چانگ هوا، سفیر چین در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری از شیوه مقابله با کرونا، برجام، روابط اقتصادی تا واقعیت‌های بین‌المللی که این کشور با آن روبروست سخن گفت

چين

همشهری آنلاین-جواد نصرتی: سفارت چین در ایران، بیشتر از هرجای دیگری شیوع ویروس کرونا در تهران را جدی گرفته است؛ وقتی که همین هفته برای مصاحبه با چانگ هوا، سفیر چین در ایران به سفارتخانه این کشور رفتیم، تحت‌تأثیر اقدامات احتیاطی آنها قرار گرفتیم.

پیش از آنکه وارد سفارتخانه شویم، کارکنان آن میزان تب ما را اندازه گرفتند و از همان در ورودی به ما ماسک دادند.  گفت‌وگوی ما با سفیر چین هم زیرسایه انتشار ویروس کرونا قرار داشت. چانگ هوا که حدود ۸‌ماه پیش به ایران آمده، در عرصه دیپلماسی عمومی بسیار فعال است و در مدت کوتاهی که به توییتر آمده، به یکی از فعال‌ترین سفرای خارجی در تهران تبدیل شده است. او در صحبت‌هایش با علاقه از انتشار فیلم همدردی مردم چین با ایران در حساب توییترش صحبت کرد و گفت که روابط کشورها را، دوستی عمیق ملت‌هایشان می‌سازند. سفیر چین، همچنین چندبار به همدلی و ابراز همدردی مردم و مسئولان ایران درپی شیوع ویروس اشاره کرد و گفت که حالا نوبت چینی‌هاست تا با ایرانی‌ها همدردی کنند. او بارها به این مسئله اشاره کرد که این ویروس، مرز نمی‌شناسد و دشمن مشترک همه ماست و تنها با تلاش مشترک جهانی می‌توان به آن غلبه کرد. او در گفت‌وگو با همشهری، علاوه بر مسئله کرونا، به سؤالات مختلف دیگری ازجمله وضعیت برجام، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و شرکت‌های چین، رابطه با اروپا و قدرت‌گیری نظامی کشورش پاسخ داده است.

  • تلاش‌های چین برای مقابله با فراگیری ویروس کرونا با استقبال و تشویق جهانی مواجه شده. اخیرا اعلام شد که موارد ابتلای جدید کاهش یافته است. آیا می‌توان این وضعیت را به‌معنای عبور از بحران تلقی کرد؟

وقوع و فراگیری این ویروس بسیار ناگهانی رخ داد و حقیقت این بود که این موضوع چین و جهان را با چالشی سخت مواجه کرد. اما در سایه هدایت‌های جناب شی جین پینگ، دولت و ملت چین از این آزمون سربلند خارج شدند و با تلاش‌های بی‌وقفه و ازخودگذشتگی‌های فراوان، تأییدات جهانی و احترام بین‌المللی را برای کشور به ارمغان آوردند.

با آغاز روند فراگیری ویروس، دولت چین در نخستین زمان ممکن، نسبت به ایجاد سامانه‌ای سراسری در کشور اقدام کرد و با متمرکزسازی‌ تمامی منابع مورد نیاز از جای‌جای کشور، جامع‌ترین، جدی‌ترین و کامل‌ترین تدابیر را برای مواجهه با اوضاع پیش‌آمده اتخاذ کرد. ما با سرعتی برق‌آسا که چین به آن مشهور است و تلاشی شبانه‌روزی اقدامات لازم برای نجات جان تک‌تک بیماران را به‌کار بستیم، از سوی دیگر با قدرتی که می‌توان از آن به قدرت چینی تعبیر کرد با ایجاد همدلی و اتحادی بی‌مثال در مناطق و شهرهای مختلف، روند گسترش بیماری را متوقف ساختیم و در نهایت از رهگذر تلاشی بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر، توانستیم فراگیری ویروس را تحت کنترل درآوریم.

در ۲۴فوریه، تعداد مبتلایان جدید به ویروس در مناطق خارج از «استان خوبی (هوبی) » ‌فقط ۹نفر است و آمار مبتلایان درمان شده با صعودی چشمگیر مواجه شده و هم‌اکنون ۲۷هزارو۳۲۳ نفر از مبتلایان به‌طور کامل بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند. این وقایع و آمار و ارقام به روشنی گواه آن است که تدابیر اتخاذ شده از جانب چین، صحیح و مؤثر بوده و مسئله فراگیری ویروس اخیر نیز درمجموع قابل کنترل و قابل درمان است.

حقیقت این است که بسیاری از اقدامات و تدابیر چین به‌مراتب فراتر از الزامات آیین‌نامه مقررات بین‌المللی بهداشت بوده و همین امر به‌معنای به‌کارگیری بیشترین تلاش‌ها برای حراست از سلامت مردم دنیا و امنیت بهداشت جهانی است و از قضا دقیقا به‌دلیل همین تدابیر قاطع و قابل‌توجه چین در زمینه پیشگیری بوده که گسترش بیماری در ابعاد گسترده بین‌المللی رخ نداده است. هم‌اکنون آمار گسترش بیماری در سراسر جهان حتی به یک‌درصد رقم فراگیری در خاک چین نیز نمی‌رسد و این در حالی است که در سال۲۰۰۹ گسترش آنفلوآنزای «H۱N۱» از ایالات متحده، ۲۱۴کشور و منطقه را درگیر کرد.

در فصل آنفلوآنزای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در خاک آمریکا علاوه بر ابتلای ۱۹میلیون نفر به آنفلوآنزا، حداقل ۱۰هزار نفر نیز قربانی شدند. اگر نگاه ما به فراگیری این ویروس به منزله جنگ مشترکی باشد که تمام انسان‌ها با آن روبه‌رو هستند، آنگاه باید بگوییم که امن بودن امروز جهان به واسطه مبارزه قهرمانانه چین در میدان این نبرد بوده است. در عین حال، ما همچنان ایده سرنوشت مشترک بشر را مدنظر داشته و به آن پایبند خواهیم بود و ضمن تقویت همکاری‌ها همراه با جامعه جهانی به نبرد با فراگیری این ویروس ادامه خواهیم داد.

  • گزارش‌های بسیاری درخصوص تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و همچنین چین منتشر شده است، احتمال تبدیل این بحران بهداشتی به یک بحران اقتصادی را تا چه میزان می‌دانید؟

واقعیت این است که فراگیری ویروس کرونا چالش‌هایی را برای اقتصاد چین به همراه داشته است اما باید توجه داشته باشیم که این چالش‌ها موقتی و زودگذر هستند. حقیقت این است که دولت چین از فضای کافی برای مانور جهت تداوم رونق اقتصادی برخوردار بوده و به باور ما سیر مثبت اقتصاد چین در بلندمدت تغییری نخواهد کرد. هم‌اکنون، تدابیری که چین برای مقابله با فراگیری کرونا به‌کار بسته در حال به بار نشستن و ثمردهی است، در عین حال، مسئله حمایت مثبت و ترغیب به از سرگیری تولید و بازیابی شرایط عادی کسب و کار توسط شرکت‌های مختلف و بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و طبعا شامل شرکت‌های فعال با بودجه‌های خارجی نیز می‌شود.

حقیقت این است که امروز اقتصاد چین و اقتصاد جهان به میزان قابل‌توجهی در هم ترکیب شده و چالش‌هایی که اقتصاد چین با آن مواجه می‌شود درواقع به منزله چالش‌های اقتصاد جهانی نیز هست. در زمان فراگیری بیماری، کمک به چین در حقیقت کمک به جهان است. چینی‌ها جمله‌ معروفی دارند که می‌گوید: «طلای واقعی را از آزمون شعله‌های آتش هراسی نیست». ما اطمینان داریم که از قِبل آزمون فراگیری این بیماری، مردم چین قدرتمندتر خواهند شد و اقتصاد چین نیز با ثباتی بیش از پیش به روند پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

  • کشورها در مواجهه با این بحران، رویکردهای مختلفی داشتند. همزمان با سرزنش چین در آمریکا به‌دلیل فراگیری بیماری، برخی کشورهای دیگر ازجمله ایران، همدردی و حمایت از دولت و ملت چین را در دستور کار قرار دادند. آقای وانگ یی، وزیر خارجه چین در کنفرانس مونیخ گفت که ایران نخستین کشوری بود که نسبت به ارسال پیام همدردی به چین اقدام کرد. به اعتقاد شما، واکنش ایران به این موضوع چه تأثیراتی بر همکاری‌های دوجانبه ۲کشور خواهد داشت؟ همچنین شما چه نظری درباره مشاهده موارد اخیر ویروس کرونا در ایران دارید؟

در زبان پارسی، ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید: «دل به دل راه دارد». در روند مبارزه چین با فراگیری بیماری، ما عمیقا پیام دوستی و همدردی دولت و ملت ایران را حس کردیم. جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور ایران ضمن ارسال پیامی برای جناب شی جین پینگ با ایشان همدردی کرد. آقای ظریف، نخستین‌ وزیر خارجه در سراسر جهان بودند که حمایت‌شان را از چین ابراز کردند. علاوه بر اینها در هجدهم‌ماه فوریه، برج آزادی تهران به افتخار چین مراسم نورافشانی ویژه‌ای را برگزار کرد.
در همین حال یک جوان ایرانی به نام سینا که در کافه‌ای در چین فعالیت می‌کرد و برای حمایت از فعالان خط مقدم مبارزه با کرونا در شهر ووهان ماند و از بازگشت به کشورش با هواپیمای اختصاصی خودداری کرد، در روزهای اخیر در فضای مجازی و رسانه‌های چینی به‌شدت با استقبال مواجه شده است.

دوستی حقیقی در سختی‌ها مشخص می‌شود. ۲ملت چین و ایران، دوستان حقیقی دوران دشواری‌های یکدیگرند. طی بیش از ۲۰۰۰سال گذشته، ۲فرهنگ کهن ایرانی و چینی همواره مناسبات دوستانه خود را حفظ کرده‌اند. در همین حال چین به‌طور مستمر و از نزدیک تحولات مربوط به فراگیری کرونا در ایران را پیگیری و دنبال می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه اعلام موضع کرده و با آسیب‌دیدگان همدردی و به بازماندگان آنها تسلیت گفته است. بنده نیز به‌عنوان سفیر چین در ایران، با دولت و مردم ایران عمیقا اعلام همدردی می‌کنم. چین در میدان نبرد با کرونا استوار در کنار ایران ایستاده است. وضعیت کنونی فراگیری کرونا در ایران نیز قلب مردم چین را به درد آورده و ما را عمیقا تحت‌تأثیر قرار داده است. چین برای ارتباط و هماهنگی نزدیک با ایران جهت تقویت همکاری‌ها در مبارزه با فراگیری ویروس آماده است تا پیروزی بر این بیماری در ایامی نه چندان دور حاصل شود و از قبل این همکاری سلامت ملت‌های ۲کشور و طبعا ایمنی بهداشت عمومی جهانی نیز محقق شود.
ویروس بی‌رحم است اما انسان‌ها مهربان هستند. ویروس مرز نمی‌شناسد. درکره زمین، هیچ جزیره‌ای بدون بیماری وجود ندارد. ویروس، دشمن مشترک همه ماست.
چین عبارتی کهن دارد که می‌گوید: «مناسبات کشورها ریشه در دوستی ملت‌هایشان دارد. »

  • پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، ایران همواره به این توافق بین‌المللی پایبند بوده است. اما طرف‌های اروپایی ایران را به نقض بخش‌هایی از این توافق متهم کرده‌اند. این در حالی است که چین و روسیه بارها از پایبندی ایران به این توافق سخن گفته‌اند. با این اوصاف، آیا امکان ایفای نقشی پررنگ‌تر از سوی چین در این خصوص وجود دارد؟

چین برای حراست از برجام تلاش‌های بزرگ و قابل‌توجهی کرده که محورهای اصلی آن را در چند حوزه زیر برایتان برمی‌شمارم: نخست اینکه چین همواره به‌صورت قاطع از برجام حمایت کرده و به‌صورت مداوم و با رویکردی مثبت مذاکرات مربوط به این توافق را به پیش رانده است. چین از ایجاد سازوکار مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس حمایت کرده و امیدوارم است این مکانیسم هرچه سریع‌تر با گسترش دامنه و فراگیری خود، غیراز کشورهای اروپایی کشورهای ثالث را نیز به‌خود جلب کند.
دومین مورد، تأکید مداوم و قاطع چین بر لزوم حفظ عدالت و انصاف و در عین حال انتقاد از ایالات متحده به‌عنوان آغازگر تنش در مسئله هسته‌ای ایران بوده است.

آمریکا نه‌تنها به‌طور یکجانبه از برجام خارج شده و از رهگذر این اقدام به تعهدات بین‌المللی خود پشت کرده، بلکه با اعمال فشار گسترده بر ایران از اقدام دیگر کشورها در چارچوب برجام نیز جلوگیری کرده است. آمریکا باید در اسرع‌وقت، این رویکرد غلط را اصلاح کرده و فضای لازم برای دیپلماسی در محیط بین‌المللی را فراهم کند. سومین نکته اما پایبندی جدی و مداوم چین به برجام و عمل به آن بوده است. سوق دادن مسئله بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک در جهت مثبت به یکی از نقاط روشن در اجرای برجام مبدل شده است.

برجام از ابتدا مسیر همواری نداشت و با دشواری‌های بسیاری همراه بود اما این توافق در عین حال یک دستاورد مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه بود که به‌صورت قطعنامه مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفت. این توافق درحقیقت، یکی از بنیان‌های مهم صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و پشتیبان رژیم منع اشاعه و گسترش تسلیحات اتمی بود. برجام درواقع بخش مهمی از نظم بین‌المللی است که بر مبنای قوانین بین‌المللی تنظیم شده است. چین به هر حال به تلاش‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر خود در حفظ تعامل نزدیک و رایزنی با تمام طرف‌ها در این زمینه ادامه خواهد داد.

  • تداوم واردات نفت از ایران، هم‌اکنون مهم‌ترین خواسته ایران از چین است. به‌تازگی، آمار گمرک چین حکایت از آن دارد که میزان واردات نفت چین از ایران در سال۲۰۱۹ نسبت به سال۲۰۱۸ تا ۵۰درصد کاهش داشته و این میزان نیز نسبت به سال۲۰۱۷ با کاهش ۶۰درصدی مواجه بوده است. آیا کاهش این ارقام مسئله‌ای است که تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا صورت گرفته؟

چین و ایران شرکای جامع راهبردی هستند، تعاملات عمل‌گرایانه دوطرف در تمام حوزه‌ها شاهد رشد و توسعه‌ای ثابت بوده است اما شکی نیست که روابط عملگرایانه ایران و چین تحت‌تأثیر دخالت‌های طرف ثالث نیز قرار می‌گیرد. خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و به تبع آن به کارگیری آنچه از آن به‌عنوان تحریم‌های یکجانبه یاد می‌شود و دست‌درازی به امور دیگر کشورها همگی از مصادیق این موضوعند. ما قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دست‌درازی این کشور به منافع دیگر کشورها مخالفیم و برای حفاظت از روابط دوجانبه عادی چین و ایران اقدامات درخور را پیگیری و عملیاتی می‌کنیم.

  • چین برای تقویت مناسبات تجاری و بازرگانی خود با ایران چه طرح‌هایی دارد؟ آیا تحریم‌های آمریکا در این زمینه همکاری‌های ۲کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟

چین با قاطعیت با رویکرد ایالات متحده در بهره‌گیری از قوانین داخلی این کشور برای اعمال تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی به منافع دیگر کشورها مخالف است. از ژانویه تا نوامبر۲۰۱۹ حجم تجارت دوجانبه چین و ایران از ۲۲میلیارد دلار فراتر رفته است. هرچند که حجم کلی تجارت ۲کشور نسبت به گذشته کاهش یافته اما میزان آن همچنان یک‌سوم حجم کلی تجارت خارجی ایران را به‌خود اختصاص داده است.

  • چین نیز همچون ایران از تحریم‌های یکجانبه آمریکا آسیب دیده است. به‌عنوان مثال، ایالات متحده نه‌تنها نسبت به تحریم شرکت هوآوی اقدام کرده، بلکه با اعمال فشار بر کشورهای اروپایی، حذف این شرکت در پروژه‌های ۵G را از آنها مطالبه کرده است. دولت ترامپ نیز جنگ بی‌سابقه تعرفه‌ها را علیه چین به راه انداخته است. آیا چین طرح و برنامه‌ای برای مواجهه با اقدامات دولت آمریکا دارد؟

در شرایطی که هیچ مدرک و سندی وجود ندارد، بهره‌گیری از قدرت یک کشور برای هدف قرار دادن یک شرکت مشخص، اقدامی غیراخلاقی و ناعادلانه است. در برابر این قبیل اقدامات زورگویانه و غیرمنطقی تمام کشورها باید ضمن حفظ هوشیاری‌شان، ایستادگی را در دستور کار قرار دهند.
در تاریخ پانزدهم ژانویه سال‌جاری، چین و آمریکا فاز نخست تفاهمنامه اقتصادی دوجانبه‌خود را به امضا رساندند. چین و آمریکا در این چارچوب درخصوص فاز اول تفاهمات اقتصادی به توافق دست یافتند که این موضوع ضامن منافع هر ۲کشور و کل جهان است.

  • امسال، چین برنامه‌های مفصلی برای تقویت سهم خویش در بازار اروپا دارد. در جریان سفر اخیر وانگ یی، وزیر خارجه چین به بروکسل، مسئله تمایل چین به تجارت آزاد با اروپا مطرح شد. در دیدگاه پکن، تجارت چین با اتحادیه اروپا تا چه میزان اهمیت دارد؟ آیا این اقدام چین با هدف کاهش وابستگی اروپا به ایالات متحده و تضعیف نفوذ بین‌المللی واشنگتن صورت می‌پذیرد؟

چین همواره به اروپا به‌عنوان یکی از شرکای مهم و راهبردی خود نگریسته است. این یک انتخاب استراتژیک از جانب چین بوده و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک حرکت مصلحت‌آمیز تلقی کرد؛ این موضوعی است که به هیچ‌وجه تحت‌تأثیر مسائل و پیشامدهای مقطعی قرار نمی‌گیرد. جهان امروز به همبستگی و همکاری‌های چین با اتحادیه اروپا نیاز دارد. ما باید حفاظت از چندجانبه‌گرایی را در دستور کارمان قرار دهیم و رویکردهای یکجانبه‌گرایانه را رد کنیم؛ همگی باید ضمن حفظ پایبندی به تجارت آزاد با حمایت‌گرایی مخالفت کنیم؛ همه ما بر این باوریم که جهان باید چندقطبی باشد. چین به رویکرد خود در اهمیت دادن به مناسبات با اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

  • سیاستمداران و رسانه‌های غربی بارها از چین به‌عنوان تهدیدی برای امنیت جهان یاد کرده‌اند. چرا کشورهای غربی درخصوص گسترش حضور بین‌المللی چین چنین دیدگاهی دارند؟

چین نخستین عضو سازمان ملل متحد بود که «منشور ملل متحد» را امضا کرد. چین همیشه یکی از سازندگان صلح جهانی و علاوه بر آن از بازیگران اصلی در عرصه توسعه جهانی و از حافظان نظم بین‌الملل بوده است. این دست سیاستمداران و رسانه‌های غربی، بر طبل مواضعی تکراری می‌کوبند، آنها صرفا بر آتش «چین‌هراسی» می‌دمند اما اگر بخواهیم موضوع را ریشه‌ای بررسی کنیم، درمی‌یابیم که مشکل آنها این است که هرگز نمی‌خواهند شاهد توسعه و احیای کشورهای غیرغربی باشند؛ به‌ویژه آنکه این کشور سوسیالیستی باشد. مشخص است که این ناعادلانه است و البته این روند را هم نمی‌توان متوقف کرد. به هر حال هر کشوری به میزان برابر حق توسعه دارد. تنها درصورتی که تمام کشورها برای توسعه به پا خیزند، جهان ما شاهد شکوفایی باثبات خواهد شد و تازه در آن صورت است که ما خواهیم توانست دهکده‌ای جهانی بسازیم.

  • به‌تازگی، پکن به میزان قابل توجهی به سرمایه‌گذاری در امور نظامی روی آورده که از آن جمله می‌توان از ساخت ناو هواپیمابر چین تا ایجاد پایگاه‌های نظامی در آفریقا یاد کرد. آیا چین در پی گرفتن جای آمریکا به‌عنوان قدرت نخست نظامی در جهان است؟

صرفا با اتکا به میزان مخارج کشورها در حوزه‌های دفاعی نمی‌توان به بررسی این مسئله پرداخت که آنها در پی جاه‌طلبی نظامی‌ هستند یا تهدیداتی را متوجه دیگران می‌سازند. به‌نظر می‌رسد در این خصوص سیاست‌های داخلی و خارجی کشورهاست که تعیین‌کننده است. چین بر تداوم طی طریق توسعه صلح‌آمیز تأکید دارد، در عین حال قاطعانه از سیاست‌های دفاع ملی خود پیروی می‌کند، از سوی دیگر ما در پی گسترش مسائل نظامی یا افزایش حوزه‌های نفوذ نیستیم. چین به ارائه خدماتی که منجر به افزایش ایمنی عمومی در سطح بین‌المللی شود، متعهد است. در نگاه نخست ممکن است مخارج دفاعی چین زیاد به‌نظر برسد اما در تحلیل این موضوع باید برخی مسائل را مدنظر قرار داد؛ نخست، پیچیدگی‌های محیط ژئواستراتژیک چین و این نکته که در این حوزه هنوز اتحاد کامل محقق نشده، رسالت حراست از تمامیت ارضی کشور امری بسیار مهم است.

دوم، چین امیدوار به عمل به وظایف و تعهدات بیشتر و ارائه بیش از پیش محصولات امنیتی در حوزه بین‌المللی است. طبعا این موارد نیازمند هزینه کردن مبالغی است. نکته دیگر اینکه، چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست، چنانچه ما به مقایسه سرانه بودجه دفاعی چین و نسبت آن با هزینه‌های دفاعی از منبع جی دی پی کشور (تولید ناخالص داخلی) بپردازیم، درمی‌یابیم که رقم فعلی چندان هم رقم بالایی نیست.

  • سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، رسانه‌های غربی و سیاستمداران این کشورها، مدام برخی از رفتارهای چین را محکوم می‌کنند. آنها حوادثی که در هنگ‌کنگ و دیگر مناطق چین رخ می‌دهد را مورد اشاره قرار داده و از نقض حقوق بشر توسط پکن سخن می‌گویند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

درمورد اینکه وضعیت حقوق بشر در چین چگونه است، بیشترین حق اظهارنظر از آن مردم چین است. هم‌اکنون آنچه هنگ‌کنگ با آن مواجه است، به هیچ‌وجه مسئله حقوق بشر یا مردم‌سالاری نیست، بلکه موضوع متوقف ساختن سریع اغتشاشات و بازگرداندن نظم و البته حفاظت از حاکمیت قانون است. برخی کشورها یا سازمان‌ها با نادیده گرفتن حقایق جاری در این منطقه و وارونه جلوه دادن سیاه و سپید، اقداماتی چون تحریک به آتش زدن، تخریب مغازه‌ها، ساماندهی حملات خشونت‌طلبانه به نیروهای پلیس و اقدامات مجرمانه‌ای از این دست را به‌عنوان مسائل حقوق بشری یا مردم‌سالاری مطرح می‌کنند. چنین رفتاری به‌کارگیری عریان استانداردهای دوگانه است. مایلم بار دیگر تأکید کنم که هنگ‌کنگ، هنگ‌کنگ چین است و مسائل هنگ‌کنگ نیز بخشی از مسائل داخلی چین محسوب می‌شود که هیچ قدرت خارجی اجازه دخالت در آن را ندارد.

  • گزیده گفت و گو
  • ویروس مرز نمی‌شناسد. در کره زمین، هیچ جزیره‌ای بدون بیماری وجود ندارد. ویروس، دشمن مشترک همه ماست.
  •   چین و ایران شرکای جامع راهبردی هستند اما شکی نیست که روابط عملگرایانه ایران و چین تحت‌تأثیر دخالت‌های طرف ثالث نیز قرار می‌گیرد.
  •   ما قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دست‌درازی این کشور به منافع دیگر کشورها مخالفیم و برای حفاظت از روابط دوجانبه عادی چین و ایران اقدامات درخور را پیگیری و عملیاتی می‌کنیم.
  •   از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۹ حجم تجارت دوجانبه چین و ایران از ۲۲میلیارد دلار فراتر رفته است.
  •   تفاهمات تجاری چین و آمریکا ضامن منافع هر دو کشور و کل جهان است.
  •   جهان امروز به همبستگی و همکاری‌های چین با اتحادیه اروپا نیاز دارد.
  •   ما باید حفاظت از چندجانبه‌گرایی را در دستور کارمان قرار دهیم و رویکردهای یکجانبه‌گرایانه را رد کنیم. همه ما بر این باوریم که جهان باید چندقطبی باشد.
  •   غربی‌ها هرگز نمی‌خواهند شاهد توسعه و احیای کشورهای غیرغربی باشند؛ به‌ویژه آنکه این کشور سوسیالیستی باشد.
  •   همه کشورها به میزان برابری حق توسعه دارند. تنها درصورتی که تمام کشورها برای توسعه به پا خیزند، جهان ما شاهد شکوفایی باثبات خواهد شد و تازه در آن صورت است که ما خواهیم توانست دهکده‌ای جهانی بسازیم.
  •   چین در پی گسترش مسائل نظامی یا افزایش حوزه‌های نفوذ نیست.
  •   فراگیری ویروس کرونا چالش‌هایی را برای اقتصاد چین به همراه داشته است.
  •   چالش‌هایی که اقتصاد چین با آن مواجه می‌شود درواقع به منزله چالش‌های اقتصاد جهانی نیز هست.
  •   وضعیت کنونی فراگیری کرونا در ایران نیز قلب مردم چین را به درد آورده و ما را عمیقا تحت‌تأثیر قرار داده است.
  •   برجام از ابتدا مسیر همواری نداشت و با دشواری‌های بسیاری همراه بود اما در عین حال یک دستاورد مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه بود.
  •   برجام یکی از بنیان‌های مهم صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و پشتیبان رژیم منع اشاعه و گسترش تسلیحات اتمی است.
  •   برجام درواقع بخش مهمی از نظم بین‌المللی است که بر مبنای قوانین بین‌المللی تنظیم شده است.
  • منبع روزنامه همشهری  پنج شنبه ۸ اسفند ۹۸
کد خبر 487538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha