سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

گروه شهری: نمایندگان شهروندان در شوراهای شهر که در شورای عالی استان‌ها گردهم می‌آیند، طرحی را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادند که به تصویب مجلس رسید.

این طرح که تصویب آن ممنوعیت قطع درختان در شهرها را به‌دنبال دارد، نخستین طرح پیشنهادی شورای عالی استان‌هاست که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان طرح اصلاح لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۵۹ شورای انقلاب- که اولین طرح پیشنهادی شورای عالی استان‌ها به مجلس بود- را بررسی و تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه،  به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه‌ درختان، قطع هر نوع درخت در محدوده‌ شهرها بدون اجازه‌ شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه، ممنوع شد.

طبق ماده یک مصوبه، به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه‌  درختان، قطع هر نوع درخت در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، باغات، بوستان‌ها و محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ (اعم از باغ، باغچه و زمین مشجر) شناخته شوند، در محدوده‌ شهرها بدون اجازه‌  شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است. 

تشخیص مصادیق و ضوابط چگونگی اجرای این ماده در چارچوب آیین‌نامه مربوط توسط کمیسیونی مرکب از شهرداری و سازمان‌های مسکن و شهرسازی و حفاظت محیط زیست تهیه و به تصویب شورای اسلامی شهر می‌رسد.

همچنین بر اساس ماده ۲ مصوب این طرح،  تفکیک اراضی مشجر و باغات فقط بر اساس ضوابط ماده یک این قانون و با رعایت سایر مقررات شهرسازی و درج عنوان باغ در اسناد صادره مجاز است ولی قطع درخت در هر محل و با هر مساحت بدون کسب اجازه وفق مقررات این قانون ممنوع است.

طبق دیگر ماده مصوب این طرح، هرکس بدون کسب مجوز از شهرداری و برخلاف مقررات این قانون مرتکب قطع درخت شود و یا موجبات از بین رفتن درختان مشمول این قانون را فراهم سازد،  به حبس تعزیری از یک ماه تا شش ماه و پرداخت جزای نقدی برحسب نوع،  محیط،  سن و موقعیت درخت از یک میلیون تا ۱۰ میلیون ریال علاوه بر پرداخت عوارض شهرداری مربوط به قطع درخت محکوم خواهد شد.

رای برای حفظ باغ‌ها

در این جلسه، مهدی چمران نیز در ضرورت ارائه این لایحه گفت: کشور ایران کشوری خشک است که به‌جز شمال ایران در جاهای دیگر از کمبود فضای سبز رنج می‌بریم و این باعث آلودگی محیط زیست و بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های ریوی شده است.

رئیس شورای شهر عالی استان‌‌ها با بیان اینکه برای رسیدن به مطامع مالی، متأسفانه درختان در شهرها در حال از بین رفتن است و به جای آن آپارتمان ساخته می‌شود، تصریح کرد: در اصلاح این قانون، موارد تشویقی برای کاشت درختان پیش‌بینی شده‌است.

کد خبر 48914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز