رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از مردم خواست سبک زندگی جدید خود را برای ۳ ماه برنامه‌ریزی کنند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، مهر نوشت: محمد حاتمی در گفتگو با شبکه خبر اظهار داشت: از مردم درخواست دارم موضوع ویروس کرونا را جدی بگیرند، البته نه این که فاجعه‌انگاری کنیم. اولین و مهم‌ترین برنامه این است که سبک زندگی جدیدی حداقل برای ۳ ماه آینده برای خود و خانواده تنظیم کنیم.

وی افزود: این سبک زندگی جدید با توجه به امکانات، شرایط و نیاز افراد خانواده‌ها برنامه ریزی و انجام شود استرس و اضطرابی که اکنون مردم دارند، خیلی بیشتر از آسیبی است که خود کرونا دارد. اضطراب، اضطراب می‌آورد، ترس، ترس می‌آورد و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان و نوجوانان گروه‌های در معرض خطر هستند و این استرس باعث می‌شود، آسیب‌های جدی ببینند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در سبک زندگی جدیدی که تبیین می‌شود نباید توقع داشته باشیم با سبک زندگی قبلی همخوانی داشته باشد، سبک زندگی سالم حدود ۲۰ مؤلفه دارد، ما فقط چند تا را نمی‌توانیم در خانواده اجرا کنیم. مثلاً مسافرت نمی‌توانیم برویم، کارهای دسته جمعی و گروهی نمی‌توانیم انجام دهیم، اما می‌توانیم بنشینیم و برنامه مطالعاتی تنظیم کنیم. می‌توانیم در خانواده کارهای تفریحی دیگری مثل فعالیت‌های هنری و ورزشی انجام دهیم. ریلکسیشن، مدیتیشن، تنفس عمیق، کتاب خوانی دیگر فعالیت‌های لذت بخش است. کتاب درمانی، قصه درمانی و معنویت درمانی روش‌های درمانی هستند که در سبک زندگی جدید می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: در سبک زندگی جدید مهم‌ترین اصل این است که کودکان و نوجوانان را در آن برنامه ریزی ها مشارکت دهیم. متأسفانه در برخی خانواده‌ها خود والدین برنامه را تنظیم می‌کنند و این با نیازها و خواسته‌های کودکان و نوجوانان متفاوت است. هوش هیجانی یعنی همین که ما بتوانیم با بچه‌های مان خوب صحبت کنیم، نظراتشان را دریافت کنیم و با همدیگر ارتباط داشته و بتوانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم.

حاتمی تصریح کرد: بگذارید بچه‌ها در خانه صحبت کنند و اگر انتقادی هم نسبت به خانواده دارند، آن را مطرح کنند. کاری به چالش‌های گذشته که باعث رنجش خاطر بچه‌ها می‌شود، نداشته باشید اگر برنامه ریزی ها مطابق خواسته‌های کودکان و نوجوانان نباشد، قطعاً بدانید که مقاومت‌هایی وجود دارد و آن مقاومت‌ها منجر به اضطراب و استرس بچه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که بچه‌ها در نظر دارند با دوستانشان صحبت کنند از طریق تلفن یا فضای مجازی ممانعت نکنیم. ما باید نظارت کلی به رفتار بچه‌ها داشته باشیم، همچنین والدین رابطه صمیمانه و دوستانه برقرار کرده و برنامه‌ای آماده کنند تا بتوانند از اوقات فراغت خودشان بهره ببرند. شادمانی و لذت را به خانواده هدیه و شرایط جدید را تبدیل به فرصت کنند.

کد خبر 490493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha