تقارن کلمات پژوهش و فن‌آوری فرصت خوبی برای مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران این ۲ حوزه است تا به ابعاد مختلف همکاری این حوزه‌ها و متناسب با نیازهای پژوهشی و ظرفیت‌های فن‌آورانه کشور بپردازند.....

محمدرضا جوادی یگانه

همشهری آنلاین: تقارن کلمات پژوهش و فن‌آوری فرصت خوبی برای مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران این ۲ حوزه است تا به ابعاد مختلف همکاری این حوزه‌ها و متناسب با نیازهای پژوهشی و ظرفیت‌های فن‌آورانه کشور بپردازند. نقش پژوهش در توسعه پایدار و نیاز ملی به ساماندهی وضعیت پژوهش انکارناپذیر است و در طول سال‌های اخیر حساسیت‌ها به حوزه مدیریت وضعیت پژوهش و فن‌آوری در کشور به خوبی مورد توجه دستگاه‌ها و سازمان‌های این حوزه قرار گرفته است.
پژوهش و فن‌آوری را موتور محرک توسعه پایدار و ابزاری مؤثر برای دستیابی به ابعاد مختلف آن دانسته‌اند. اما پیچیدگی‌های مسیر توسعه کشور نشان داده است که برای مؤثرتر عمل کردن این ۲ ابزار نیاز داریم که هر ۲ عرصه پژوهش و فن‌آوری را مرتب با توجه به نیازها و چالش‌های اجتماعی عینی‌مان بازتعریف کنیم و برای رفع این نیازها ابزارهای پژوهشی و فن‌آورانه را به کار گیریم.

از وجوه بسیار اساسی قدرت علمی یک کشور، مدیریت مؤثر سازمان‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی و مدیریت مراکز علمی و تحقیقاتی است. مدیریت قوی و توانمند در نهادهایی که عهده‌دار انجام امور پژوهش هستند مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه در کشور ماست و از راهبردهای مهم برای دستیابی به برتری علمی در سطح منطقه و جهان محسوب می‌شود. توسعه علمی در هر کشور به میزان شناختی وابسته است که دست‌اندرکاران آن کشورها از نیازهای جامعه‌شان دارند. ساختارهایی که برای شناسایی این نیازها طراحی شوند و همزمان به دنبال ارائه راهکار و پاسخ‌های مناسب نیز باشند به بازوهای قدرتمند توسعه علمی کشورها تبدیل می‌شوند. این ساختارها مسیر توسعه پایدار را تسهیل می‌کنند، زیرا بدون شناخت نیازها نمی‌توان انتظار پاسخگویی داشت و بدون پاسخگویی، توسعه جامعه و تأمین منافع عمومی غیرممکن خواهد بود.
یکی از اهداف ملی هفته پژوهش و فن‌آوری ایجاد بستر مناسب برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فن‌آوری‌های توسعه‌یافته است. در سال‌های گذشته و با توجه به راهبردهای تصریح شده کلان کشور، در زمینه‌های اقتصادی و تولید ملی برای دستیابی به این هدف گام‌های خوبی برداشته شده است. امیدواریم این تلاش‌ها ادامه یابد و پژوهشگران و برنامه‌ریزان اخلاق‌مدار و خلاق از پژوهش و فن‌آوری همسو با منافع عمومی، برای پاسخ به نیازهای جامعه و حل چالش‌های اجتماعی استفاده کنند.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

کد خبر 488810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha