یک روانشناس درباره چگونگی مواجهه با فشارهای روانی اخبار کرونا توضیحاتی داد.

کرونا

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آزیتا امین الرعایا روانشناس و مشاور درباره فشارهای روانی اخبار ویروس کرونا اظهار کرد: این روزها نگرانی‌های زیادی راجع به ویروس ناشناخته کرونا در مردم شکل گرفته و این احساس نگرانی، استرس و اضطراب کاملا طبیعی است.

این روانشناس بیان کرد: هر بیماری به دلیل ناشناخته بودن یک حالت ترس را در بدن ایجاد می‌کند که علاوه بر آسیب‌های جسمی، آسیب‌های روانی هم در پی دارد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد۸۰ تا۹۰ درصد بیماری‌های فیزیکی و روانی با اضطراب و استرس شروع می‌شود و از آنجا که اضطراب بیماری قرن نام گرفته، می‌تواند سلامت روح و بهداشت روان را تحت تاثیر قرار دهد.

امین الرعایا با بیان این‌که اضطراب یک واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدیدآمیز است، گفت: گاهی استرس طولانی و شدید شده و برای ما رنج ایجاد می‌کند، بنابراین بهترین حالت داشتن اضطراب «اضطراب بهینه» است یعنی سطحی از اضطراب که نه آنقدر زیاد باشد که عملکرد ما را مختل کند و نه آنقدر کم که باعث شود که نسبت به مسائل بی‌تفاوت وخونسرد باشیم.

این روانشناس ادامه داد: لازم است بدانیم که در کجای طیف اضطراب قرار داریم، زیرا اضطراب، استرس و ترس‌های ذهنی سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را از بین می‌برد و در این بین اگر ویروس یا مشکلی وجود داشته باشد افراد مضطرب و نگران بیشتر در معرض آسیب خواهند بود، در این شرایط باید بتوانیم مدیریت رفتاری داشته باشیم، زیرا داشتن اضطراب کمکی به ما نخواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که احساسات منفی مانند؛ اضطراب، استرس، ناراحتی، ترس، خشم و نگرانی را باید از خودمان دور کنیم، اضافه کرد: تلاش کنیم با کسب اطلاعات دقیق و صحیح از منابع قابل اعتماد (مانند سازمان بهداشت جهانی)، افزایش آرامش و پرهیز از شایعات (شایعات باعث افزایش اضطراب ونگرانی می‌شود.)، مطالعه کردن، ورزش و پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم وسریال، داشتن تغذیه سالم، پرهیز از تجمعات غیرضروری، رعایت نکات بهداشتی (شستن دست‌ها با آب و صابون به دفعات)، داشتن تغذیه سالم هم از خودمان مراقبت کنیم و هم به دیگران کمک کنیم که فضای امنی را از لحاظ بهداشتی و روانی تجربه کنند.

امین الرعایا خاطرنشان کرد: ۶۸ درصد مردم معتقدند که صحبت با فردی متخصص (روانشناس، مشاور و...) کمک بسزایی در کاهش و مدیریت استرس به آنها می‌کند و بسیارتاثیر گذار است، امید است که با به کار بستن این اقدامات ساده و ابتدایی هر چه سریع‌تر از این بحران سراسری عبور کنیم، چراکه ما نمی‌توانیم از ترس مردن خودکشی کنیم.

کد خبر 487581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha