مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

با وجود اینکه ویروس‌های کرونا از سالها پیش سلامت انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند ولی مطالعات درباره کروناویروس جدید یا کووید19 همزمان با شیوع آن در آغاز سال نوی چینی، یعنی اواخر دسامبر -دی ماه- آغاز شده است. با این حال محققان نکات ارزشمندی را در این رابطه بیان کرده‌اند.

نمايي از شهر ووهان چين

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: به گزارش npr بسیاری از ویروس‌ها از تغییرات فصلی تاثیر می‌پذیرند. عموما شیوع ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی در ایام زمستان به اوج خود می‌رسد سپس با گرم شدن هوا کاهش پیدا می‌کند.

اما آیا کروناویروس جدید و بیماری ناشی از آن، کووید19، از الگویی مشابه پیروی می‌کند؟

قبل از اینکه بتوان به این سوال پاسخ داد، باید دید که فصول و دما چگونه در انتشار ویروس ها تأثیر دارد.

الیزابت مک‌گرا، مدیر مرکز بیماری‌های عفونی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گفت: "شیوع کوروناویروس‌ها در زمستان بیشتر می‌شود زیرا در فصل زمستان تجمع افراد در خانه‌ها و فضاهای بسته بیشتر است و احتمال ابتلا افرادی که در مجاورت شخص بیمار بوده‌اند افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، موضوع انتقال مطرح است. ویروس‌ها از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا به صورت سرفه یا عطسه پخش می‌شوند؛ مک گرا می‌گوید: "آنچه ما می‌دانیم این است که وقتی هوا سرد و خشک است، آنها [قطرات] ماندگاری بیشتری دارند و زمانی که هوا مرطوب و گرم است سریعتر به زمین می‌افتند و انتقال آن سخت‌تر می‌شود."

البته همه کروناویروس‌ها از این قانون پیروی نمی‌کنند. به عنوان مثال، فردی که به سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) مبتلا می‌شود توانایی گسترش آسان آن به اشخاص دیگر را ندارد، دکتر آمش آدالا (Amesh Adalja)، پزشک بیماری‌های عفونی و دانشمند ارشد در مرکز امنیت درمانی جان هاپکینز اعلام کرد: " مرس یک ویروس فصلی نیست زیرا در واقع، ویروس حیوان به انسان است و بر اساس یک الگوی فصلی باعث ایجاد بیماری نمی‌شود." 

او افزود: "به نظر می‌رسد کووید19 بیشتر به سرماخوردگی فصلی شباهت دارد. باید به خاطر داشت که تا یک سوم سرماخوردگی‌ها توسط کورونا ویروس‌ها ایجاد می‌شوند."

آدالا می‌گوید: "ما شاهد شیوعی انفجاری در داخل چین از طریق اشخاص به یکدیگر بودیم بنابراین می‌توان گفت کووید19 مانند کورونایروس‌های سرماخوردگی رفتار می‌کند. به همین دلیل احتمالا تغییر فصل بر این ویروس موثر خواهد بود. از آنجا که با گسترش شیوع این ویروس به بهار و تابستان نزدیک می‌شویم، به نظر می‌رسد شاهد موارد کمتری از ابتلا خواهیم بود."

بنابراین با ورود چین و بقیه نیمکره شمالی به بهار، شیوع این ویروس به تدریج کاهش یافته و متوقف می‌شود. اما نیمه جنوبی کره زمین در آستانه ورود به پاییز و زمستان قرار دارد. به همین دلیل ممکن است شاهد شیوع انتقال این ویروس در بخش‌هایی از نیمکره جنوبی، مثلا استرالیا باشیم؛ مشابه آنچه که هر سال در مورد آنفولانزا رخ می‌دهد.

دکتر آنتونی فاشی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده می‌گوید: "دور از منطق نیست اگر این فرضیه را مطرح کنیم که با فرارسیدن بهار موارد ابتلا به این بیماری کاهش خواهد یافت؛ امیدواریم با گرم‌تر شدن هوا، شیوع این بیماری تا حدودی کاهش یابد. البته نباید فراموش کرد که این بیماری جدید است و سابقه‌ای از رفتار آن نداریم."

دکتر نانسی مونتسنیر از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در مورد این فرضیه که سرعت انتشار کووید19 با گرم‌تر شدن هوا و تغییر فضل کاهش خواهد یافت گفت: "فکر می‌کنم برای ارائه چنین فرضیه ای زود است. ما حتی یک سال نیز با این ویروس و بیماری حاصل از آن درگیر نبوده‌ایم."

با توجه به این شرایط، مسئولین بهداشت عمومی توصیه می‌کنند با رعایت نکات بهداشتی و حفظ آرامش از ابتلا به کروناویروس جدید پیش‌گیری کنیم.

کد خبر 487701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha