کنترل شود، به‌خصوص این‌که میزهای فلزی که برای سرد کردن نان مورداستفاده قرار می‌گیرد باید مرتب ضدعفونی و استریلیزه شود.

کارشناسان بهداشتی هم‌چنین در این شرایط معتقدند مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا بیشتر از نان‌های صنعتی و بسته‌بندی‌شده استفاده کنند و این موضوع نیز باید موردتوجه مردم قرار گیرد.

کد خبر 489701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha