فرانک عطیف : در بخش نوجوان یا همان جونیور رقابت‌های «ایران اوپن» (لیگ آزاد ربوکاپ ایران) ، تیم‌های ایرانی در رشته‌های فوتبال«یک به یک» و «دو به دو» و «امداد» (رسکیو) با هم رقابت کردند

با برنده‌های این بخش‌ها بلافاصله تماس الکترونیکی گرفتیم و پاسخ سؤال‌هایمان را از سه گروه دریافت کردیم؛ تیم پژوهش‌سرای روباتیک مشهد، گروه آزاد "A" و دبیرستان علامه حلی تهران (در آخرین لحظه‌ها).

علی سلطانی ،مدیر پژوهش‌سرای روباتیک مشهد و سرپرست تیم اعزامی به مسابقه‌های ایران اوپن و سام مرتضوی از گروه A و محمدجواد عمویی، کارمند دفتر معاونت پژوهشی دبیرستان علامه حلی تهران  به نمایندگی از تیم‌هایشان به سؤال‌های ما پاسخ داده‌اند.

ابتدا می‌رویم سراغ توضیحی کوتاه درباره تیم پژوهش‌سرای روباتیک مشهد و پاسخ‌های علی سلطانی.
پژوهش‌سرای روباتیک مشهد زیر نظر گروه فناوری سازمان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی قرار دارد. این مرکز از سال 83 فعالیتش را آغاز کرده است.
اعضای تیم عبارتند از: امیر کاووسی، جمشید توانا، جلال خاکساری، حسین نعمتی‌پور و امید عطایی. مهندس حمید آشوری نیز مربی تیم است.
این گروه به گفته سلطانی «در بخش دانش‌آموزی روبات فوتبالیست یک‌ به یک مقام دوم و در شبیه‌سازی روبات‌های فوتبالیست دوبعدی که تیم‌های خارجی نیز حضور داشتند» به ترتیب مقام دوم و هفتم را کسب کرده است.

  •  پیش از این چه مقام‌هایی را به دست آورده‌اید؟

 تا به حال در مسابقه‌های کشوری مقام‌های زیادی را کسب کرده‌ایم از جمله مقام اول رشته «تعقیب خط» در چهارمین دوره مسابقه‌های کشوری موش‌های هوشمند سال 83 در نایین، مقام دوم روبات «میکروماوس» در اولین دوره مسابقه‌های کشوری مشهد سال 84 و مقام دوم روبات میکروماوس در پنجمین دوره مسابقه‌های کشوری موش‌های هوشمند سال 86 در تبریز.

  •  در این مسابقه‌ها دانشجویان هم رقیبتان بوده‌اند؟

بله. اینها لیگ آزاد بوده‌اند و دانش‌آموزان ما در رقابت با دانشجویان دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه شریف، امیرکبیر و... به این مقام دست پیدا کردند.

  •  ‌ از رتبه‌هایتان در مسابقه‌های دانش‌آموزی بگویید.

  سال 86 در دومین دوره مسابقه‌های ربوکاپ 86 در بندر انزلی مقام دوم را به دست آوردیم.

  •  دانش‌آموزان عضو تیم‌های روباتیک اطلاعاتشان را از چه منبع‌هایی به دست می‌آورند؟

  این مرکز هرسال در طی سال تحصیلی و در تابستان دوره‌های آموزش روبات تعقیب خط و شبیه‌سازی روبات فوتبالیست دوبعدی برگزار می‌کند.دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقه‌های «ایران اوپن 2008» قزوین همگی در این مرکز آموزش دیده‌اند.
مرکز ما به کارگاه مکانیک، الکترونیک، دو سایت کامپیوتر متصل به اینترنت، کتاب‌خانه و بانک «سی‌دی» (cd) مجهز است. دانش‌آموزان اطلاعات لازم را از طریق اینترنت و کتاب‌ به دست می‌آورند. تیم ما برای این رقابت‌ها از پنج ماه قبل فعالیت‌شان را آغاز کردند.

تیم پژوهش‌سرای مشهد

حالا می‌رویم سراغ تیم آزاد A که اعضایش عبارتند از:
سام مرتضوی، 16 ساله، برنامه‌نویس، دبیرستان پژوهش؛ امیرعلی سیدنوروزیان، 17 ساله، طرح و اجرای مکانیک، دبیرستان پژوهش؛ بابک بیوک افشاری، 17 ساله طرح و اجرای مکانیک، دبیرستان حکمت ؛ سید علیرضا عظیمی، 22ساله، مشاور تیم.
 

این گروه در تابستان 85 با 2 نفر تشکیل شد. در تابستان 86 سه نفر شدند. خودشان می‌گویند خیلی‌ها درباره اسم گروهشان سؤال می‌کنند و جوابشان این است: «ما در هنگام پرکردن فرم اولین مسابقه به طور تصادفی نام A را در قسمت نام تیم وارد کردیم. اما بعد به این نتیجه رسیدیم که همین اسم مفهوم پیروزی و اول‌بودن را هم می‌تواند داشته باشد و همین نام را برای تیم انتخاب کردیم.»

آنها مقام سوم لیگ امدادگر دانش‌آموزی را با 773 امتیاز به دست آوردند.

  • درباره روبات‌تان، مشخصه‌هایش و این که چرا این نمونه روبات را انتخاب کردید، توضیح دهید.

این روبات از یک میکروکنترلر AVR«ای‌وی‌آر»‌، 3حسگر نوری و 2 موتور «پی‌آر اِم 107» (PRM) تشکیل شده است.
دو حسگر برای شناسایی خط (LineFollower) و یک حسگر برای تشخیص مصدوم به‌کار می‌رود. حرکت روبات به‌وسیله 2 چرخ در جلو و یک چرخ هرزگرد در عقب، انجام می‌شود. روبات مورد نظر برخلاف سایر روبات‌هایی که در مسابقه شرکت کرده بودند بسیار ساده است و فقط از سه حسگر استفاده می‌کند.

روبات گروه A

قسمت‌های الکترونیکی روبات متعلق به بسته‌ آموزشی «بارش ذهن‌ ان‌ایکس‌تی» هم از قطعه‌های ریز لگو استفاده شده که بسیار سبک و مقاوم‌اند و متناسب با مورد استفاده روبات روی هم سوار می‌شوند. دلیل اصلی استفاده ما از این نمونه روبات، سادگی استفاده از آن و در دسترس‌بودن قطعه‌های اصلی و جانبی‌اش است.

  •  از چه منبع‌هایی برای بالابردن کیفیت کار و اطلاعات‌تان استفاده می کنید؟

با شرکت در کلاس‌های الکترونیک و برنامه‌نویسی و کمک‌گرفتن از افراد باتجربه و آگاه و با شرکت در مسابقه‌هایی مثل «دابلیوآر‌اُ 2007» (wro2007) هم، زمینه علمی و تجربه گروه بیشتر شد.

  • از بقیه رتبه‌هایتان بگویید.

 اولین موفقیت گروه، کسب مقام اول در مسابقه‌های روبات‌های شهری در تهران بود. گروه در مسابقه‌های ایران اوپن 2007 نیز پنجم شد.

  • امکانات مدرسه و تیم چطور است؟ مشکلی دارید؟

  مدرسه از هیچ کوششی برای کمک به ما دریغ نمی‌کند. اما به هر حال امکانات مدرسه محدود و هزینه‌های کار بالاست. ما بیشتر قطعه‌های مورد نیازمان را با جایزه‌های مسابقه‌های قبلی تهیه و سعی کرده‌ایم با کمترین امکانات بیشترین فعالیت را انجام بدهیم. مشکلات اصلی ما مشکل مالی و مکانی و زمان است. اگر حمایت مالی خانواده‌هایمان نبود نمی‌توانستیم کار کنیم.

  • کیفیت مسابقه‌ها چه‌طور بود؟

 مکان مسابقه مناسب و امکانات نسبت به مسابقه‌های دوره‌های قبل بهتر بود. اما قوانین مبهم بودند و بعضی‌وقت‌ها خود مسئولان قوانین را نقض می‌کردند. در ضمن سطح مسابقه‌های نهایی از سطح تیم‌های شرکت‌کننده بسیار بالاتر بود، طوری که در فینال‌، حتی تیم اول حدود نصف امتیازهای کل را به دست آورد.

  • برنامه بعدی‌تان چیست؟

 افزایش سطح اطلاعات و کسب تجربه بیشتر و قدم بعدی شرکت در مسابقه‌های داخلی لگو در اردیبهشت‌ماه است.

اعضای تیم A


و در نهایت می‌رویم سراغ پاسخ تیم‌های علامه حلی که به گفته محمدجواد عمویی، کارمند دفتر معاونت پژوهشی دبیرستان علامه حلی تهران، پاسخ‌دادن به سؤال‌های ما،  از تیم‌های علامه حلی، به عهده او گذاشته شده است.

اعضای تیم حلی 2، که مقام دوم در قسمت «فوتبالیست جونیور» در مسابقه‌های ایران اوپن 2008 را به دست آورده‌اند عبارتند از:

 علیرضا علی‌آبادی، 17 ساله (دوم دبیرستان) ؛ علیرضا زارعیان، 17 ساله (دوم دبیرستان)؛ ابوالفضل جعفرزاده‌پور،  17 ساله (دوم دبیرستان).

و اعضای تیم حلی 1 (مقام سوم در قسمت فوتبالیست جونیور در مسابقه‌های ایران اوپن 2008):
 

 بابک ضمیرایی، 18 ساله (سوم دبیرستان)؛ سهیل آزادوار، 18 ساله (سوم دبیرستان)؛ میلاد آبایی، 18 ساله (سوم دبیرستان)؛ علی بهلولی، 17 ساله (دوم دبیرستان).

  • درباره روبات‌های تیم‌های حلی بگویید.

روبات این تیم‌ها متشکل از دو روبات است که یکی از آنها  دروازه‌بان و دیگری  بازی‌کننده است.
زمین و توپ، مخصوص‌اند و روبات‌ها باید به دنبال توپ و آن را به سمت دروازه حریف شوت کنند.

  • دانش‌آموزان اطلاعاتشان را چه‌طور به دست می‌آورند؟

دانش‌آموزان این دبیرستان از ابتدای ورودشان به دبیرستان، بسته به علاقه‌شان در گروه‌های مختلف پژوهشی (فیزیک، شیمی، ریاضی، برق و الکترونیک، کامپیوتر، نجوم، مکانیک، زیست‌شناسی، علوم انسانی) تقسیم می‌شوند و هر گروه کار خود را از همان ابتدای سال اول دبیرستان آغاز می‌کند. برنامه درسی ترم اول معمولاً تئوری است و دانش‌آموزان به یادگیری مسائل پایه‌ای در رشته مورد نظر خود می‌پردازند. و در ترم‌های بعد و تابستان، این کلاس‌ها جنبه عملی پیدا می کند و دانش‌آموزان باید درباره موضوع خاصی پروژه بدهند.
این تیم‌ها نیز همین مسیر را طی کرده‌اند و دانش‌آموزان تیم حلی 2 دو سال است که فعالیت می‌کنند و دانش‌آموزان تیم حلی 1 سه سال است که به کار مشغول هستند.

  • از  امکانات مدرسه و احیاناً مشکلاتتان بگویید؟

مدرسه ما امکانات معمولی دارد. البته سعی کرده‌ایم که در رابطه با پروژه‌های دانش‌آموزان تا حد امکان، امکانات را تامین کنیم ولی کاستی‌های زیادی نیز وجود دارد.

  • کیفیت مسابقه «ایران اوپن 2008» در چه سطحی بود؟

کیفیت رقابت‌ها امسال بسیار بهتر از سال گذشته بود؛ هم از لحاظ برگزاری و هم از لحاظ داوری و هم از نظر سطح تیم‌های شرکت کننده.

  • رتبه‌های دیگر این دو تیم؟ در این مسابقه‌ها تیم‌های دانش‌آموزان خارجی حضور نداشتند!

ما در سه دوره گذشته مسابقه‌های جهانی روبوکاپ شرکت کرده‌ایم و با تیم‌های مختلف جهان رقابت و رفاقت کرده‌ایم. علت عدم حضور تیم‌های دانش‌آموزی خارجی، مشکلات حضور آنها در ایران است و چون مسابقه‌های ایران از نوع open (آزاد) است، معمولاً تیم‌های دانش‌آموزی در آنها شرکت نمی‌کنند، چون هم هزینه‌های زیادی برای تیم دارد و هم از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

  • برنامه بعدی تیم‌های دبیرستان علامه حلی چیست؟

برنامه بعدی ما حلی کاپ و بعد از آن انشاالله روبوکاپ جهانی چین است.

اعضای تیم‌های حلی 1 و 2

کد خبر 48846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز