نخستین جلسه ستاد بازآفرینی شهر تهران مهرماه امسال با حضور «کاوه حاجی علی اکبری» مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار تهران در منطقه۷ تشکیل شد. افزایش سرانه فضای سبز و نوسازی بافت‌های فرسوده در دستورکار ستاد قرار گرفت. اکنون علی اکبری از نوسازی ۵۱درصدی بافت‌های فرسوده خبر داده است.

نوسازی بافت های فرسوده

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: منطقه۷ به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق مرکزی و پرتردد کلانشهر تهران محسوب می‌شود. این منطقه حدود هزار و ۵۰۰هکتار مساحت دارد و بیش از ۳۱۵ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. به گفته «سمیه حاجوی» شهردار منطقه، ۲۳۸هکتار بافت فرسوده در تکه هفتم وجود داشت که با مشارکت ستاد بازآفرینی شهر تهران ۵۱درصد آن نوسازی شده است. 
مهرماه وقتی نخستین جلسه ستاد بازآفرینی شهر تهران با هدف شناسایی بافت‌های فرسوده و نقاط بی دفاع شهری در منطقه ۷ تشکیل شد، مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار تهران گفت: «بازآفرینی پایدار با رویکرد محله محوری مهم‌ترین برنامه‌ای است که در سند توسعه محلات تبیین شده است و امیدوارم امسال با مشارکت اهالی و شهرداری منطقه بتوانیم با بازآفرینی فضای فرهنگی و اجتماعی، فضاهای بی دفاع شهری را کاهش دهیم.»

حاجی علی اکبری


در جلسه‌ای هم که اوایل اسفند برگزار شد، کاوه حاجی علی اکبری از نوسازی ۵۱درصدی بافت‌های فرسوده در منطقه۷ خبر داد و گفت: «این کار با مشارکت اهالی انجام شد و امیدوارم در سال جدید هم بتوانیم شاهد این حجم از مشارکت اهالی در نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه ۷ باشیم.»
به گفته او تملک بوستان بخشی فرد در بافت ریزدانه و ناایمن، ساخت پارکینگ شهید مدنی و مجموعه فرهنگی و ورزشی در بوستان شهید توکلی از اقدام های خوبی بود که امسال با همکاری دفاتر توسعه محله‌ای و توسط نیروهای جوان و محلی انجام شده است.
 تعیین تکلیف بیمارستان جرجانی، جابه‌جایی تیرهای برق معارض و نوسازی تیرهای برق فرسوده، تعیین تکلیف عمارت کلاه فرنگی، تعیین تکلیف سینما کوچ و تهیه لیست از مدارس نیازمند تجهیز و نوسازی، موضوعات دیگری بود که در جلسه ستاد بازآفرینی مطرح و بررسی شد.

محمد تقی زاده


«محمد تقی زاده» معاون عمرانی استانداری تهران هم که در این جلسه حضور داشت، از جابه جایی تیرهای برق معارض و افزایش روند نوسازی در منطقه۷ خبر داد و گفت: «مناسب سازی معابر در بافت فرسوده اهمیت دارد و به همین دلیل امیدوارم در ۳ماهه اول سال جدید جا به جایی تیرهای برق معارض در این منطقه انجام شود.»
او با ابراز رضایت از روند نوسازی بافت‌های فرسوده در منطقه۷ گفت: «نوسازی ۵۱درصد از بافت‌های فرسوده  براساس سیاست‌های تشویقی و ترغیبی کار ارزشمندی است و فکر می‌کنم منطقه۷ در روند نوسازی رتبه اول را دارد.»
تقی زاده درباره مناسب سازی فضاهای بی دفاع شهری گفت: «بهتر است برای احیای فضاهای بی دفاع شهری کمیته‌ای در منطقه تشکیل شود و نقاطی که ظرفیت مناسبی دارند، به فضاهای عمومی تبدیل شود و اداره برق منطقه هم برق این فضاها را تأمین کند.»

  • رضایت مردم از روند نوسازی

نظام آباد از محله‌های قدیمی تهران و البته منطقه ۷ است. در سال‌های اخیر روند نوسازی در این محله بیش از سایر محله‌ها بوده است. «علی اکبر همتی» ساکن این محله با ابراز رضایت از روند نوسازی گفت: «بیشتر خانه‌های این محله قدیمی و فرسوده بودند. به همت کارشناسان دفاتر نوسازی، اهالی مجاب شدند تا خانه‌هایشان را به صورت انفرادی یا تجمیعی نوسازی کنند. با این کار چهره محله متفاوت شده و رنگ و بوی نو و مدرن گرفته است.»
تعریض کوچه‌ها از نتایج نوسازی بافت‌های فرسوده است که «مریم حسین منش» یکی از اهالی به آن اشاره کرد و گفت: «در طرح نوسازی برخی از املاک عقب نشینی می‌کنند و کوچه‌ها تعریض می‌شوند. در گذشته رفت و آمد خودرو و حتی عابران در برخی از کوچه‌ها به سختی انجام می‌شد، اما با اجرای طرح نوسازی این مشکل رفع شده است.»
«رضا کمالی» از کسبه محله نظام آباد هم با ابراز رضایت از نوسازی محله گفت: «بعضی از بناها آن قدر فرسوده شده بودند که احتمال داشت ریزش کنند. امیدوارم همه اهالی در این طرح مشارکت کنند و همه ساختمان‌ها نونوار شوند.»

کد خبر 487282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha