یکی از حرف‌های رایجی که درباره شیوع اخیر ویروس کرونا گفته می‌شود،‌این است که شیوع این بیماری خطرناکتر از شیوع‌های فصلی آنفلوانزا نیست.

coronavirus

درست است که بسیاری از افرادی که دچار ویروس کرونا می‌شوند، علائمی بدتر از علائم آنفلوانزای فصلی را تجربه نمی‌کنند، اما مشخصات همه‌گیری ویروس جدید کرونا عامل کووید-۱۹ به خصوص میزان مرگ‌ومیر آن، وضعیتی وخیم‌تر از شیوع آنفلوانزا را نشان می‌دهد.

 در شروع شیوع یک بیماری‌ واگیردار ممکن است میزان ظاهری مرگ‌ومیر بیش از حد واقعی ارزیابی شود، چرا که شمار زیادی موارد خفیف شناسایی نشده می‌مانند. اما این هفته یکی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ظاهرا در مورد شیوع ویروس کرونا چنین واقعه‌ای رخ نداده است.

بروس آیلوارد سرپرست یک گروه کارشناسان بین‌المللی را اعزامی به چین برای آموختن شیوه پاسخدهی این کشور به شیوع ویروس کرونا را به عهده داشت. به گفته او بر خلاف انتظار، شواهدی در این باره وجود نداشت که موارد شناسایی‌شده بیماری در چین فقط «نوک کوه یخ» شمار زیادی از موارد شناسایی نشده باشند.

اگر این یافته‌ها در چین درست باشند، معنایشان این است که تخمین‌های فعلی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا که آن را دست کم یک درصد (در استان هوبی چین و ایران این رقم بین ۳ تا ۴ درصد بوده است) تعیین می‌کنند، دقیق هستند. در این صورت ویروس جدید کرونا دست کم ۱۰ برابر مرگبارتر از ویروس آنفلوانزای فصلی است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن حدود ۰.۱ (یک‌دهم) درصد است و  بر اساس تخمین‌ها هر سال در جهان باعث مرگ بین ۲۹۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰۰ نفر می‌شود.

کد خبر 487573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha