یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اینکه رفتارهای نامتعارف اخیر در زیارت بقاع متبرکه را رفتاری به دور از تفکر شیعی و اسلامی عنوان کرد گفت: این کار یک نوع بدعت داعشی و حرکتی توهین آمیز است.

لیسیدن ضریح

به گزارش همشهری آنلاین، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، نهادها و دستگاه های مرتبط از مردم خواستند که  برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شرکت در تجمع‌ها و اماکن عمومی پرهیز کنند.  این دستورالعمل و شرکت نکردن در تجمع‌ها شرکت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبرکه را هم شامل می‌شود. در پی این موضوع عده‌ای با راه‌اندازی چالشی در فضای مجازی، تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبرکه منتشر کرده و مخالفت خود را با توصیه‌های بهداشتی نهادهای مسئول اعلام کردند.

  • این رفتار به ترویج مذهب و اعتقادات شیعی ارتباطی ندارد

طیبه سیاوشی در واکنش به برخی رفتارهای نامتعارف در زیارت بقاع متبرکه با توجه به شرایط فعلی کشور در زمینه ویروس کرونا به ایسنا گفت: این موضوع اصلا در فرهنگ ما وجود نداشته و  به نوعی دهن کجی به مسائلی است که در حوزه بهداشت عمومی رعایت می شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: این رفتار به ترویج مذهب و اعتقادات شیعی ارتباطی ندارد، این موضوع بیشتر وهن به تفکر شیعی و رفتاری تحقیر آمیز است؛ هیچ گاه ما در رفتار افرادی که اعتقاد داشته و این بقاع متبرکه را زیارت می کنند چنین موضوعی را شاهد نبودیم، این بقاع متبرکه متعلق به شخصیت هایی است که برای ما تقدس دارند و ما به آن ها متوسل می شویم.

رییس کمیته حقوقی فراکسیون زنان مجلس مجلس تصریح کرد: عده ای با انجام اینگونه رفتار، حرکات داعشی از خود نشان داده و بدعت های عجیب و غریبی در دین ترویج می دهند که شرم آور است.

سیاوشی با تاکید بر اینکه این موضوع هیچ ارتباطی با فرهنگ، عرف و مذهب ما ندارد، عنوان کرد: این کار یک نوع بدعت داعشی و حرکتی توهین آمیز است که آن مکان مقدس هم هیچ نیازی به این نوع حرکات زشت و توهین آمیز ندارد؛ این حرکت عجیب و غریب را بیشتر یک رفتار خشن می دانم. متاسفانه هیچ مقابله ای هم با آن ها انجام نمی شود، مقامات مسئول آن بقاع متبرکه وظیفه دارند با این افراد و با اینگونه رفتار مقابله کنند. البته فکر می کنم این افراد با انجام این رفتار بیشتر بخواهند مقابله سیاسی انجام دهند.

نماینده تهران در پایان اظهار کرد: ما شاهد بودیم که افرادی به شدت این بیماری را انکار کردند، این ویروس یک بیماری است و موضوع شوخی بردار نیست و اگر بخواهیم آن را انکار کنیم هیچ راه فراری نبوده و نتیجه آن ابتلا خواهد بود. شنیدم که افرادی که در فضای مجازی توهین کرده و این موضوع را انکار کرده و بیشتر مباحث سیاسی را در اینباره مطرح کردند متاسفانه خودشان نیز به این ویروس مبتلا شدند.

  • لیسیدن ضریح همان لجبازی دینی است

محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم در مورد با حکم بوسیدن ضریح در اماکن مذهبی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: بوسه زدن بر ضریح در اماکن مذهبی، واجب یا مستحب نیست، حتی عمل زیارت هم مستحب به حساب می‌آید و تا زمانی باید انجام شود که برای جان انسان، ضرری به همراه نداشته باشد، به این معنا که هر وقت عمل مستحبی برای جان انسان با احتمال خطر همراه شود، دیگر نه تنها مستحب نیست بلکه حرام هم محسوب می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: کسانی که در زمان حاضر در حرم، این اداها (بوسیدن و لیسیدن ضریح) را در می‌آورند درواقع لجبازی دینی انجام می‌دهند. در قرون وسطی هم چنین رفتارهایی از مردم سرمی‌زد، اما اکنون مردم عاقل شده‌اند و نسبت به آن دوران، اطلاعاتشان افزایش یافته است، با توجه به حجم آگاهی در عصر ما مردمی که این کارها را به نمایش می‌گذارند، درصددند تا دو مسئله را نشان دهند. اول اینکه یا بسیار جاهل‌اند یا به جاهایی وابستگی دارند که برنامه‌شان، خراب کردن اسلام است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این خصوص اظهار داشت: اسلامی که پذیرش آن از راه عقلانیت صورت می‌گیرد و علم را محترم می‌شمرد، انجام کارهایی که با منع کارشناسان همراه است را نمی‌پذیرد، بنابراین لجبازی به وسیله انجام کارهای عجیب و غریب (مانند لیسیدن) یا تجمع مقابل وزارت بهداشت و... وهن به دین است و مردم را نسبت به آن بدبین می‌کند، پس باید با این گروه از مردم برخورد قضایی صورت گیرد.

فاضل میبدی در رابطه با گفته حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: اظهار نظر آقای سعیدی در این زمینه بسیار خرافاتی است، زیرا با توجه به این اظهارنظر، تمام بیماران و حتی مراجعی که بیمار می‌شوند باید به جای بیمارستان به حرم حضرت معصومه(س) برای گرفتن شفا بروند و بیمارستان‌های قم را هم تعطیل کنند.

وی در ادامه افزود: حرم یک مکان معنوی برای دعا است و چیزی بیش از این هم به حساب نمی‌آید. مراکز درمان بیمارستان‌ها هستند و فرد معالجه کننده هم پزشک است. فرستادن بیماران به داخل حرم برای شفا در روایات و قرآن مورد اشاره قرار نگرفته و اظهار نظر بسیار نادرستی محسوب می‌شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دراین‌باره تاکید کرد: لجبازی با مسائل خطرناکی مانند کرونا کار درستی نیست و باید با دید باز به عنوان یک پدیده خطرناک به آن نگاه کرد و هرچه کارشناسان علمی مطرح می‌کنند را محترم شمرد.

  • واکنش تند حجت الاسلام زائری

محمدرضا زائری، روحانی و مدرس دانشگاه به عمل لیسیدن حرم واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در واکنش به لیسیدن حرم در توئیتر نوشت:

«با ناله و درد به تلخی نالید که: "قصم ظهری إثنان" دو گروه پشتم را شکستند؛ اولین شان نادان ها و احمق هایی با ظاهر دینداری و مناسک گرایی! "جاهل متنسک"
و آیا بهتر از این می شد عظمت ولایت آل الله و شکوه محبت خاندان وحی را اینقدر تنزل داد و گوهری چنان گرانبها را این اندازه لجن مال کرد؟»

وی در توئیتی دیگر نوشت:

«می رویم ضریح را می بوسیم که حضرت معصومه را تنها نگذاریم! دوباره بیرون از حرم زشت ترین فحش ها را بر زبان می آوریم، پشت سر مردم غیبت می کنیم، به ناموس مردم تهمت اخلاقی می زنیم، توی حساب و کتابها حلال و حرام را به هم می ریزیم،اصلا حضرت معصومه کاری نداریم! فقط لیس زدن ضریح! فقط ضریح!»

  • از اظهارات تولیت حرم حضرت معصومه (س) تا انتشار ویدئوهای لیسیدن ضریح: کاش آیت الله مروی به آیت الله سعیدی زنگ بزند!

در همین زمینه عصر ایران هم نوشت:  وقتی تولیت حرم حضرت معصومه (س) - آیت الله سید محمد سعیدی - در پاسخ به درخواست های مکرر متخصصان و مردم برای تعطیلی موقت حرم می گوید که مردم در اینجا شفا می گیرند و باید بیایند و با قوت هم بیایند و وقتی مشاور ایشان کرونا در قم را به دشمنان نسبت می دهد و می گوید می خواهند با این کار از قم انتقام بگیرند، مشخص است که افراد نادانی تحت لوای دینداری و حب اهل بیت (ع) مقابل ضریح حضرت معصومه(س) و پنجره فولاد حرم حضرت امام رضا(ع) بایستند و جلوی دوربین موبایل ضریح را لیس بزنند تا مثلاً علاقه خود به اهل بیت (ع) و دروغین بودن احتمال انتقال کرونا در این اماکن را ثابت و صد البته زمینه وهن دین و باورهای مذهبی مردم را فراهم کنند.

ریشه این کارهای سبک سرانه و غیر متعارف (حتی در شرایط عادی هم کسی ضریح را لیس نمی زند) را باید در ادبیات برخی روحانیون دانست. برغم آن که متخصصان هشدار می دهند که اماکن پرتراکم به عنوان کانون های شیوع و انتقال بیماری کرونا باید تعطیل شوند، ناگهان می بینیم که تولیت حرم حضرت معصومه(س) بیانیه ای عجیب می دهد که سازه های حرم آنتی باکتریال ست.
بخوانید: "سازه های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماری‌های واگیر دار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است."

جالب این که تولیت مذکور از شورای تامین قم نیز انتقاد می کند که چرا گفته اید نماز جماعت در حرم تعطیل و ضریح ضد عفونی شود؟!
بخوانید: " آنچه که شورای تأمین در مصوبه خود به تاریخ ۵ اسفند ماه برای آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تجویز کرد، تعطیلی نماز جماعت و ضدعفونی کردن مضجع شریف و اماکن مقدسه حرم بود! اقدام و تجویزی که ناشی از عدم شناخت دقیق ساختارهای اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام است، ساختارهایی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فقهای خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماری‌های واگیردار در اعتاب مقدسه بکار گرفته شده است."

واقعاً شرم آور است که در قرن بیست و یکم و در حالی که افتخار اسلام و تشیع همواره این بوده است که به عقل بها می دهد و نظر متخصصان را ارجمند می شمارد، عده ای در لباس روحانی این گونه در برابر عقل و علم ایستاده اند. حال اگر تنها یک بحث نظری صرف بود، باز می شد از کنارش گذشت ولی واقعیت این است که این تقابل، علناً به جان انسان ها مربوط است. حال بماند آن بخش ادعایی شگفت انگیز و باعث سرافکندگی که نوشته اند سازه های حرم خاصیت آنتی باکتریایی دارند.  از این که یک سازه چگونه می تواند آنتی باکتریال باشد می گذریم و آقایان را به این نکته توجه می دهیم که کرونا، اساساً باکتری نیست و ویروس است و این دو، دو چیز متفاوت اند.بعد هم که موج انتقادات بالا گرفت، نوشتند که آنچه در سایت تولیت حرم منتشر شده، نظر شخصی یک نفر بوده است اما مگر در همان بیانیه عین حرف های تولیت حرم بدین شرح منتشر نشد: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می کنیم».

در این میان باید به نیکی از تولیت حرم حضرت امام رضا (ع) - آیت الله احمد مروی - یاد کنیم که صراحتاً اعلام کرده اند: در پی ورود ویروس کرونا به کشور و امور بهداشتی پیرامون آن، در حوزه حرم مطهر امام رضا(ع) تابع نظر وزارت بهداشت هستیم. این همان چیزی است که از روحانیت شیعه انتظار می رود: احترام به نظر متخصصان و نگرانی برای جان مردم.

ای کاش آیت الله مروی، تماسی با آیت الله سعیدی بگیرند و ایشان را در این باره توجیه کنند. شاید بعد از آن، افرادی که واقعاً معلوم نیست دوست نادان اند یا دشمن دانا و فرصت طلب، کمپین لیسیدن ضریح و انتشار فیلم آن در فضای مجازی راه نیندازند و بیش از پیش، دنیا را به ما نخندانند. 

آقایانی که داعیه تبلیغ دین دارید! این روزها هم تمام می شود و تنها می ماند قضاوتی که از عملکرد شما در اذهان عمومی شکل می گیرد و در تاریخ می ماند. برای اسلام، آبرو بخرید نه این که با حرف های نامعقول، "وهن دین" کنید.

  •  این کار خلاف عقل است

کارشناسان مذهبی انتشار کلیپی در فضای مجازی را که نمایانگر لیس زدن ضریح امام رضا (ع) توسط یک فرد بود، خلاف شأن اهل بیت (ع) و کاری مخالف با دین، قرآن، روایات و عقل توصیف کردند.

به گزارش فارس، اخیراً انتشار فیلمی در فضای مجازی که فردی اقدام به لیس زدن ضریح و بخش‌های دیگر حرم امام رضا (ع) کرده، حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورده؛ تا جایی که رسانه‌های غربی و وهابی با دستمایه قرار دادن این فیلم، اقدام به توهین به تشیع و خرافه‌گرایی شیعیان کردند.

محمود ریاضت و ناصر خلج

حجت‌الاسلام محمود ریاضت سخنران مذهبی در این باره اظهار داشت: هرکاری که خلاف عقل باشد در مجموعه دین و معارف اهل بیت علیه‌السلام پسندیده نیست. ما در توسل به اهل بیت علیه‌السلام عتبه‌بوسی را داریم، اما لیسیدن، یک بدعت است و چه بسا این فرد عامل نفوذی برای تخریب دین و برای زمین زدن آن ماموریت داشته باشد.

وی اضافه کرد: در دین اسلام، دستورات متعددی پیرامون رعایت نظافت مطرح شده است که در روایت داریم فرد به بهشت نمی‌رود؛ مگر آن‌که نظافت ظاهری و باطنی را رعایت کند و دستورات متعددی نیز برای رعایت بهداشت فردی مطرح شده است که روایت معروفی از پیامبر (ص) هم داریم: «النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ؛ از نشانه‏‌های ایمان پاکیزگی است.» بنابراین لیسیدن ضریح‌ها اصلاً جایگاهی ندارد.

 ریاضت گفت: این عمل برخلاف تعالیم اهل بیت علیهم السلام و معارف دینی است و به خصوص در این اوضاع و احوال کشور که یک بیماری شایع شده است، رفتاری بسیار ناپسند است، زیرا در روایت داریم «کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَکَمَ بِهِ الشَّرْع» یعنی هرچه را که عقل حکم کند، شرع نیز می‌پذیرد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در سیره و رفتار اهل بیت علیه السلام نیز هیچگاه لیسیدن وجود نداشته است، افزود: هیچ گاه ذکر نشده است زمانی که قنداقه اهل بیت علیه السلام را به دست پیامبر (ص) یا امیرالمومنین (ع) می‌دادند آنان نوزاد را لیس می‌زدند؛ بلکه همواره اشاره به بوسیدن شده است. بنابراین این عمل نه در دین، نه در روایات و نه در سیره و عمل اهل بیت (ع) وجود نداشته است.

  • لیسیدن ضریح موجب سرافکندگی اهل بیت (ع) است

حجت‌الاسلام ناصر خلج، سخنران و کارشناس مذهبی با بیان اینکه اهل بیت (ع) معدن نور هستند، اما نباید اعتقادات ما خلط شود، اظهار داشت: اتفاقی مانند لیس زدن ضریح حرم اهل بیت(ع) به این دلیل رخ می‌دهد که معرفت جامع نسبت به این ذوات مقدسه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اولاً این کار به هیچ‌عنوان در شأن اهل بیت (ع) و شیعیان نیست، تصریح کرد: از سوی دیگر اهل بیت (ع) توصیه داشتند که «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً؛ یعنی زینت ما باشید، نه باعث ملامت و سرزنش ما» این عمل آیا موجب سرافندگی اهل بیت (ع) نیست؟

خلج با بیان اینکه این فرد بنا داشت نشان دهد حرم و اهل بیت (ع) پاک و مطهر هستند. ما هم قبول داریم اما مگر ائمه اطهار (ع) نیز بیمار نمی‌شدند، گفت: امیرالمومنین (ع) چشم درد داشتند و یا از امام صادق (ع) سوال شد که حضرت عیسی (ع) که مرده زنده می‌کرد و کور را شفا می‌داد آیا خودش هم بیمار می‌شد که ایشان فرمودند: بله بیمار می‌شدند.

این سخنران مذهبی افزود: رعایت نکات بهداشتی از ضروریات زندگی ماست و انجام امور این چنین در شأن اهل بیت (ع) نیست. نباید تصور کرد که لیس زدن ضریح نشان دهنده شیعه و یا محب واقعی بودن است، زیرا در سیره علما و بزرگان دین از گذشته تاکنون هم این رفتارها را نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه ما تلاش داریم دین اسلام و مذهب شیعه را جهانی کنیم، اما با این رفتارها به این هدف نخواهیم رسید، تصریح کرد: مسیحیان کاتولیک و پروتستان رفتارهای این چنین دارند. آیا آن‌ها توانسته‌اند دین خود را جهانی کنند؟ خلج در پایان با بیان اینکه این رفتارها با قرآن کریم، روایات و نه بلکه با عقل تناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: مولوی در شعر خود می‌گوید: عقل جزوی عقل را بدنام کرد/ کام دنیا مرد را بی‌کام کرد.

خلاصه اظهار نظر برخی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در باره چالش لیسیدن ضریح

محمد تقی فاضل میبدی

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

* کسانی که در زمان حاضر در حرم، این اداها (بوسیدن و لیسیدن ضریح) را در می‌آورند در واقع لجبازی دینی انجام می‌دهند

* در قرون وسطی هم چنین رفتارهایی از مردم سرمی‌زد، اما اکنون مردم عاقل شده‌اند و نسبت به آن دوران، اطلاعاتشان افزایش یافته است

* با توجه به حجم آگاهی در عصر ما افرادی که این کارها را به نمایش می‌گذارند، درصددند تا دو مسئله را نشان دهند. اول اینکه یا بسیار جاهل‌اند یا به جاهایی وابستگی دارند که برنامه‌شان، خراب کردن اسلام است

محمدرضا زائری

روحانی و مدرس دانشگاه

* آیا بهتر از این می شد عظمت ولایت آل الله و شکوه محبت خاندان وحی را اینقدر تنزل داد و گوهری چنان گرانبها را این اندازه لجن مال کرد؟

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس

* این کار یک نوع بدعت داعشی و حرکتی توهین آمیز است که آن مکان مقدس هم هیچ نیازی به این نوع حرکات زشت و توهین آمیز ندارد؛ این حرکت عجیب و غریب را بیشتر یک رفتار خشن می دانم

حجت‌الاسلام محمود ریاضت

سخنران مذهبی

* در سیره و رفتار اهل بیت علیه السلام هیچگاه لیسیدن وجود نداشته است. هیچ گاه ذکر نشده است زمانی که قنداقه اهل بیت علیه السلام را به دست پیامبر (ص) یا امیرالمومنین (ع) می‌دادند آنان نوزاد را لیس می‌زدند؛ بلکه همواره اشاره به بوسیدن شده است

حجت‌الاسلام ناصر خلج

سخنران و کارشناس مذهبی

* اتفاقی مانند لیس زدن ضریح حرم اهل بیت(ع) به این دلیل رخ می‌دهد که معرفت جامع نسبت به این ذوات مقدسه وجود ندارد. این رفتارها با قرآن کریم، روایات و نه بلکه با عقل تناسبی ندارد

کد خبر 488289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    0 1
    متاسفانه عده ای نادان با لیسیدن ضریح حرم فکر کردند شان مقام ائمه را بالا برده اند و بدتر از آن فیلم هم گرفتند که مایه شرمساری تمام مردم ایران در میان افکار عمومی دنیا شدند و همین جا نفرتمان از اینگونه افراد تند مزاج تهی مغز اعلام می کنیم ، شرم بر شما باد ضربه ای به شیعیان زدید که هیچ کدام از دشمنانمان نکردند.