این روزها ویروس کرونا گریبانگیر کشور شده و بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای افراد به آن در خانه ماندن است و کار کردن از راه دور. اگر شرکت یا سازمان محل کارتان امکان دورکاری را برایتان مهیا کرده، این مطلب به کارتان می‌آید. در این مطلب نکاتی بیان شده که اتاق خواب را به محلی برای کار تبدیل کنیم.

خانه - اتاق کار

به گزارش همشهری آنلاین، اگر امکان اختصاص محلی جداگانه برای کار کردن در خانه دارید به راهکارهای این مطلب نیازی ندارید، اما وقتی این امکان‌ برایتان وجود ندارد، ایجاد اختصاصی یک فضای کاری در اتاق خواب بهترین اقدام است. «هاوکن‌یو» راهکارهایی برای چیدمان مناسب فضای کاری در اتاق ‌خواب ارائه داده که می‌توانید با در نظر گرفتن آنها بهترین فضای کاری در اتاق خواب را داشته باشید.

  • میز کارتان را در جهت مناسبی قرار دهید

قرار دادن میزتان به طرف دیوار یا پنجره یک حرکت هوشمندانه است. وقتی پشتتان به تخت‌خواب باشد، در حین کار کمتر حواستان به سمت داشتن یک خواب شیرین پرت می‌شود. میزهای سه‌پایه زیبا به نظر می‌رسند و برای فضاهای بزرگ مناسبند، اما به اندازه سایر میزها کشو و کمد ندارند. اگر بیشتر طرح‌ها یا اسناد کاری‌تان روی سیستم ذخیره می‌شوند، پس احتمالا به فضای دیگری نیاز ندارید و به‌راحتی می‌توانید از این میزها استفاده کنید.

  • صندلی درستی انتخاب کنید

صندلی که برای کار انتخاب می‌کنید نقش بزرگی در سلامتی و راحتی شما دارد. اگر مدت‌های طولانی از صندلی استفاده می‌کنید، پس درمورد مسائل زیبایی‌شناسی و سلامتی‌تان نگرانی بیشتری دارید. در هر صورت، باید یک صندلی راحت و مناسب داشته باشید، ترجیحا از صندلی‌های کاری و اداری استفاده کنید که در طراحی‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

  • فضاها را از یکدیگر جدا کنید

بسیار مهم است که بین فضای کار و فضای استراحت تمایز قائل شوید. اگر هر دو در یک اتاق است، بهتر است بین تخت و میز کارتان یک فضای فیزیکی کافی داشته باشید.

استراتژی‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد تمایز بین فضای کاری در اتاق خواب از آنها استفاده کنید. البته بستگی به این دارد که مشغول انجام چه کاری هستید و چه مقدار زمان نیاز دارید، اما تعیین یک زمان شروع و پایان کاری منظم می‌تواند کمک‌کننده باشد، به طوری که می‌توانید پس از چند ساعت حتی از چک کردن ایمیل‌هایتان هم اجتناب و استراحت کنید. استفاده از پرده یا پارتیشن‌بندی یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای جدا کردن فضای کار از فضای استراحت است. پس از اتمام کارتان کشیدن پرده یک علامت مستقیم برای نشان دادن پایان روز کاری است.

  • مبلمان چند منظوره انتخاب کنید

اگر در یک فضای محدود کار می‌کنید، ممکن است بخواهید از میزتان به عنوان میز کنار تخت استفاده کنید. به هر حال، این موضوع می‌تواند به خاطر ترکیب کردن دو بخش از زندگی شما کمی خطرناک باشد. می‌توانید با انجام کارهای کوچکی این مشکل را حل کنید. مثلا وقتی کارتان تمام شد لپ‌تاپ را خاموش کنید و آن را ببندید و تمام کاغذ و مقالات و موارد مرتبط با کارتان را از روی میز جمع کنید تا مشکلی برای آنها پیش نیاید. زمانی که دوباره به آنها احتیاج دارید آنها را روی میز قرار دهید. می‌توانید از تخته‌های چوب پنبه‌ای نیز به عنوان تابلوی ایده‌ها استفاده کنید.

  • فضای کارتان را در کمد مخفی کنید

قرار دادن میز و کامپیوتر در یک کمد دیواری بزرگ می‌تواند یک ایده فوق‌العاده باشد، وقتی هم کارتان تمام شد در کمد را می‌بندید. علاوه بر این‌که پس از اتمام روز کاری می‌توانید در را ببندید، نمای فضای کار تاثیر منفی دیداری روی اتاق خواب ندارد.

  • هماهنگی در دکور

اگرچه هدف اصلی شما جداسازی دو بخش استراحت و کار است، واقعیت این است که فضای کاری شما تاثیر زیادی بر زیبایی‌شناسی و فضای احساسی اتاق خوابتان دارد. انتخاب میز و صندلی که تفاوت و تمایز زیادی با بخش‌های دیگر اتاق خواب نداشته باشد، به ایجاد حس هماهنگی کمک می‌کند. اساس این ایده این است که یک احساس یکپارچگی همراه با زیبایی‌شناسی ایجاد شود، اما مقداری جداسازی بین این دو فضا نیز برای سلامت روان شما لازم است.
می‌توانید برای قسمت استراحت اتاق خواب از رنگ‌های هنری استفاده کنید و برای قسمت مطالعه از تزیینات مخصوص متناسب با آن استفاده کنید تا با قسمت‌های دیگر یکپارچه باشد. این کار می‌تواند به طراوت و الهام بخشی محیط کار نیز کمک می‌کند.

  • از تخت‌خواب تاشو استفاده کنید

تخت‌خواب‌های تاشو با ساختارهای متفاوت برای فضاهای کوچک بسیار مناسبند، مخصوصا برای اتاق خواب‌های مشترک با دفتر کار. تا کردن تخت‌خواب و قرار دادن آن در دیوار باعث می‌شود فضا بیشتر شبیه یک دفتر کار اختصاصی به نظر برسد تا یک فضای ترکیبی. باز کردن تخت نیز به شما کمک می‌کند تا بدانید ساعت کاری تمام شده است و از ساعت استراحتتان فرا رسیده است.

► اگر در حال حاضر به تخت تاشو و مبلمان چند منظوره دسترسی ندارید، این موارد را برای آینده مد نظر قرار دهید و فعلا با امکانات موجود چیدمان کنید.

  • مطمئن شوید که فضای کافی برای ذخیره‌سازی وسایلتان وجود دارد

مقدار فایل‌های کاغذی، لوازم التحریر و سایر قطعات و وسایل مورد نیاز کارتان به طور آشکار به نوع کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. اگر می‌خواهید سبکتان مینیمالیستی باشد، باید تمامی مدارک و فایل‌هایتان را روی کامپیوتر اسکن کنید و اصل آنها را دور بریزید (البته بعد از این‌که چندین بک‌آپ از آنها در چند پوشه مختلف گرفتید). اگر کار کردن با کاغذها اجتناب‌ناپذیر است، چند قفسه و جای مخصوص برای تمامی آنها در نظر بگیرید و آنها را به صورت مرتب در آنها قرار دهید تا دسترسی به هرکدام که خواستید آسان باشد.

  • فضا باید دارای نور کافی باشد

هیچ چیزی بیشتر از کار کردن در اتاق تاریک یا اتاقی که فقط یک لامپ مهتابی دارد، روحیه آدم را خسته و ضعیف نمی‌کند. روشنایی مناسب تاثیر زیادی روی چشم‌هایتان، بهره‌وری در کار و روحیه‌تان دارد. اگر در اتاق خوابتان پنجره دارید، میزتان را در نزدیکی آن قرار دهید و با کنار کشیدن پرده‌ها و باز گذاشتن پنجره بیشترین بهره را از نور طبیعی زیبا داشته باشید و یا اگر انعکاس نور اذیت‌کننده است می‌توانید آن را تا نیمه باز کنید.

اگر پنجره ندارید، از چراغ مطالعه، چراغ‌های سقفی و یا از هر دوی آنها استفاده کنید. در این صورت نوری به صفحه کامپیوترتان نمی‌تابد، زیرا یکی از کاربردهای این روشنایی‌ها جلوگیری از انعکاس نور بر روی صفحه است.

  • به این فکر کنید که چه کسانی قرار است از این فضا استفاده کنند

آیا این محیط کار فقط مختص خود شماست؟ اگر هست، آن را با توجه به نیازها و خواسته‌های خودتان تنظیم کنید. اما اگر شما و همسر یا دوستانتان به صورت مشترک از این فضا استفاده می‌کنید، باید نیازهای آنها را نیز در نظر بگیرید. اگر همیشه و به طور همزمان با شخص دیگری در این فضا مشغول کارید، مطمئن شوید که فضا برایتان کوچک و شلوغ نباشد. اگر فضای کافی وجود دارد، تا آنجا که ممکن است صندلی‌ها و فضا را از یکدیگر جدا کنید و حتما از قبل با هم صحبت کنید و مقرراتی تعیین کنید مبنی بر این‌که هنگام کار مزاحمت یا ناراحتی‌ای برای یکدیگر به وجود نیاورید و تمرکز یکدیگر را به هم نزنید.

کد خبر 487518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha